קטגוריה: סופרמיני
 
גרסה: 1.0 ליטר טורבו, תיבה רובוטית דו-מצמדית (7 היל'), רמת גימור אמבישן
 
מתחרות בולטות: מאזדה 2, סיטרואן C3, טויוטה יאריס, סיאט איביזה
 
מחיר: 97,000 שקלים
 
 
הדור הנוכחי של סקודה פאביה הושק לפני כשנתיים וחצי וכעת סקודה פאביה 2017 מקבלת את מנוע ה-1.0 ליטר טורבו החדש של הקונצרן. מנוע זה מיועד להחליף את מנוע ה-1.2 ליטר טורבו, כאשר עד סוף השנה יוצעו שני המנועים במקביל. למרות נתון הספק זהה, גילינו שבפועל יש הבדל בין המנועים. מלבד יחידת הכוח, אגב, כל השאר די זהה.
 
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: שמר צוק, מערכת 
 
עיצוב ונראות
הפאביה מוכרת בעיצובה הקופסתי והגבוה, ועדכון המנוע לא הביא איתו שינויים בגזרה זו. התוצאה היא מכונית שאינה מתבלטת, לטוב ולרע. הפאביה שקיבלנו היתה ברמת האבזור 'אמבישן' – רמת הגימור הבסיסית של הגרסה האוטומטית – שנראית פשוטה בהרבה מאשר הגרסה המאובזרת שהתארחה אצלנו בזמנו במבחן ההשוואתי. ובעצם, גם ביחס למקובל היום בקטגוריה – חישוקי ברזל עם "טאסות" בסופרמיני של כמעט מאה אלף שקלים? לא לעניין...
 
ועדיין, בכחול-סקודה של רכב המבחן, היא נראית לא רע.
 
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: שמר צוק, מערכת 
 
פנים הרכב
כמו העיצוב החיצוני, גם זה הפנימי מאופק, שלא לומר חסר מעוף. החומרים בתא נוקשים, אך מוצקים ולא משאירים תחושה זולה. תנוחת הנהיגה טובה והמרחב מלפנים טוב לכל כיוון. מאחור סביר בלבד, עם מרחב רגליים סביר-מינוס. הכניסה למושב האחורי גם היא פחות נוחה מהמקובל בשל פתח צר. לתא המטען נפח גדול יחסית (סקודה או לא סקודה?) של 305 ליטר.
 
נוחות
נוחות הנסיעה סבירה בסך הכל. המתלים נוקשים יחסית ולא מצליחים לגהץ שיבושים עירוניים, אך בדרך כלל העסק לא יתדרדר לכדי חבטה של ממש, אלא אם מדובר במפגע של ממש. בכביש בינעירוני המצב משתפר, אבל בידוד לא מוצלח של רעשי צמיגים פוגע באיכות החיים. בידוד רעשי הרוח והמנוע סביר, כאשר במאה קמ"ש המנוע נח על כ-2,100 סל"ד וקולו לא נשמע.
 
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: שמר צוק, מערכת 
 
התנהגות ובטיחות
בכביש המפותל תמצאו בפאביה בת לוויה בעלת יכולת – אך רגועה, לחלוטין לא דרמטית. התנהגות הכביש טובה בהחלט ומשרה ביטחון אצל הנהג  – תת ההיגוי מינימלי, ותגובת הזנב לפרובוקציה בוגרת וצפויה (הידוק קל במגבלות). כושר הבלימה סביר, וכך גם זוויות הגלגול. לצד כל זאת, אין לטעות – פאביה לא תגרום לך לחייך בפיתולים. ההיגוי מעט קל, והמידע ממנו ומהשלדה - חסר.
 
לפאביה דירוג של חמישה כוכבים במבחן הבטיחות של EuroNcap. מפרט אביזרי הבטיחות כולל בלימת חירום אוטונומית במהירות עירונית, וכן מערכת התרעה מקורית על אי שמירת מרחק ועייפות נהג.
 
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: שמר צוק, מערכת 
 
מנוע וביצועים
בגדול, יחידת הכוח החדשה טובה מה-1.2 ליטר. לשני המנועים אמנם נתון הספק זהה של 110 כ"ס, אך למנוע ה-1.0 ליטר יש נתון מומנט גבוה מזה של המנוע הגדול, שמגיע בסל"ד גבוה יותר (ב-2,000 לעומת 1,400). משמעות הנתונים היבשים הללו היא בניית כח לינארית יותר, בלי פרץ הכח הפתאומי שאפיין את המנוע הקודם, והפריע לפעמים בהתנהלות יומיומית.
 
בתאוצות במהירות גבוהה יותר נהנים מהמומנט העדיף (20.3 קג"מ לעומת 17.6 ב-1.2 ליטר), והביצועים טובים. עד לא מזמן 20 קג"מ היה נתון אופייני ל"מכוניות מנהלים", אז בסופרמיני אנחנו בטח לא מתלוננים... עקיפות? בקלילות. למעשה, קל לחצות את המהירות החוקית בהיסח דעת. התיבה מחליפה הילוכים במהירות ובנועם, הורדת שלושה הילוכים בבת אחת נעשית במהירות וברוגע. פחות נעים הוא הרעד הקל בזמן עמידה בסרק – תופעה ידועה במנועים תלת-בוכנתיים.
 
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: שמר צוק, מערכת 
 
לאורך ארבעים דקות של שיוט בכביש בינעירוני (100 קמ"ש, מזגן), הראה מחשב הדרך נתון צריכת דלק של ליטר לכל 21 קילומטרים. במבחן כולו, שכלל מאות קילומטרים ושני כבישים מפותלים בהם הדוושה הימנית הודבקה אחר כבוד לשטיח, המחשב הראה צריכת דלק של ליטר לכל 13.2 קילומטרים – נתון מכובד, ודומה מאוד לזה שקיבלנו בזמנו במבחן לפאביה עם מנוע ה-1.2 ליטר.
 
תמורה
יחידת הכח החדשה טובה מהקודמת, וכאשר לזה מתלווה תג מחיר נמוך יותר – 97,000 שקלים לעומת 99,000 שקלים ל-1.2 ל' – ברור שמדובר בהצעה משופרת לעומת העבר. אבל מכיוון שהשאר לא השתנה, הרי שלחובתה של הפאביה עדיין עומדים המושב האחורי הצפוף, איכות הנסיעה הבינונית ותקופת האחריות הקצרה (שנתיים בלבד). ויותר מזה - קשה להתעלם מהעובדה שאחותה מבית, סיאט איביזה החדשה (שטרם בחנו בארץ, אך התרשמנו ממנה בהשקה) מציעה באותו מחיר תא נוסעים מרווח יותר, מפרט אבזור עדיף ואפילו עוד כמה סוסים.
 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: שמר צוק, מערכת