קטגוריה: פנאי בינוני/ יוקרה

גרסה: 3.0 ל' טורבו, אוט' (8 היל'), 4x4; רמת גימור M Sport

מתחרים בולטים: אודי Q5, וולוו XC60, יגואר F-Pace, מרצדס GLC, פורשה מקאן

מועד משוער לשיווק בישראל: מרץ-אפריל 2018

ב.מ.וו הייתה ראשונה לזהות – ויותר מפעם אחת. מבין מותגי היוקרה, היא הציגה ראשונה רכב פנאי ללא כל יומרת שטח: X5 הגדול ב-1999. היא הייתה ראשונה לזהות כי רכבי פנאי יוקרתיים יוצעו לפי קטגוריות, ממש כמו מכוניות נוסעים, וב-2003 הציגה ראשונה את X3, רכב פנאי בגודל בינוני. ב-2008 היה ה-X1 הקומפקטי ראשון בין בני מינו. דור שני של ב.מ.וו X3 הוצג ב-2010, ומאז הופעת הדגם ועד סוף 2016 נמכרו כ-425,000 יחידות של דגם זה, שליש מהן בארה"ב.
ב.מ.וו X3 – מבחן דרכים (3.0 ל' טורבו, M40i) (השקה)
צילום: מנהל
בקיץ 2017 הכריזה ב.מ.וו על הדור השלישי. בנוסף לגרסאות הרגילות הוצגה גם גרסת M40i (עם 360 כ"ס) בסדרת M Performance החדשה של ב.מ.וו – אמצע הדרך בין גרסאות רגילות לבין דגמי M – וגרסת ביצועים ראשונה ל-X3 (ל-X5 היו ויש כמה וכמה). גרסה זו הייתה יחידה בחלקה העיקרי של ההשקה; גרסת דיזל 3.0 ליטר (265 כ"ס) ייצגה את הדגם רק במבחן השטח הקצר מאוד.
נראות
בכל הקשור להופעה, ה-X3 החדש נראה כמו מתיחת פנים לקודם – וכמו מאז היווסדו, דומה מאוד ל-X5 – עם שבכה מובלטת יותר, עוד קימור אחד או שניים במכסה המנוע ובצידי הרכב ופנסים אחוריים גדולים יותר. עם זאת, אורך בסיס הגלגלים ואורך הרכב גדלו ב-5 ס"מ ל-286.4 ס"מ ול-471 ס"מ, בהתאמה; הרוחב ממש קצת (1 ס"מ ל-189 ס"מ) והגובה ללא שינוי (167 ס"מ). התוצאה: פרופורציות דינמיות יותר. החישוקים ("20) והצמיגים השונים מלפנים ומאחור (245/45 ו-275/40), כנדרש מגרסת ביצועים שכזו, מדגישים את המסר, ותאורת ה'לד' מלפנים ומאחור מוסיפה למופע העדכני. ב.מ.וו X3, כמו רובם המוחלט של דגמי החברה, אינו פורץ דרך בעיצוב, ועם זאת מביא מופע ראוי לרכב פנאי.
פנים הרכב
אין שינויים דרמטיים גם בפנים, אבל הם גדולים יותר. העיצוב בגרסה בה נהגנו מודגש מעט יותר, עם משטחים דמויי אלומיניום במרכז סיפון המחוונים. מסך "10 ניצב בנפרד במרכז, וזה מאפשר שליטה בו לא רק דרך חוגת i-Drive אלא גם באמצעות מגע ומחוות ידיים. המקטרגים יאמרו כי זה עוד קצת מאותו הדבר, המסנגרים יטענו לעיצוב אלגנטי שהוכיח את עצמו והשתפר.
ב.מ.וו X3 – מבחן דרכים (3.0 ל' טורבו, M40i) (השקה)
צילום: מנהל
האבזור, כמקובל בהשקות, עשיר ביותר ונפסח על פירוט מיותר, ובכלל איכות החומרים משובחת, הגימור מצוין, כולל שחור פסנתר ותפירה כפולה בעור, והנדסת האנוש טובה מאוד. ויש הערות; תחתית אותו משטח בוהק, מפתחי האוורור במרכז ועד מעל תא הכפפות וגם בפס שבהמשך, חדה באופן תמוה; פתיחת תא הכפפות אינה משוככת; מיקום הכפתורים למצבי הניהוג (משמאל לבורר) ותפעולם לא ממש "נופל" ליד; עבור אחדים, ברך ימין מעט קרובה מדי לדופן הפנימי של הקונסולה המרכזית.
עוד יצוינו תצוגה עילית ענקית וצבעונית, יעילה ועשירה, מטהר אוויר בתא הנוסעים, מחוונים המשנים תצוגה לפי מצבי ניהוג, מושבים מעולים עם תמיכה וכווננים (וחימום, וקירור, ועיסוי) ליצירת תנוחת נהיגה מעולה. ובקיצור, להוציא אותן הערות, סביבת הנהג מרשימה מאוד, והאווירה כנדרש מפרמיום ראוי.
מאחור, המרחב טוב מאוד לשניים, עם מרווחי ראש וברכיים מעולים, ומרווח לא טוב לכפות הרגליים. המושבים עצמם נוחים ותומכים, אך בסיס גבוה יותר היה מתקבל בברכה. תא המטען גדול (630 ל'), מרשים, עשוי היטב וכולל בוכנה(!) להרמת הרצפה. הפתיחה גם עם חיווי רגל, הסגירה חשמלית.
ב.מ.וו X3 – מבחן דרכים (3.0 ל' טורבו, M40i) (השקה)
צילום: מנהל
נוחות
נוחות הנסיעה, למרות הצמיגים והודות לבולמים זעזועים מתכווננים אלקטרונית, פשוט מעולה. על כבישים משובשים, באמפים מכל הסוגים, בכל מהירות שהיא, ה-X3 מציע בגרסה זו נוחות נסיעה ברמה גבוהה מאוד – גם במצב 'נוחות' (במהירויות נמוכות יחסית) וגם במצב 'ספורט' (במהירויות גבוהות יותר וגם בפניות משובשות).
ולא רק הנוחות. רעש רוח התחיל להישמע רק מעל 135 קמ"ש, והיה מעט מוחשי יותר מעל 150 קמ"ש. גם רעש הכביש היה זניח, למרות הצמיגים. המנוע? הוא לא הרעיש, הוא זימר. פרטים בהמשך.
התנהגות ובטיחות
אותם מתלים התעלו גם בנהיגה דינמית, תומכים במרכב המגודל בכל פנייה, מאפשרים להאיץ את ה-X3 הזה מהר יותר ויותר בכביש מפותל, ועם צמיגים דביקים (פירלי P Zero) העניקו לו יכולת מעולה בכבישים כאלה. גלגל ההגה, בקוטר ובעובי הנכונים, רק הוסיף למערכת ההיגוי שהעניקה לו משקל נכון, שטח מת מצומצם ומעבר מוחשי והדרגתי לתחילת ההפניה. וכן, לא שכחנו שזה רכב פנאי. וגם בכביש המהיר, שם האצנו אותו בעיקולים לקראת 190 קמ"ש, ופסקנו; בכל זאת, יש גבול. בקיצור: גם יכול, גם מהנה, גם מפתה.
ב.מ.וו X3 – מבחן דרכים (3.0 ל' טורבו, M40i) (השקה)
צילום: מנהל
ה-X3 החדש לא נבחן עדיין במבחן של יורו NCAP, אבל הוא מוצע עם שפע מערכות בטיחות עכשוויות הכוללות גם ניהוג אוטונומי חלקי, אחדות כאופציה; בקרת שיוט כולל תנועה/עצירה בפקק, ניטור שטחים מתים ותיקון (אם סוטים למסלול לא פנוי), התרעה על סטייה מנתיב ותיקון, התרעת התנגשות מלפנים ומהצד, עזר להתחמקות, עקיפה אוטומטית, התרעות תנועה חוצה מלפנים ומאחור, קריאת תמרורים כולל התרעה, תצוגה עילית, תצוגה היקפית בתלת-ממד, תאורת לד אדפטיבית ועוד.
מנוע וביצועים
הנתונים מדווחים על היכולת: 3.0 ליטר (שישה בטור), 2 מגדשים, 360 כ"ס ב-5500-6500 סל"ד, 51 קג"מ ב-1580-4800 סל"ד, 4.8 שניות ל-100 קמ"ש, 250 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית(!). מדווחים על היכולת, לא מספרים על התחושה.
ובכן היכולת של ה-X3 בגרסה זו להאיץ מהמקום, וחשוב יותר מכל מהירות שהיא – כולל מ-150-160 קמ"ש לקראת ה-190 קמ"ש – היא יוצאת מהכלל, ונעשית בקלות מעוררת לדבר עבירה. פס הקול המצורף, באדיבות מערכת הפליטה והשמע – החל מההתנעה המגרגרת, דרך הצליל הנובח העובר ליבבה מרגשת וגמור בפצפוצי מפלט – יוצר עונג חושי צרוף, פרי קישור ישיר לבלוטת העונג במוח. התיבה, התורמת את חלקה למופע עם קטעי גז-ביניים(?), היא בת לוויה מוצלחת עם תגובה מהירה מאוד ופעולה חלקה בכל תחומי הפעולה של המנוע. צריכת הדלק הרשמית היא 11.9 ק"מ לליטר, אבל בנהיגה בפועל ירדה ל-8 ק"מ לליטר והתדרדרה ל-5 ק"מ לליטר ביחס ישיר לעוצמת הלחץ על המצערת.
ב.מ.וו X3 – מבחן דרכים (3.0 ל' טורבו, M40i) (השקה)
צילום: מנהל
שטח
גרסת 3.0 ליטר דיזל נועדה לנסיעת המבחן בשטח. נסיעה הייתה, מבחן שטח לא ממש. השביל היה כבוש וקל לתנועה, ולהוציא נקודה אחת (שם ה-X3 אפילו לא הצליב), כל המסלול היה עביר למכונית נוסעים. בקרת המורד הופעלה פעם אחת, לפי הוראת המדריך (ברכב מלווה), עבדה מצוין אבל לא היה בה צורך. מניסיון עם הדורות הקודמים, X3 יכול הרבה יותר. לגבי גרסת הדיזל, יצוין כי היא הייתה שקטה, נוחה לנסיעה והתנהגה יפה מאוד בפיתולים.
ב.מ.וו X3 – מבחן דרכים (3.0 ל' טורבו, M40i) (השקה)
צילום: מנהל
סיכום
ב.מ.וו X3 החדש בגרסת M40i הוא רכב פנאי מרשים מאוד. פרט לאותן הערות ביחס לתא הנוסעים, איכותו גבוהה מאוד, רמת האבזור (ברכבי ההשקה. לא ברור מה מזה יגיע ארצה) ראויה למעמד, אבזור הבטיחות לתפארת, הופעתו מוצלחת – אבל ומעל לכל, גרסה זו מציעה שילוב נדיר וברמה גבוהה מאוד של נוחות, ביצועים, יכולת דינמית, ולא פחות חשוב: כיף בנהיגה; מהתנהלות, דרך הכביש המהיר ועד לפיתולים מאתגרים.
גרסה זו ממילא תפנה למתי מעט, ומחירה יהיה גבוה משמעותית מהגרסאות הרגילות. אבל ככל שמדובר ב- M40i של X3, זהו רכב הראוי, מאוד, לעיונם של המתעניינים הרלוונטיים.
ב.מ.וו X3 – מבחן דרכים (3.0 ל' טורבו, M40i) (השקה)
צילום: מנהל