קטגוריה: רכבי שטח גדולים

גרסה: 3.2 ל' דיזל, אוט' (5 היל'), 4x4; רמת גימור "דקאר פרו"

מתחרים בולטים:
טויוטה לנד קרוזר, ג'יפ גרנד צ'ירוקי, סאנגיונג רקסטון

מחיר: 355,000 שקלים
חובבי השטח צופים בעיניים כלות בהצטמצמות מבחר כלי הרכב בתחום, כאשר עוד ועוד רכבי שטח יורדים מהבמה או נולדים מחדש כרכב פנאי רך וחסר יכולת עבירות של ממש. היצרנים שעוד נשארים בתחום מנסים למתג עצמם כפרימיום או פשוט ממשיכים לייצר את הקיים עם מינימום השקעה בפיתוח - ככה זה כשהדרישה העולמית צונחת, לא מעט בשל תקנות זיהום האוויר המחמירות והולכות. מיצובישי היא אחת היצרניות שעדיין ממשיכות להציע, גם אצלנו, רכב שטח של ממש – פאג'רו. שם עתיר מוניטין וזכויות בשבילי ישראל, אך גם רכב לא ממש צעיר: הדור הנוכחי הוצג ב-2006, והוא בעצם רק עדכון מאסיבי של הדור הקודם, שהוצג עוד ב-1999 (בארץ מ-2001).
מיצובישי פאג'רו דקאר פרו – מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, גלעד קוולרצ'יק
אחרי כל ההקדמה הארוכה הזו, קבלו את חבילת ה"פרו" החדשה שמציעה היבואנית עבור מיצובישי פאג'רו – חבילת שטח הכוללת סט מיגוני גחון שלם, הגבהה של 5 ס"מ עם בולמי בילשטיין B6 וקפיצי פדרס, מדרגות צד מאסיביות המתאימות לשימוש עם הייליפט ומצלמה קדמית המסייעת בתמרונים בשטח טכני. בנוסף, ומכיוון שהחבילה מוצעת משם מה רק ברמת האבזור הבכירה (דקאר), כוללת החבילה גם חישוקי "17 (במקום "18 במקור) עם צמיגי BFGOODRICH AT המוכרים, הנחשבים בין הטובים שבצמיגי ה-AT (צמיגי "50:50"). מחיר החבילה 20,000 שקלים, מה שמעלה את מחיר הרכב ל-355,000 שקלים - לפני מבצעים ומיקוח.
אותו שיר מוכר
עוד לפני שנכנסים לרכב, אין ספק שהחבילה החדשה מוסיפה לעיצוב המוכר של הפאג'רו סקס-אפיל קשוח ומחוספס. אין מה לעשות – מרווח גדול בין הגלגל לכנף וצמיגי קוביות נראים טוב על רכב שטח. גם האלומיניום המבריק שמציץ מתחת לפגוש הקדמי עוזר להעביר את המסר המסוקס.
מיצובישי פאג'רו דקאר פרו – מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, גלעד קוולרצ'יק
בתוך הרכב... ובכן, זה אותו פאג'רו מוכר. העיצוב לא נחשב יפה במיוחד גם כשהוצג, והחומרים - גם אם מורכבים באופן מוצק - חושפים את גילו של הפאג'רו. מערכת מולטימדיה מקומית – עם ניווט, שירותי חניה ועוד – מוסיפה נגיעה של מודרניות לתא, אך חיבור USB המתחבא בתא הכפפות ומיעוט שקעי 12V (שלא לדבר על 220V) פוגמים בשימושיות - במיוחד בעולם עתיר הגאדג'טים של ימינו. מעבר לכך, יש בקרת אקלים ויציאות מיזוג לשורה השלישית, יש גג שמש, המושבים עוטים ריפוד עור והמושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית – אך בזה בערך נגמרת רשימת האבזור ה"מפנק". על אבזור בטיחות מתקדם מקורי אין כמובן מה לדבר.
קשה למצוא תנוחת נהיגה נוחה בגלל שההגה אינו מתכוונן למרחק – ברצינות! – ולי אישית גם המושב עצמו לא היה נוח במיוחד. בשורה השניה יש די והותר מקום, והשורה השלישית אומנם מתקפלת באלגנטיות אל מתחת לרצפת תא המטען (הגלגל הרזרבי תלוי על הדלת) ומשאירה חלל העמסה ענק ונמוך רצפה, אך היא קשה לפתיחה ולקיפול, וצפופה יחסית לנוסעים.
מיצובישי פאג'רו דקאר פרו – מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, גלעד קוולרצ'יק
נהימות חדשות
אבל את הפאג'רו אתם כבר מכירים. איך משפיעה עליו חבילת התוספות? הטיפוס אל עמדת הנהג מעט קשה יותר בגלל הגובה הנוסף, וצמיגי הקוביות מייצרים רעש חזק יותר מהצמיגים המקוריים. כשמחברים את זה לעובדה שהפאג'רו מעולם לא הצטיין בתחום בידוד רעשי הכביש, מתקבל שיוט רועש למדי. גם היכולת בכביש מפותל – עניין בו הפאג'רו תמיד התבלט – נפגעה בגלל ההגבהה וצמיגי השטח. היכולת עדיין סבירה, אבל חדות ההיגוי והנכונות לשנות כיוון פחות טובים מאשר הגרסה הרגילה. לקינוח, נראה שהשילוב בין הצמיגים וההגבהה פגעה בצריכת הדלק – גם בשיוט נינוח יחסית, בלי מטען על הגג (או בכלל), קיבלנו צריכת דלק של כ-8 ק"מ לליטר בלבד. הביצועים טובים למדי, ולא מורגש מחסור בכח, ותיבת ההילוכים עובדת בצורה טובה וחלקה.
למרות כל זאת, מי שמתקין חבילת שיפורי שטח אמור להיות מודע למחיר שהוא ישלם בכביש, ולא נראה שחבילת ה'פרו' גובה מחיר חריג. לכן נשארת השאלה – איך הפאג'רו המשופר בשטח? נסענו לירדן בשביל לבדוק.
מיצובישי פאג'רו דקאר פרו – מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, גלעד קוולרצ'יק
לשיפור בשטח יש שני חלקים – מנטלי וממשי. השיפור המנטלי נובע מהביטחון שמקנה גחון גבוה וממוגן כאשר מתקלים מכשולים טכניים (אם כי כאלו כמעט ולא היו במסלול ההשקה בירדן) ומהדופן העבה והעמידה יותר של צמיגי השטח, שמקטינה את הסיכוי לתקר. השיפור הממשי כולל את הגדלת מרווח הגחון לכ-27 ס"מ, כמו גם זוויות מרכב משופרות (אם כי אין נתונים מדודים לאחר ההגבהה). צמיגי השטח כמובן תורמים גם הם לדחף בשטח, ומאפשרים לרכב להמשיך ולהתקדם גם בתנאים בהם הצמיגים המקוריים היו מרימים ידיים. יחד עם בקרת משיכה יעילה (על סלעים, בחול היא אקטיבית מדי ומפריעה) ונעילת דיפרנציאל אחורי מקורית, קשה לי לחשוב על שביל שהפאג'רו פרו לא יצליח לעבור – למעט כאלו שזכו לשמות ומופיעים במור"קים של אנשי השטח.
מיצובישי פאג'רו דקאר פרו – מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, גלעד קוולרצ'יק
מבחינת נוחות חבילת המתלים החדשה מציעה יכולת גיהוץ לא מבריקה של שיבושים קטנים בכביש ובשביל – די מזכיר את המתלים המקוריים. יחד עם זאת, ריסון תנודות המרכב טוב ומאפשר לשמור על קצב גבוה בשבילים גליים. גם כאן – די מזכיר את המתלים המקוריים, אבל טוב יותר.
לא למקצוענים בלבד
אם אתם שוקלים לקנות מיצובישי פאג'רו ומתכננים לרדת איתו לשטח, חבילת ה'פרו' אטרקטיבית בהחלט – היא מוצעת במחיר מעט נמוך יותר ממחירי השוק וחוסכת התעסקות וזמן. אבל עם לנד-קרוזר מחודש מעבר לפינה, לא בטוח שהיא מספיקה.
מיצובישי פאג'רו דקאר פרו – מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, גלעד קוולרצ'יק