קטגוריה: תת-משפחתית
גרסה: 0.9 ל' טורבו, תיבה רובוטית חד-מצמדית (5 היל'), רמת גימור "לוריאט"
מתחרות בולטות: פיאט טיפו, סקודה ראפיד, פיג'ו 301, סקודה פאביה סטיישן, רנו קליאו סטיישן, מיצובישי אטראז'
מחיר: 70,000 שקלים

דאצ'יה לוגאן היא המכונית הזולה מסוגה בישראל. במחיר של סופרמיני ידנית חדשה או משפחתית בת ארבע, אפשר כיום לקרוע את הניילונים ממכונית (תת) משפחתית חדשה – ועוד אחת עם תיבה אוטומטית. ויש אפילו אופציה למרכב סטיישן באותו מחיר. זו הצעה חסרת תקדים במובן הכי פשוט של הביטוי – אין הצעות מקבילות בארץ, ולמיטב זיכרוננו גם לא היו; תת-המשפחתית האוטומטית הקרובה ביותר במחיר היא מיצובישי אטראז', שעולה 24,000 שקלים יותר.
מצד שני, גדלנו על הביטוי "אין מתנות חינם" – האם האמירה הזו באה לידי ביטוי גם במקרה של הלוגאן דנן? לקחנו דאצ'יה לוגאן סטיישן בנזין רובוטית – ויצאנו לבדוק.
עיצוב ונראות
לוגאן היא מכונית פשוטה למראה. אף אחד לא ניסה להציג בה "שפת עיצוב" ואין בה "קווים דינמיים המשדרים אנרגיה עצורה הממתינה לזינוק". היא לא תפריע לאף אחד בעין, לא מנסה להתחכם, פשוט מכונית פשוטה, ששמה את הפרקטיות בקדמת הבמה. ברור שאפילו פסי הגג המאסיביים הונחו כאן כדי לעגן אליהם גגון, ולא כדי "להעצים את תחושת הפנאי".
דאצ'יה לוגאן סטיישן – מבחן דרכים (0.9 ל' טורבו, רוב')
צילום: מנהל
תא נוסעים ומטען
קשה לקרוא לתא הנוסעים "מזמין" – אבל הוא בהחלט לא מעליב את היושבים בו. ההופעה נעימה – בעיקר בזכות החלק המרכזי של סיפון המחוונים בו נמצא מסך המגע ("7, מקורי ותקני) וגלגל ההגה הנאה. כל היתר פחות מרנין: חומרי הדיפון פשוטים, הגימור גס והתפעול מסורבל-לעיתים (כמו בקרת שיוט המופעלת באמצעות חמישה לחצנים).
לחיוב נציין את איכות ההרכבה הטובה והאבזור העשיר – את מסך המגע (כולל דיבורית בלוטות'; מצלמת נסיעה לאחור – בתוספת תשלום) כבר הזכרנו, יש בקרת שיוט, ארבעה חלונות חשמל, מראות צד בעלות כוונון חשמלי וחיישני נסיעה לאחור.
תנוחת הנהיגה לא אידאלית – ההגה מתכוונן רק מעלה-מטה, ומושב הנהג סובל ממנגנוני כוונון מסורבלים לתפעול ומוגבלים בטווח. המושב עצמו בשרני, מציע תמיכה צדית טובה וכולל משענת יד – אך תמיכה לגב התחתון חסרה. המרווח טוב למדי לכל הכיוונים. בשורה השנייה המושבים פחות נוחים – קשים וחסרי תמיכה, ויוצא דופן הוא המושב האמצעי שנוח, יחסית למקובל היום. המרחב ליושבים מאחור יתאים גם למבוגרים בגודל ממוצע פלוס. משענות היד בדלתות רחבות ונעימות לשימוש. הראות החוצה טובה מאוד.
במושב האחורי ישנן שתי נקודות עיגון איזופיקס לטובת מושבי בטיחות, ויש אפשרות לניתוק כרית האוויר בצד הנוסע.
דאצ'יה לוגאן סטיישן – מבחן דרכים (0.9 ל' טורבו, רוב')
צילום: מנהל
בעניין תאי האחסון מציגה הלוגאן פיצול אישיות – יש מעט תאי אחסון בסביבת הנהג, ואלו שקיימים קטנים. מצד שני תא הכפפות גדול ועמוק. תא המטען, בגרסת הסטיישן שנבחנה, ענק ונוח לשימוש. הנפח (573 ל') פנטסטי – ומרשים במיוחד כשלוקחים בחשבון שתחתיו מתחבא גלגל רזרבי בגודל מלא. סף הטענה נמוך במיוחד וארבע טבעות לקשירת ציוד משלימים צד שימושי מפותח לחלק האחורי. לצד זאת, גם כאן הגימור פשוט, עם דלת תא מטען חסרת דיפון מבפנים וכפתור פתיחה נוקשה מדי מבחוץ.
מנוע, ביצועים וצריכת דלק
ללוגאן מנוע 0.9 ליטר טורבו בעל שלושה צילינדרים, המספק 90 כ"ס ב-5000 סל"ד ו-14.3 קג"מ ב-2250 סל"ד, למנוע זה מחוברת תיבת חמישה הילוכים אוטומטית-רובוטית חד-מצמדית. יחידת ההנעה הזו רחוקה מלהיות טובה, אך בהתחשב במחיר הרכב בו היא שתולה, ובזכות אופי פעולה סביר, היא זוכה לציון עובר.
בעייתו העיקרית של המנוע היא תפקוד לקוי בחצי התחתון של טווח הסל"ד – תחום בו מכוניות בדרך כלל מבלות את רוב חייהן. המשמעות היא שבכל האצת ביניים התיבה נדרשת להוריד הילוך או שניים בשביל להביא את המנוע לטווח הסל"ד היעיל (והגבוה) שלו; כשמוסיפים לזה תיבת הילוכים איטית באופן מתסכל (לוקח לה שניה ויותר להוריד הילוך), מתקבלות תגובות עצלות לרגל ימין וביצועים עייפים. מדדנו 5.8 שניות בהאצה מ-50 ל-80 קמ"ש ולא פחות מ-13 שניות(!) בהאצה מ-80 ל-120 קמ"ש. אולם יש להבהיר כי ברגע שנמצאים בהילוך הנכון, העניינים זזים בקצב סביר. לפחות העברות ההילוכים חלקות ונעימות רוב הזמן.
דאצ'יה לוגאן סטיישן – מבחן דרכים (0.9 ל' טורבו, רוב')
צילום: מנהל
רשמים נוספים ממערכת ההנעה – מורגשות רעידות בסל"ד סרק; לא מדובר ברעידות כמו בסוזוקי אלטו למשל, אבל זה בהחלט יותר סוזוקי מאשר סקודה פאביה, שנבחנה אצלנו לאחרונה עם מנוע תלת-בוכנתי. צריכת הדלק בסוף המבחן עמדה על 14.5 ק"מ לליטר – מכובד, למרות שהמבחן נערך בתנאים לא תובעניים מדי.
נוחות
נוחות הנסיעה מקבלת ציון חיובי. דאצ'יה לוגאן אומנם אינה מגהצת באופן טוב שיבושים קטנים, אך מתמודדת בכבוד עם שיבושים גדולים ובינוניים, ועד סוף המבחן לא נרשמה אף לא חבטה אחת שחדרה אל תא הנוסעים.
בידוד רעשי המנוע טוב, גם תחת עומס (שיוט במאה קמ"ש מתקבל ב-2750 סל"ד) וכך גם בידוד רעשי הרוח. בידוד רעשי הכביש לא מצטיין, עם לא מעט רעשי כביש שחודרים לתא הנוסעים בשיוט ונרשמה גם המיית תמסורת קלה.
דאצ'יה לוגאן סטיישן – מבחן דרכים (0.9 ל' טורבו, רוב')
צילום: מנהל
התנהגות ובטיחות
התנהגות הכביש של לוגאן בטוחה וצפויה. הנאה תצטרכו לחפש במקום אחר – ואין לנו בעיה עם זה ברכב במחיר הזה. ההיגוי סביר, אם כי במהלכו הראשוני המשקל כבד מהרצוי, בעוד שבהמשך הוא קל יותר. עוצמת הבלימה ותחושת הנשיכה הראשונים טובים.
מה שרחוק מלקבל ציון לשבח הוא דירוג הבטיחות. לוגאן השיגה ציון של 3 כוכבים בלבד במבחני הריסוק של EuroNcap (מ-2014), כאשר הסיבה הפעם היא לא רק העדר מערכות בטיחות מתקדמות (שאינן מוצעות בה כלל), אלא גם ציון גרוע בהגנה על מבוגרים – 57% בלבד.
תמורה
למרות מגרעותיה הבולטות, דאצ'יה לוגאן הייתה יכולה להיות קנייה ראויה ומומלצת בזכות מחירה. אבל בעוד שאנחנו מוכנים לקבל במחיר הזה איכות גימור נמוכה ותפקוד לא מבריק של יחידת ההנעה, הרי שאנו מתקשים להמליץ על רכב שמציע רמת בטיחות כזו.
דאצ'יה לוגאן סטיישן – מבחן דרכים (0.9 ל' טורבו, רוב')
צילום: מנהל