בהודעה שאינה פחות מדרמטית, הכריז היום גלעד ארדן, השר לביטחון פנים, כי הורה לעצור את פעילות מערך א3' (פרויקט האכיפה באמצעות מצלמות אוטומטיות). השר הורה למפכ"ל ודרכו לראש אגף התנועה (את"ן), להפסיק את פעילות המצלמות ורישום הדוחות החל מהיום (שישי, 1.4). הידיעה עוררה כמובן תגובות במערכת הפוליטית ובגופים העוסקים בתחום.
כץ: "לא מופתע, בהחלט תומך"
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, הכריז כי הוא תומך במהלך, וכי הוא נעשה בעצה אחת אתו: "במהלך השנים הסתבר כי נושא המהירות עצמו שולי, וכי המצלמות אינן מועילות. בנוסף הועלו טענות שהן עצמן יוצרות סכנות בכביש וכי הציבור סבור שבמסווה של מאבק בתאונות, שהוא מאוד חשוב, מדובר במנגנון לגביית כספים".
השר הוסיף, כי למרות היריבות הפוליטית עם השר ארדן, הרי כאשר מדובר בנושאי ליבה הקשורים למאבק בתאונות, "כולנו מאוחדים" והזכיר כי "אני הוריתי פעמיים להעלות את המהירות המותרת בכבישים המהירים, והדבר לא פגע בבטיחות. כנראה שהמטבע שכולם מחפשים נמצא במקום אחר. לפי הנתונים המונחים לפני, דווקא פעילות אחרת שהובלתי במהלך כהונתי, שיפור התשתיות, שיפרה את הבטיחות בדרכים - ובאופן מאוד משמעותי". השר סיכם כי "משרדי יתמקד בגורמים האמיתיים הפוגעים בבטיחות בדרכים".
השר לביטחון פנים הורה על הפסקת הפעילות של מצלמות המהירות
צילום: מנהל
אפשר להזדכות על הגלאים. הראשונים שיזדכו במהלך ה-1 באפריל, יקבלו החזר כספי מלא ממשרד התחבורה
מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבוהב, שהכריז רק השבוע בכנס 'אור ירוק' שיש לשלש את מספר המצלמות, הגיב ואמר כי הוא "מאוד מתפלא על ההחלטה, והטענה כי העובדות מצביעות על כך שהמצלמות אינן יעילות ואף יוצרות בעיות אחרות, אינה רלוונטית. כבר הוכחנו ב'אור ירוק' שאג'נדה היא הדבר החשוב ביותר, גם אם היא מנוגדת למידע ולידע המונחים בפנינו. אנחנו קוראים לשר ארדן לבטל החלטה פזיזה ונמהרת זאת, מכיוון שחשוב, בכל זאת, שיהיה דגל לנפנף בו מול הנהגים".
אחד מאנשי המקצוע בתחום הבטיחות בדרכים ציין שלא לייחוס, כי "אני לא מתפלא. ארדן התחיל את הקריירה הפוליטית שלו בתחום הבטיחות בדרכים ונחשף ללא מעט מניפולציות של 'אבירי בטיחות' מטעם עצמם, בייחוד בתחום המהירות'". לשאלה על תגובת 'אור ירוק', ענה אותו מומחה כי "גוף שהוציא מסמכים כמו 'חקירות העומק' שלו, בייחוד זו העוסקת בתאונה של טל שביט ז"ל, עדיף שלא ידבר על בטיחות כלל מכיוון שהוכיח שאין לו הבנה - ולו הבסיסית ביותר - בתחום וכי והוא מונע מאידאולוגיה בעייתית".
מהמשרד לביטחון פנים נמסר כי עניין מצלמות הרמזור ייבדק באופן נפרד ו"כי בעניין זה יש פנים לכאן ולכאן".
חלק ממהלך גדול יותר
כאמור, כחלק משינוי מדיניות הבטיחות של ישראל ומיקודה בגורמים הישירים הפוגעים בבטיחות, הפסיקה המשטרה את הפעלת מערך מצלמות המהירות החל מהיום, יום שישי, הראשון באפריל.
השר לביטחון פנים הורה על הפסקת הפעילות של מצלמות המהירות
צילום: מנהל
מעכשיו, במעבר ליד מצלמת מהירות יש לחייך - כי אכלתם אותה! (וגם חלק מחברי המערכת, למען האמת)
היינו כמובן שמחים מאוד אם המשטרה והמשרד לביטחון פנים היו מפנימים את העובדה - וזו אכן עובדה - שמצלמות המהירות אינן תורמות לבטיחות בדרכים, ומפסיקים את השקעת המשאבים בפרויקט המיותר הזה. אך למרבה הצער, מדובר כמובן במתיחת אחד באפריל ולא יותר...