מאזדה CX 5
הציבור הישראלי אוהב רכבי פנאי, וההמחשה הטובה ביותר לכך היא סיכום המכירות של 2011. אם תיקחו את המובילה של המשפחתיות הגדולות, מאזדה 6, ותעבירו אותה לטבלה של רכבי הפנאי, היא תאכלס את המקום החמישי בלבד. מוכיחה שהציבור כאן אוהב לשבת גבוה על הכביש, ולשדר מראה של כאילו-ג'יפ.
לא ניכנס לשאלה האם הבחירה הזו נכונה, מה שבטוח זה שהציבור מצביע בארנק. למאזדה לא היה רכב פנאי
בהיצע כבר שנים ארוכות, והאחרון שהיה, הטרביוט, לא היה מבריק במיוחד. אבל עכשיו, מתייצב בארץ ה-CX-5 עם יומרות גדולות מצד מאזדה, להחזיר אותה למרכז הבמה.
מאזדה CX-5: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
עיצוב ותא נוסעים
בחניה ה-CX-5 היא מכונית מעט מוזרה מלפנים עם גריל מגודל ופרופורציות שנראות הגיוניות יותר במבט מקרוב. אבל מהצד ומאחור היא כבר נאה הרבה יותר עם קווים נכונים ונאים, והצבע הנאה של רכב ההדגמה מוסיף גם הוא. תא הנוסעים מזוהה מיד כמאזדה עם כפתורים עגולים לפיקוד על המיזוג המוכרים משאר דגמי החברה. בחלק העליון של הקונסולה תמצאו מסך מגע שאחראי על מערכת הקול, הקישוריות לטלפון הנייד ובדגם המאובזר תמצאו שם גם מצלמת רוורס. חבל רק שהעיצוב של המסך מעט מיושן. בכלל רמת האבזור נאה כבר בגרסת הבסיס ומעבר למסך המגע המדובר תקבלו גם בקרת אקלים מפוצלת ובקרת שיוט. הגרסה המאובזרת יותר שנבחנה (175,000 שקלים) מוסיפה חישוקי "19, גג שמש ומצלמת רוורס מקורית. איכות החומרים בתא הנוסעים טובה, אבל הצבע השחור שולט מדי בתא הנוסעים ורק נגיעות כסופות בצדדים עוזרות מעט לאווירה, וגם העיצוב נראה מעט ארכאי אפילו ביחס למאזדה 3 ול-6 שבעצמן אינן חדשות.

המרווח טוב בכל המדדים, אבל תנוחת הנהיגה לא הייתה נוחה לכל הבוחנים ובסיס המושב מעט קצר מדי אבל מתרגלים. מעבר למושב האחורי חושף מרווח טוב בכל המדדים, למעט בברכיים שם הוא בסדר, גם לגבוהים. תא המטען גדול ושימושי ומציע רעיון נחמד לכיסוי הכבודה. בנוסף, ניתן לקפל את השורה השנייה במשיכת ידית פשוטה לכדי יצירת שטח הטענה גדול ומפולס.
מאזדה CX-5: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
מנוע וביצועים
ה-CX5 הוא הרכב הראשון של מאזדה שמיישם את טכנולוגיית ה-Skyactive של החברה, שמטרתה מיצוי הטכנולוגיות הבסיסיות כדי להביא לחיסכון בדלק. זה אומר מנוע רגיל, שאמור להיות חסכוני יותר בדלק (יחס דחיסה גבוה יותר), תיבת הילוכים שמכוונת לחיסכון בדלק, הפחתה של משקל ועוד. ה-CX5 מוצע בארץ עם מנוע אחד, 2.0 ליטר המספק 155 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-20.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד כשאליו משודכת תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה.
המנוע נעים ובעיקר שקט בנהיגה רגילה, וגם בסל"ד גבוה קולו נשמע יחסית מרוחק ולא מפריע. המכונית מרגישה זריזה למדי, אבל בנהיגה רגילה התיבה לא ששה להוריד הילוכים בלחיצה של חצי דוושה כמו שאנחנו מכירים מדגמי מאזדה. במקום זה תקבלו האצה עדינה ושקטה, אבל אם תרצו לקבל את מלוא התאוצה, תתכבדו ותלחצו יותר על הדוושה וזו אכן תגיע. המטרה כמובן היא חיסכון בדלק, אבל אחרי התרגלות קצרה תוכלו לקבל מה שתרצו מהתיבה, והמכונית עצמה זריזה למדי.
ומה לגבי צריכת הדלק? במהלך ימי המבחן המאומצים דרשה המאזדה 8.6 ק"מ/לליטר ו-14 ק"מ/לליטר בשיוט. יש לציין שהנתון המשולב יהיה טוב יותר משמעותית בשימוש יום-יומי. כך שמדובר בסה"כ במספרים טובים, אבל לא בכאלו ששונים משמעותית משאר המתחרים בקטגוריה, גם אם הפער בפועל אכן קיים.
מאזדה CX-5: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
נוחות והתנהגות
בכל הקשור לנוחות נסיעה מאזדה CX-5 היא מכונית נוחה למדי. בעיר היא מעט מתקשה עם שיבושים קטנים ויש לשער שחלק מהאשמה מופנה לחישוקי ה-"19 המגודלים. כאן נציין שנהגנו מעט גם בגרסת הבסיס עם חישוקי ה-"17, שמציעה נוחות מעט טובה יותר, אך בפער קטן. מחוץ לעיר המצב טוב גם כן, ובהחלט מדובר במכונית נעימה למדי. היא גם שקטה בנסיעה עירונית, אבל מחוץ לעיר במהירות גבוהה תשמעו רעשי רוח מורגשים.

לגבי הנאה מנהיגה, ה-CX-5 הפתיע עם יכולת טובה בכביש המפותל עם שלדה שעובדת יפה ופונה לנהג. ההגה מעט מוזר בתחילת ההפניה אבל אח"כ גם הוא בסדר ומדובר באחד מרכבי הפנאי היותר מהנים לנהיגה.
ה-CX-5 יכול לנסוע בשבילים, וגם לשם רוב הסיכויים שרוב הכלים לא יגיעו. אלו שכן יגיעו, ימצאו כלי שבילים שמבצע את עבודתו נאמנה ברוב הזמן והוא נעים למדי בשבילים כבושים.
מאזדה CX-5: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
חבילה
מאזדה CX-5 מצטרף לשוק צפוף, אבל נראה שיש לו מה להציע מול התחרות הקשה. הוא מאובזר למדי גם בגרסתו הבסיסית, הוא נעים לנסיעה, מרווח למדי, ומוצע במחיר דומה עד זהה לשאר הקטגוריה. כך שבסוף היום הוא מציע חבילה טובה ובעיקר לא נכשל באף סעיף. נכון, היינו שמחים לתא נוסעים יותר מעוצב ופחות שחור, ואולי לתנוחת נהיגה מעט טובה יותר. אבל בסה"כ, נראה שה-CX-5 היא מכונית טובה ומתחרה חזקה על פסגת הקטגוריה.

עוד על ה-CX-5, ואיך הוא מול המתחרים, בגיליון אוטו הקרוב