מחירון רכב משומש. התרגלנו לקבל את המוצר הזה כעובדה, חלק מהנוף. אבל למה בעצם הוא קיים? הרי אין מחירון למוצרי צריכה אחרים, למשל לטלפונים משומשים. ועדיין אלפי אנשים מוכרים וקונים טלפונים משומשים, ויודעים כמה לשלם/לדרוש עליהם. איך? לפי חוקי ההיצע והביקוש. פשוט נכנסים ללוחות הרלוונטיים, בודקים כמה דורשים על טלפון מהסוג בו הם מעוניינים, ומחליטים בהתאם כמה לשלם/לדרוש. מי שידרוש יותר מדי – לא ימכור. מי שיתעקש לשלם פחות, כנראה לא ימצא מי שימכור לו. ואם מישהו רוצה למכור במהירות, הוא מפרסם במחיר נמוך יותר. היצע וביקוש. פשוט, לא?
 
 
אז למה במכוניות צריך מחירון? יש לכך שתי סיבות – הראשונה, מדובר בסכומים גבוהים יחסית, ולכן אנשים מעדיפים "עוגן", שיעזור להם לתמחר כראוי את הרכב אותו הם רוצים לקנות/למכור. הסיבה השניה היא שבניגוד לטלפונים, רוב המכוניות מבוטחות, ורבות משמשות ערובה להלוואה (בדרך כלל לשם קניית הרכב), ולכן חברות הביטוח וחברות המימון (בנקים וכו') זקוקות לערך רשמי כלשהו שעליו ניתן לבסס את הפוליסה או ההלוואה.
 
מחברי המחירונים טוענים כי הם משקפים את מצב השוק, ועושים עבודה דומה לזו שעושים מתווכי נדל"ן, לדוגמא, שמתוך היכרותם עם תנאי השוק, יודעים לספק לקונה/מוכר תמונת מצב לגבי המחיר הריאלי לנכס נתון. אולם הניסיון מראה כי המצב בשוק כיום הוא שבמקרים רבים מכוניות נמכרות במחיר שונה מאוד ממחיר המחירון. בדרך כלל נמוך יותר (לפעמים בעשרות אחוזים), ובמקרים נדירים יותר גם במחיר גבוה ממחיר המחירון. למה? היצע וביקוש שהמחירונים לא ממש מצליחים לשקף, זה למה.
 
איזה מחירון רכב קובע?
צילום: מנהל 
אז מה עושים? לאיזה מחירון מתייחסים – והאם בכלל להתייחס?
נתחיל ראשית מזה שעבור חברות הביטוח, המחירון הקובע הוא מחירון 'לוי יצחק'. משמע במקרה גניבה או אובדן מוחלט, המחירון של לוי יצחק יהיה הבסיס לפיצוי שתקבלו מחברת הביטוח. כך שתמיד כדאי לקחת אותו בחשבון.
 
בשטח, בעסקאות ממכר רכב, המחירון של יד2 תופס בשנים האחרונות חשיבות גוברת, בעיקר בזכות זמינות טובה יותר לקהל וממשק נוח יותר לתפעול. אולם אף אחד מהמחירונים לא זכה עדיין למעמד דומיננטי - נתקלנו בעסקאות שהתבססו על מחירון לוי יצחק וגם בכאלו שהתבססו על מחירון יד2, וגם בעסקאות שהתבססו על ממוצע בין שני המחירונים.
 
העצה שלנו, אם כך, היא לבדוק את שני המחירונים ולהשתמש בידע הזה לטובתכם – אם אתם מוכרים רכב, צטטו את המחירון הגבוה מבין השניים; אם אתם הקונים, התייחסו למחירון הנמוך יותר עבור הרכב בו אתם מעוניינים (ותקוו שהמוכר לא מודע להבדלים).
 
אך בעיקר, אל תתייחסו לאף אחד מהמחירונים כאל אורים ותומים. מחירי השוק שונים במקרים רבים ממחירי המחירונים, ולכן מומלץ לסרוק את לוחות המודעות כדי לקבל מושג מה טווח המחירים הריאלי למכונית אותה אתם מעוניינים לקנות/למכור, תוך התחשבות בנתוניה (מעט ק"מ מעלים את המחיר, היסטוריה כרכב השכרה מורידה, וכן הלאה).
בדיוק כפי שהייתם עושים עם כל מוצר צריכה אחר. 

איזה מחירון רכב קובע?
צילום: מנהלצילום: מערכת אוטו