וולטר רוהל הוא קשיש ג'ינג'י וגרום בן 69. בדיוק היום. אבל עבור חובבי רכב, וולטר רוהל הוא אליל חסר גיל; אחד מהנהגים המצליחים והמוערכים בעולם הראלי, ולמרות מוצאו הייקי, גם אחת מהדמויות הצבעוניות, המצחיקות והשנויות במחלוקת בספורט המוטורי. בניגוד לרבים מהנהגים בני דורו, שנמצאים הרחק מאור הזרקורים, או הכוכבים בני זמננו שיושבים על האולימפוס – רוהל עדיין נמצא עמוק בעניינים מתוקף תפקידו בנהג המבחן הראשי של פורשה, והינו נגיש באופן יוצא דופן.
רוהל עוזר בכיול של כל פורשה חדשה, נוהג בהן אלפי קילומטרים מפרכים וקובע איתן שיאי מסלול בנורבורגרינג. הוא גם נוכח ברוב השקות הרכב של פורשה ובתערוכות הרכב האירופאיות, עונה לשאלות של עיתונאים ונודניקים מזדמנים, ומדי פעם אף לוקח כתבים לסיבובי הפחדה במהלך ההשקה – רק כדי להראות לנו מה המכונית מסוגלת לעשות כשנוהגים בה באמת, ומה הוא עדיין מסוגל לעשות ממרומי הגיל שבו עוברים לבית אבות.
וולטר רוהל בן 69 – והוא עדיין מהיר ממך
צילום: מנהל
בשנת 2006 זכיתי לשבת לצידו בנהיגת הדגמה כזו, במהלך ההשקה של פורשה 911 טורבו החדשה דאז. במקום לקחת אותנו למסלול, פורשה והמשטרה הספרדית סגרו קטע כביש במיוחד עבורנו – משעול צר ומשובש, נטול שוליים או מרווחי ביטחון, בו רוהל נהג במהירות פסיכית תוך השארת סימני צמיגים בכל הפניות. בין לבין הוא היה חייכני ולבבי, וענה על שאלותיי החקרניות תוך שמירה על הקצב המוטרף והורדת יד אחת מההגה לטובת הסברים שמצריכים מחוות. לקראת סוף הקטע, כששאלתי אותו "מי היה עושה את הסטייג' הזה מהר יותר, נהג ראלי או מסלול?", הוא השיב "אין לי ספק שנהג ראלי שמורגל לתנאים משתנים היה נוהג כאן מהר יותר – ואף אחד לא היה נוהג כאן מהר יותר ממני".
רוהל לוקח את הנהיגה שלו מאוד ברצינות, אפילו בגילו המופלג, ומה שמסביר טוב מהכל את עומק השריטה הוא מה שסיפר כריס האריס במגזין evo בשנת 2010; האריס, שישב לצידו בחגיגות 30 שנה לאודי קוואטרו, בקטע מיוחד מתוך ראלי מונטה קרלו (מרוץ אותו ניצח עם ארבע מכוניות שונות), סיפר שרוהל מדד את הזמנים שלו בסתר כל העת – רק כדי לוודא שגם כשהוא מבצע נהיגת הדגמה לעיתונאי, הוא עדיין עומד בקצב שקבע באותם סטייג'ים שלושה עשורים קודם לכן...
וולטר רוהל בן 69 – והוא עדיין מהיר ממך
צילום: מנהל


רוהל נולד בגרמניה ב-1947 והשתתף במירוץ הראשון בחייו רק בגיל 21, כאשר חבר הציע לו להתחרות בראלי בוואריה בפיאט 850 ספיידר שלו. הוא היה אחד מהנהגים המובילים באליפות העולם בראלי בשנות השבעים והשמונים, וזכה באליפות העולם הראשונה שלו ב-1980, בחיקה של פיאט 131 אבארט. ב-1981 הוא זכה במקום הראשון בקטגוריה (בפורשה LM944) במירוץ 24 השעות של לה-מאן, אולם הייתה זו האליפות בה זכה ב-1982, באופל אסקונה 400, שהביאה לו את ההערכה הגורפת בעולם הראלי מאחר ונאלץ להתחרות במכונית הנעה אחורית מול מכוניות הנעה כפולה בראשותה של אודי קוואטרו – המכונית שבאופן אירוני הפכה המזוהה עימו ביותר, למרות שלא נחל עימה אותה הצלחה.
הוא התחרה עונה נוספת במכונית הנעה אחורית, לנצ'יה 037 ראלי, וסיים במקום השני הכללי, לפני שעבר לאודי ב-1984. עם הקוואטרו הוא לא זכה באליפות, אך ב-1987 הוא קבע עם גרסת ה-S1 האימתנית (600 כ"ס) שיא חדש בתחרות טיפוס הגבעה של פייקס פיק: 10:47.850 דק', תוצאה מדהימה בהתחשב בעובדה שבימים ההם העלייה לא הייתה סלולה.
וולטר רוהל בן 69 – והוא עדיין מהיר ממך
צילום: מנהל
אלו היו השנים הפרועות של גרופ B, שנים בהן ראלי היה יותר פופולארי מפורמולה 1 (והרבה יותר מסוכן, לנהגים ולצופים), ורוהל התפרסם בזכות לשונו החדה לא פחות מאשר בזכות נהיגתו הווירטואוזית. הציטוט המפורסם ביותר שלו היה בעקבות הצלחתה של הנהגת הצרפתייה מישל מוטון, שנהגה באודי כפולת ההנעה והביסה את עדר הנהגים המנוסים והמבוססים במכוניות הנעה אחורית: "גם אם היית מושיב קוף מאומן באודי קוואטרו – היא עדיין הייתה מנצחת".
האינטרנט מלא בציטוטים מצחיקים שלו. אבל האינטרנט מלא גם בטעויות, ואין לנו דרך באמת לדעת אם כל הציטוטים הם אכן של רוהל או מדויקים. ובכל זאת, הנה כמה מהפנינים:
"אני לא אחבוש קסדה לכל דבר שלוקח לו יותר מ-8 דקות להקיף את הנורדשלייפה"
"המכונית הופכת מהירה מספיק, כאשר אתה עומד לפניה בבוקר ומפחד לפתוח את הדלת"
"אם אתה רואה את העץ שאתה עומד להתנגש בו, היה לך תת היגוי, אם אתה רק שומע שפגעת בו, היה לך היגוי יתר"
"אתה לא יכול להתנהג למכונית כמו אל בנאדם – מכונית צריכה אהבה"
"אני לא מעוניין לנצח בפער של שנייה אחת. יש אנשים שיגידו: 'זה היה קרב קשה. ניצחתי בשנייה אחת!'. אני רוצה לנצח בפער של עשר דקות. זה עושה אותי מאושר!"
"עבורי הנהיגה מתחילה כשאני מכוון את המכונית באמצעות הדוושה במקום בעזרת ההגה. כל השאר זה סתם לבצע מטלה"
הציטוט האחרון הוא האהוב עליי ביותר:
"לנהגים טובים יש חרקים מעוכים על חלונות הצד".
וולטר רוהל בן 69 – והוא עדיין מהיר ממך
צילום: מנהל

כמובן שאי אפשר לסיים כתבה על איש שנבחר על ידי מאה מומחי ספורט מוטורי מרחבי העולם כ"נהג הראלי הטוב ביותר בכל הזמנים", בלי כמה סרטונים. תיהנו – ושיהיה במזל טוב, וולטר!
סרטון מחווה לרוהל, עם מכוניות וציטוטים מכל הקריירה (כולל עבודת הרגליים המדהימה באודי קוואטרו):
כשהיה אך ילדון צעיר בן 63, בחגיגות 30 שנה לאודי קוואטרו בקול דה טוריני:
בשנה שעברה, בהדגמה לעיתונאים בהשקת ה-RS GT3 (שימו לב שבתחילת הסרטון הוא מתחיל במדידת זמנים):