סוזוקי sx4 נמצאת על הסף בין משפחתית לתת-משפחתית, הן מבחינת המידות והן מבחינת איכות החומרים, העידון בנסיעה וכמובן המחיר בו נמכרת כחדשת. בעוכריה עמדה יחידת כח לא מספיק מעודנת בשנים הראשונות, נוחות נסיעה בינונית, תנוחת נהיגה לא נוחה (לגבוהים), איכות פלסטיקה ועיצוב לא מרשימים בתא הנוסעים, מושב אחורי צפוף ועיצוב שהיה - אם להיות עדינים - רחוק מלהיות מושך. ובכל זאת, מדובר ברכב מבוקש מאד בשוק המשומשות בזכות מוניטין אמינות טוב, צריכת דלק נמוכה יחסית והעובדה שהוא "עושה את העבודה" כרכב משפחתי, בעיקר בגרסת הסדאן.
רכב יד שנייה - סוזוקי SX4 משומשת (כתבה)
צילום: תומר פדר
מכלול השיקולים והדרישות של קוני רכב חדש שונים לא פעם משל אלו שקונים מכונית משומשת, בעיקר כאלו בטווח המחירים הנמוך יותר. הראשון דורש תמורה לאגרה ששילם בדמות איכות חיים, נוחות, עיצוב ופינוקים ופחות מוטרד מאמינות (רכב חדש - וגם יש אחריות), בעוד אצל השני מרכיב העלויות וההוצאות על תיקונים מטפס מעלה בסדר החשיבות, גם על חשבון הפינוקים - וה-SX4 מתאימה בדיוק לסדר העדיפויות הזה.
רכב יד שנייה - סוזוקי SX4 משומשת (כתבה)
צילום: תומר פדר
גרסאות אבזור ומרכב
ה- sx4 הושקה בעולם ב-2006, אך בארץ נמכרה בין 2008 ל-2014 בשתי גרסאות מרכב, האצ'בק וסדאן, ושתי רמות גימור. כל הגרסאות מצויידות ב 6 כריות אוויר ורובן בבקרת יציבות - מלבד המשלוחים הראשונים, בשנת המודל 2008. בגרסה המאובזרת (GLX) ניתן למצוא מספר פריטים שחסרים בגרסה הבסיסית (GLA) כגון חישוקים קלים ("מגנזיום"), הנעה ללא מפתח, פקדי מיזוג נאים ונעימים יותר, הגה עטוי "עור" ושליטה מההגה על מערכת השמע המקורית (בגרסה הבסיסית רדיו דיסק בהתקנה מקומית, ללא שליטה מההגה).
רכב יד שנייה - סוזוקי SX4 משומשת (כתבה)
צילום: תומר פדר
גרסת ההאצ'בק יובאה ארצה רק החל משנת 2009, בד בבד עם שדרוג המנוע למנוע חזק ומתקדם יותר המפיק 119 כ"ס (107 במקור, מנוע שאיתנו עוד מהליאנה). בשנת 2010 עבר הדגם מתיחת פנים קלה שכללה שינויים עיצוביים חיצוניים דקים ושינוי בעיצוב הפנימי שכלל החלפת לוח המחוונים, דוגמא שונה למושבים ועיצוב שונה במעט לקונסולה המרכזית.
החל משנת 2011 ועד לסוף חיי הדגם בשנת 2014, נמכרה גרסת ההאצ'בק במהדורת HB Outdoor שיובאה מהונגריה (עד אז מיפן). נוספו לה מאפיינים עיצוביים שנועדו לשוות לה מראה "כאילו" רכב פנאי, כולל מסילות גג, בתי גלגלים תפוחים, פגוש אחורי מוגדל ומודגש ועיצוב שונה למושבים, כמו גם כיול מתלים שונה במקצת ומרווח גחון מוגדל. בחו"ל נמכרה ה-SX4 גם עם הנעה כפולה, אך זו לא זכתה לעלות לארץ הקודש במדי סוזוקי, אלא רק עם סמל פיאט - השותפה של סוזוקי בפיתוח - תחת השם סדיצ'י. מלבד היבואן והסמל, הרכב זהה למעשה.
רכב יד שנייה - סוזוקי SX4 משומשת (כתבה)
צילום: תומר פדר
למה לשים לב
כאמור, ה-SX4, נחשבת אמינה באופן כללי, והעובדה שבמנוע מותקנת שרשרת תזמון, שאינה דורשת החלפה תקופתית, עוזרת גם היא להוריד את עלויות האחזקה. אבל עדיין יש דברים אליהם כדאי לשים לב. איכות הפלסטיקה וההרכבה דורשת תשומת לב, בשל נטיה לפתח קרקושים עדינים מכיוון הפלסטיקה של תא הנוסעים. קרקושים עדינים, אבל עדיין עשויים לעצבן את מי שרגיל לגימור והרכבה מוקפדים יותר. עוד בתחום הרעשים - תותבי המוט המייצב מלפנים נוטים להתבלות, מה שגורם לרעשים במעבר על שיבושים, בעיקר על שיבוש שאינו אחיד בשני הגלגלים הקדמיים. במקרה כזה, נדרשת החלפת התותבים.
רכב יד שנייה - סוזוקי SX4 משומשת (כתבה)
צילום: תומר פדר
התרמוסטט רגיש לשימוש בנוזלי קירור לא איכותיים, כך שחשוב להקפיד בנושא - גם לטובת בריאות מערכת הקירור בכלל. עדיף להתרחק מרכב בו נעשה שימוש במים רגילים. במידה ונורית בקרת היציבות דולקת באופן קבוע ברכב, אין להקל בכך ראש - עלות התיקון עשויה להיות גבוהה. כמו כן, יש לוודא את תקינות הממיר הקטליטי ע"י בדיקת זיהום אויר. בדיקה זו מבוצעת ע"י חלק ממכוני הבדיקה בלבד. לעיתים כאשר מחשב ניהול המנוע מזהה ירידה בתפוקת הממיר הוא מדליק את נורת ניהול המנוע הרבה לפני סף התפוקה המינימאלי לפסילה בטסט. במקרה זה עוד אין צורך להחליף את הממיר אך צריך לקחת בחשבון את התופעה המתפתחת.
בגרסת הסדאן, דוד האגזוז מוחזק ע"י גומיות שנוטות להיקרע, ולגרום לתזוזה המלווה ברעש. אך אל דאגה, התיקון אינו יקר.
רכב יד שנייה - סוזוקי SX4 משומשת (כתבה)
צילום: תומר פדר
תכל'ס כסף
סוזוקי sx4 נמכרת במחירים של החל מכ-33,000 שקלים, לדגם 2008 ברמת הגימור הבסיסית – GLA בנתונים ממוצעים ועד כ-80,000 שקלים לרמת האבזור הגבוהה, בציר 2014 (מחיר מקובל לרכב בעל נתונים ממוצעים).
רכב יד שנייה - סוזוקי SX4 משומשת (כתבה)
צילום: תומר פדר
אחת הבעיות העיקריות של הSX4, לפחות בשנתונים הראשונים שלה, היא דווקא מחיר המתחרות. לא פעם הסוזוקי יקרה יותר ממתחרות מכובדות, בפער שמאפשר להתקדם בשנתון אצל המתחרות. כך, לדוגמא, במחיר של sx4 2008 ניתן לרכוש מאזדה 3 2009. אמנם מוניטין האמינות של סוזוקי מעולה וצריכת הדלת נמוכה יותר משל המאזדה, אך המאזדה גדולה יותר, נאה יותר ובעלת תא נוסעים איכותי יותר, וגם מוניטין האמינות שלה מעולה. וזו אינה הדוגמא היחידה.
אז למי ה-SX4 כן מתאימה? עבור מי שמחפש תנוחת ישיבה גבוהה, מי שיודע להעריך את היתרון הבטיחותי בשנתונים הראשונים בזכות ה-ESP הסטנדרטי (עניין שלא היה מקובל אז), מי שנוסע הרבה ומנסה לחסוך בדלק או מי שפוזת ה"כאילו ג'יפון" של גרסת ההאצ'בק מדברת אליו.
רכב יד שנייה - סוזוקי SX4 משומשת (כתבה)
צילום: תומר פדר