קטלוניה. הכבישים חסומים ואני מפנים שאת הטיסה אני כבר אפספס. הנשיא נמצא מאחורי סורג ובריח, העם מוחה - וגם אני. מוחה דמעה. הסיבה להימצאותי בסיטואציה הזאת היא השקה לרכב הפנאי הקומפקטי החדש של מיצובישי - אקליפס קרוס.
 
במיצובישי טוענים כי אקליפס קרוס הוא, למעשה, רכב פנאי-קופה – כמו ריינג' רובר איווק וב.מ.וו X4. אגב, אם שמו של החדש מוכר לכם, זה לא במקרה – לפני שנים רבות שיווק היצרן מכונית קופה עממית תחת השם 'אקליפס'. עכשיו במיטב האופנה הקופה קיבלה עוד כמה ס"מ לגובה – ואת התוספת 'קרוס' לשם.
 
קשה להתעלם מהופעתו של ה"קרוס". אתה יכול לאהוב אותו, אתה יכול לשנוא אותו, אבל אתה לא יכול להתעלם ממנו. החזית אגרסיבית, צדודית הצד נראית דחוסה והישבן לא נראה כמו שום דבר אחר, לטוב ולרע. מזוויות מסוימות הוא מזכיר מכוניות אחרות – יחידות התאורה האחוריות דומות לאלו של וולוו XC60 הקודם, לדוגמה. כל רכבי הפנאי בהשקה היו צבועים אדום; צביעה בת שישה שלבים, מורכבת במיוחד כך טוענים במיצובישי, שנראית נהדר.

מיצובישי אקליפס קרוס – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

ואיך בפנים?
כמו ההופעה החיצונית, גם תא הנוסעים אינו שגרתי במראהו עם קונסולה מרכזית ה"נשפכת" מטה. אם תשאלו את המעצב הוא יספר לכם שהיא אמורה לדמות מפל. ברכבי ההשקה היה צג מידע (ומגע) בחלקו העליון של הדשבורד, משטח כתיבה ליד בורר ההילוכים, שני גגות שמש הנשלטים בנפרד, והיו די תאי אחסון – אם כי לא ממש מרשימים בנפחם. תא המטען מחולק לשתי קומות, למען הסדר הטוב.
 
תנוחת הנהיגה סבירה בהחלט וקל לכוון אותה. גלגל ההגה מעט אופקי, מרחב הראש סביר ורק הקונסולה הרחבה בין המושבים גוזלת מעט מהמרחב לרגליים. הראות החוצה טובה לפנים, מעט פחות לאחור עקב חלון אחורי מפוצל. המושבים מעט צרים וקצרים, גדולי ממדים לא ירגישו בנוח.

מאחור המצב פחות מרשים. אמנם בסיס הגלגלים (267 ס"מ) זהה לזה של האח הגדול, אאוטלנדר, כך שהמרחב לרגליים סביר – ויש עוד אפשרות הזזה של 20 ס"מ, קדימה-אחורה, על חשבון תא המטען. אולם המרחב לכתפיים לא מרשים, ומרחב הראש לוקה בחסר, תוצאה של הגג המשתפל (קופה או לא קופה?). ייתכן ובגרסה נטולת גג שמש אחורי המצב יהא טוב יותר.

מיצובישי אקליפס קרוס – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

יוצאים לדרך
המסלול שנקבע לנו אינו זר לי, הרבה השקות כבר עברתי כאן. מעט כבישים מהירים, מעט כבישים כפריים, אטיים ומפותלים. היעד הוא המלון בו נלון בלילה, הנמצא בקאלדס דה מלאוולה (Caldes de Malavella), שזה אומר 15 דקות מהעיר חירונה ו-20 מקוסטה בראווה.
 
אקליפס קרוס מצויד במתלים רכים והוא נינוח בכביש המהיר - המנוע נח על כ-2000 סל"ד בשיוט על 100 קמ"ש. מה שפחות מרשים הינו בידוד הרעשים, בין אם רעשי כביש ובין אם רעשי רוח. אלו האחרונים הם תוצאה, בין היתר, של מראות הצד הענקיות;  מערכת השמע הטובה מבית 'רוקפורד' התגברה עליהם.

אני מפעיל את בקרת השיוט האדפטיבית, המזהה גם כלים דו גלגליים. יש גם ניטור שטחים מתים, התרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון) והתרעת קרבה. יש גם תצוגה עילית בה מוקרנת המהירות, ההילוך ובקרת השיוט.

מיצובישי אקליפס קרוס – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו, המפיק 163 כ"ס, המשודך לתיבה אוטומטית-רציפה עם שמונה "יחסי העברה". למיצובישי היה חשוב מאוד להעניק את התחושה של תיבה פלנטארית – "הלקוחות מעדיפים תחושה כזו", הם יספרו מאוחר יותר. הכח יורד אל ארבעת הגלגלים, כאשר החלוקה היא 80% לפנים ו-20% לאחור. במצבי קיצון המערכת תעביר עד 45% מהכוח אל הסרן האחורי. ברכב המבחן היה בורר מצבי נהיגה שאפשר לבחור בין שלושה מצבים – 'אוטומט', 'שטח' ו'שלג'. שטח לא ראינו, אך נוכל לספר שבמצב זה המערכת תעביר עד 55% לאחור. במצב השלג לא התעמקתי – עם תושבי מג'דל שמס ונווה אטי"ב הסליחה.
 
הביצועים סבירים בהחלט. היצרן טוען ל-9.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, ולא אתפלא אם נתון זה יתברר כמדויק. המנוע המוגדש אינו מרגיש כאחד כזה - לא תבחינו כאן בבעיטת טורבו או השהייה בתגובה לדוושה. לצד זאת, בידוד רעשי מערכת ההנעה - במיוחד מכיוון התיבה הרציפה - לא מוצלח, אך עד 4,000 סל"ד מדובר במצב בהחלט נסבל.

יורדים מהכביש המהיר
בכבישים הכפריים, על מהמורות בינוניות, שברים או תיקוני כביש, חושף האקליפס קרוס פעולה לא רהוטה של מתליו וזו גם נשמעת בתא הנוסעים. בכבישים הללו אני גם מקבל הוכחה שהבלימה האוטונומית מזהה גם אופניים וגם הולכי רגל. ותודה למתאבדים הספרדיים שנרתמו לניסוי.

מיצובישי אקליפס קרוס – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

הכביש מתפתל. מתלים רכים הם בדרך כלל לא המתכון ליכולת דינאמית מהנה, אולם בהשקה גילה אקליפס קרוס צד "שובב" בנהיגה שכזו, עם הידוק של הישבן בתגובה להעברות משקל. בהחלט מעלה חיוך. למרות זאת, כאשר דוחקים אותו יותר, אל המגבלות, המתלים נכנעים ומייצרים התנהגות מעט נמרחת עם תת היגוי צפוי. ההיגוי קל, התיבה אדישה. יש משוטי הילוכים מאחורי גלגל ההגה והבלמים סבירים בתחושתם, מעט פחות בעוצמתם. טוב, זה בכל זאת רק רכב פנאי.
 
בעומס גם נשמעו צקצוקים מהקונסולה הקדמית, מעידים על איכות הרכבה לקויה. בהמשך קולגה יספר כי נאמר לו שאלו מכוניות טרום ייצור. לפחות איכות החומרים טובה, יותר בחלקו העליון של התא, ופחות ככל שיורדים מטה.

סיכום
מיצובישי אקליפס קרוס מציג עיצוב מיוחד, ראות טובה ונינוחות. מנגד, נוחות הנסיעה בינונית, בידוד הרעשים לוקה בחסר, והמרחב מאחור לא הרשים, בעיקר זה לראש. צריכת הדלק עמדה על ליטר לכל 8.8 קילומטרים. עם כתיבת שורות אלו, נודע כי אקליפס קרוס זכה לדירוג של חמישה כוכבים במבחן הריסוק של Euro Ncap.

מיצובישי אקליפס קרוס – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

האקליפס קרוס ממוצב בין האאוטלנדר הגדול ובין ה-ASX הקטן, ויצטרך להתמודד מול מתחרים כדוגמת קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. גוב האריות. ישראל היא השלישית ברווחיותה ליצרן היפני בשוק האירופאי, מקדימות אותה רק אנגליה וגרמניה, ולכן הציפיות ממנו להצלחה מקומית גבוהות עד מאוד.
 
אקליפס קרוס צפוי להגיע אלינו במהלך הרבעון הראשון של שנת 2018. רוב הגרסאות יהיו בעלות הנעה קדמית, כאשר גרסת ההנעה הכפולה תהיה בראש ההיצע, וכנראה גם המאובזרת ביותר. כל הגרסאות יהיו עם יחידת הכוח הזו, ועם מערכות הבטיחות שפגשנו. מחיר, כצפוי, טרם נמסר.