לכבוד פתיחת שנת הלימודים הסטודנטיאלית החלטנו לבדוק אילו מכוניות קטנות (שיהיה נוח למצוא חניה) וזולות לאחזקה (נו, ברור למה) ניתן לקנות בתקציב של עד 20,000 אלף שקל. למרות מגבלת התקציב המחמירה - ובזכות צמיחת קטגוריית מכוניות המיני בשנים האחרונות - הצלחנו לאתר מספר אופציות מעניינות משנתונים מתקדמים יחסית. לטובת מי שצריכים לכסות מרחקים גדולים יותר, כללנו ברשימה גם שתי מכוניות סופרמיני גדולות יותר.

יש לקחת בחשבון כי במכוניות זולות, לבעלים יש לא פעם נטייה לחסוך גם בתחזוקה. לכן במכוניות כאלו חשוב שבעתיים לוודא כי הרכב טופל בזמן וכראוי, אחרת אתם מסתכנים ב"הפתעות" שעלולות לעלות הרבה במוסך.

ברשימה מכוניות ידניות ואוטומטיות. במכוניות זולות אנו מציעים בחום לשקול בכובד ראש את האופציה הידנית - מכוניות ידניות יהיו בדרך כלל חסכוניות יותר, בעלות ביצועים טובים יותר, ועם סיכוי קטן יותר לתקלות יקרות.

עד 20,000 שקל: מכוניות סטודנטים בתקציב מוגבל
צילום: מנהל

המחירים המצוינים בכתבה אינם מחירי מחירון כזה או אחר, אלא פשוט מחירים שמצאנו בשיטוט בלוחות המודעות השונים. כך שיתכנו סטיות קטנות במחיר אם וכאשר תיגשו לחפש רכב מאותו שנתון. כמו כן, חשוב לזכור כי המחיר הנדרש בלוחות הוא נקודת הפתיחה למיקוח ולא מחיר סופי, כך שיתכן בהחלט שתוכלו לקנות את המכוניות במחיר נמוך יותר - או לטפס שנה בשנתון.

השלב הראשון ברכישת רכב משומש הוא סריקה של הלוחות השונים (מכוניות ברמת המחיר הזו נדירות בסוכנויות הרכב הגדולות) וסינון מכוניות מתאימות לפי פרמטרים של מספר ידיים, סוג הבעלות ונסועה. למכוניות שהתחילו את דרכן בציי רכב (ליסינג והשכרה למשל) יצא מוניטין של מכוניות פחות שמורות, לא פעם בצדק, ולכן כדאי לקחת זאת בחשבון בתמחור - אף מעבר למחירון המשוקלל.
מכוניות קטנות כמו אלו שברשימה, משמשות לא פעם כרכב שני במשפחה ונוסעות פחות מהממוצע (קרוב ל-18,000 בשנה). לכן יש היצע גדול יחסית של מכוניות עם נסועה נמוכה, ואין צורך להתפשר. עם זאת קחו בחשבון שנסועה נמוכה היא לא ערובה לרכב שמור - בדקו היטב לפני שתקנו.
סוזוקי אלטו ידנית 2011-2009
האלטו הוצעה בזמנו במחיר נמוך ו"שברה את השוק", ולכן קיימת בשפע בשוק המשומשות. מדובר במכונית בסיסית מאוד - גם ביחס למתחרות באותן השנים: איכות החומרים נמוכה, המנוע רועד, רמות הרעש גבוהות והמתלים לא ממש איכותיים. מנגד, צריכת הדלק מעולה, מוניטין האמינות והסחירות טוב ועלויות האחזקה נמוכות. יש לשים לב שרמת הבטיחות נמוכה ולאלטו ציון בטיחות של שלושה כוכבים בלבד בתקן המבחן הישן והפחות מחמיר.
עד 20,000 שקל: מכוניות סטודנטים בתקציב מוגבל
צילום: מנהל


לאלטו מנוע בנפח 1.0 ליטר המפיק 68 כ"ס ותיבת חמישה הילוכים ידנית או ארבעה הילוכים אוטומטית. מגבלת התקציב שהצבנו מגבילה את הבחירה לדגם הידני בלבד - אופציה עדיפה בכל מקרה בגלל יתרון ביצועים וצריכת דלק משמעותי. יש לשים לב שמספר מועט של מכוניות מדגם זה עלה לכביש לפני 2010, ועיקר ההיצע יהיה משנתונים 2011-2010.
פיג'ו 107 ידנית/רובוטית 2012-2009 או סיטרואן C1 ידנית/רובוטית 2012-2011
צמד מכוניות המיני הצרפתיות הן למעשה חלק משלישייה - יחד עם טויוטה אייגו - וזהות מכנית. כולן מיוצרות באותו מפעל ורק הבדלי עיצוב ואבזור קלים מבדילים ביניהן. ה-107 הייתה הראשונה להגיע ארצה ב-2009, ה-C1 הצטרפה אליה ב-2011 וטויוטה אייגו הושקה בארץ ב-2012.
לשלישיית הקטנטנות מנוע 1.0 ליטר מבית טויוטה שמפיק 68 כ"ס ואפשרות לתיבה ידנית או רובוטית חד-מצמדית, בשני המקרים עם חמישה הילוכים.
עד 20,000 שקל: מכוניות סטודנטים בתקציב מוגבל
צילום: מנהל
זוהי מכונית מיני קטנה ובסיסית מאוד עם תא מטען זעיר, מרווח פנים מוגבל ואיכות נמוכה למדי, אך עיצוב צעיר ושובב מחפה על כך במידת מה. צריכת הדלק טובה במיוחד וכמעט זהה בגרסאות הידניות והרובוטיות. הממדים הקטנים מקלים על תמרון וחנייה בעיר. רמת הבטיחות - ארבעה כוכבים בתקן המבחן הישן - טובה יחסית לקטגוריה. למרות שהתיבה הרובוטית לא פוגעת בצריכת הדלק, התפעול שלה איטי ולא חלק ואנו עדיין ממליצים על התיבה הידנית.
בגלל הגעתה המאוחרת יותר ובשל תמחור יקר יותר מאחיותיה (ושמירת ערך עדיפה, למרות שמכנית מדובר באותו רכב), טויוטה אייגו לא נכנסת במגבלת התקציב ולא מצדיקה בשום מובן את מתיחתו. ה-C1 נמכרה בשעתו במחיר זול יותר מה-107, אך בשל הגעתה המאוחרת יותר עיקר ההיצע בתקציב שהגדרנו יהיה של דגמי ה-107.
יונדאי i10 מנוע 1.1 ידני/אוט' או 1.25 אוט' 2010-2009
בתחילת דרכה ה-i10 הייתה יקרה יחסית ולא זכתה להצלחה בקנה המידה לו היא זוכה כיום. זאת למרות שהיא היתה איכותית משמעותית מהאלטו, למשל. למעשה, היא איכותית, מרווחת ונעימה יותר ממה שהיה מקובל בקטגוריית המיני בזמנו. רמת הבטיחות - ארבעה כוכבים במבחן הישן - טובה יחסית. עיקר חסרונה ביחס לשתי המכוניות שלמעלה הוא בצריכת הדלק, וזה בולט במיוחד בגרסאות האוטומטיות. מנוע ה-1.25 ל' מפיק 78 כ"ס ונחשב מוצלח יותר ממנוע ה-1.1 ל' (67 כ"ס), שלגביו עלו בזמנו טענות (אם כי ללא סימוכין אובייקטיבי) על בעיות אמינות.
עד 20,000 שקל: מכוניות סטודנטים בתקציב מוגבל
צילום: מנהל

מגבלת התקציב תאפשר לכם לרכוש את גרסת ה-1.25 ל' האוטומטית מ-2009 או את אחת מגרסאות ה-1.1 ליטר מ-2011-2010. לשמים דגש על צריכת הדלק מומלץ לבחור בגרסה הידנית, לאלו המתעקשים על אוטומטית מומלץ להתאמץ ולהשיג את גרסת ה-1.25 ל' - שעובדת טוב יותר עם תיבה אוטומטית.

רנו קליאו 1.2 ל' ידנית 2011
בניגוד לשלוש המכוניות הקודמות, הקליאו היא מכונית מקטגוריית הסופרמיני - ואחת הגדולות בקטגוריה באותן שנים. היא מציעה, כמובן, מרחב פנימי עדיף על מכוניות המיני, ותאפשר לכם לקחת טרמפיסטים, גם לנסיעות ארוכות, מבלי לסכן את היחסים בינכם. היא מציעה תא מטען גדול, שיספיק לכמה תיקי כביסה בסוף השבוע, ואפילו יכולה לשמש משפחות צעירות.
בנוסף, הקליאו מציעה רמת נוחות ועידון גבוהות משמעותית מאלו של מכוניות המיני ורמת בטיחות גבוהה יותר, עם ציון בטיחות של חמישה כוכבים במבחן בתקן הישן.
עד 20,000 שקל: מכוניות סטודנטים בתקציב מוגבל
צילום: מנהל
הגרסה הרלוונטית של הקליאו מציעה מנוע בנפח 1.2 ליטר המפיק 75 כ"ס ותיבת חמישה הילוכים ידנית, והיא קיימת במספרים משמעותיים מ-2011. רמת הביצועים בסיסית וצריכת הדלק פחות טובה משל מכוניות המיני, אך טובה בפני עצמה (נמוכה משמעותית משל הגרסאות האוטומטיות).
הגרסה הידנית של הקליאו נמכרה בארץ בשנים 2012-2011 ומגבלת התקציב תאפשר לכם לקנות, לפעמים אחרי משא ומתן קל, את אחד מדגמי 2011.
פורד פיאסטה 1.4 ל' אוטומטית 2010-2009

פורד פיאסטה - נציגה נוספת של קטגוריית הסופרמיני - הושקה בארץ ב-2009 והציעה תא נוסעים איכותי, נוחות נסיעה טובה והתנהגות כביש מהנה. מפרט הבטיחות כלל שבע כריות אוויר וציון הבטיחות עומד על חמישה כוכבים בתקן הישן.

עד 20,000 שקל: מכוניות סטודנטים בתקציב מוגבל
צילום: מנהל
הפיאסטה שווקה באותן שנים עם מנוע בנפח 1.4 ל', שלמרות הספק סביר של 96 כ"ס הציע רמה פושרת של ביצועים וצריכת דלק בינונית. הפיאסטה מציעה עם זאת רמת איכות גבוהה ונוחות נסיעה טובה משמעותית ממכוניות המיני ויותר מרווח.
מגבלת התקציב תאפשר לרכוש פיאסטה מדגמי 2009 או 2010. בשנת 2012 הגיעה ארצה גרסה ידנית לפיאסטה, עם מנוע 1.2 ליטר. גרסה זו מציעה צריכת דלק נמוכה משמעותית מהגרסה האוטומטית (ומעט פחות אבזור). היא אמנם מעט יקרה ממגבלת התקציב, אך ייתכן שתצליח להידחק לתוכו אחרי משא ומתן.