המשפחתית הגדולה של סובארו עברה שינוי גדול ב-2009. ממכונית מוצקה וצפופה למידי אבל בעלת התנהגות כביש מהנה, היא הפכה למכונית גדולה ורכה. הרכות היתה טובה אך המחיר היה בהנאה מהנהיגה. ואז הגיע הדור הנוכחי אשר בא לשלב את שני הדורות הבאים יחדיו. גם מרווחת ונוחה אך גם מהנה לנהיגה.

כשאספתי בתל אביב את סובארו B4 פרימיום, הדגם הבכיר מבין שניים, הספיקה נסיעה קצרה על הכבישים החפורים של המטרופולין הגדול, להבין שהנוחות עדיין איתנו. עכשיו נשאר להבין איך ההתנהגות שלה. כיוונתי את האף צפונה למרות שכרגע התנועה צפופה בכיוון הזה ויצאתי לדרך.
לרוב אני נוסע לכיוון פרדס חנה כרכור ורמות מנשה, לא יודע למה, פשוט נמשך לשם כאילו מגנט גדול מושך אותי. אולי זה השדות הירוקים, אולי זה הכבישים היפים של רמות מנשה, לא ממש יודע להגיד. כנראה שהשיר "בלוז כנעני" של אהוד בנאי הצליח לגעת בי עמוק עמוק פנימה.

כמעט כל רכב מבחן שהיה אצלי לקחתי לאזור הזה. והייתי שם כבר עם המון רכבים מכל מיני סוגים: חזקים וחלשים, משעממים וגם עליזים. זה גם קשור לשני סיבובים שיש בדרך שתמיד עושים לי את זה, לא משנה כמה פעמים נהגתי אותם.
סובארו B4 פרימיום
צילום: מנהל

בינתיים הקצב הרגוע של הכבישים העמוסים מאפשר ללמוד את תא הנוסעים.

בגרסת הפרימיום מערכת המולטימדיה מקבלת מסך בגודל 7' וכפתורי מגע לשליטה בין התפריטים השונים. טוב שכפתורי ההפעלה של המערכת שאחראי גם על עוצמת הקול, וכפתור הכוונון של התחנות, נשארו רגילים ולא מגע, בחירה שאני מאוד אוהב.

מאחורי ההגה ובין שעוני המהירות והסל"ד נמצא צג נוסף אשר מספק המון מידע. מנתוני הנסיעה ועד מי מתקשר ומה שומעים במערכת הקול. בגרסה הבכירה כמו רכב המבחן, התאורה היא בצבע כחול נעים לעין המשתלב היטב עם צבע הרקע באותם שעונים שהוזכרו קודם.

על ההגה ישנם כפתורים רבים השולטים על מצבי הנהיגה, בקרת השיוט, מחשב הדרך, שליטה קולית ומערכת המולטימדיה. מערך הכפתורים הזה ביחד עם השליטה הקולית ומנופי ההילוכים שעל ההגה, מאפשרים לנהוג כמעט ללא הצורך להוריד ידיים מההגה. קר לכם או אתם רוצים להחליף את המוסיקה? תלחצו על כפתור ההפעלה הקולית וקול נעים ישאל אתכם לרצונכם. בקשו יפה ובאנגלית והמחשב ינמיך את הטמפרטורה או את עוצמת מפוח האוויר, השליטה על מערכת בקרת האקלים היא בדגם הפרמיום בלבד. ניתן גם לבקש החלפת מקור המוסיקה כולל השמעת מוסיקה מתוך נגן המחובר לשקע ה-USB. ממש אמריקה כמו שאומרים, שהיא גם דרך אגב שוק היעד העיקרי של ה-B4.
סובארו B4 פרימיום
צילום: מנהל
מבחינת מצבי הנהיגה, במצב S המנוע והגיר חדים יותר והסובארו מגיבה מהר וחזק יותר. גם סאונד המנוע משתנה לטובה וצליל בוקסר ערב לאוזן מתנגן בתא הנוסעים כאשר הטורים עולים. במצב i, קיצור ל-inteligent, ה-B4 הופכת לנינוחה יותר ומתאימה יותר לשיוט, עם רעש מנוע מופחת וניהול המנוע לטובת חסכון בדלק. נסיעה במצב i גם מלמדת על בידוד רעשים מוצלח של ה-B4 מבחינת רעשי מנוע ורוח.

מבחינת הנוסעים, המרווח הפנימי נדיב בהחלט עם מקום רב לרגלי הנוסעים מלפנים ומאחור. בזכות נתון רוחב של 184 ס"מ ותכנון חכם, ניתן להושיב 3 מבוגרים בנוחות מאחור. גם שני בוסטרים ונוסע מבוגר באמצע הסתדרו בקלות יחסית מאחור. הכיסא הנהג חשמלי ונוח לכיוונון וכולל גם תמיכה לגב התחתון. שדה הראייה לפנים טוב מאוד ולאחור נעזר במצלמת רוורס מוצלחת גם בשעות החשיכה. לסיכום הפרק הזה אציין שתא המטען גדול, עמוק ונוח להטענה.

ונחזור לכביש ולנהיגה. הסיבוב הראשון שאני אוהב מתקרב. אני מתפלל ביני לבין עצמי שלא יהיה רכב לפני, בתקווה לקבל סיבוב פנוי ולתת ל-B4 פרימיום את מה שהיא הכי אוהבת - סיבובים ארוכים, שם היא פורחת במלוא עוזה.

המבט שנמצא רחוק קדימה, מחפש רכבים לפני בנתיב. יופי, נראה ריק, אפשר לתת ל-B4 ולי לחגוג. עכשיו זה הזמן להשתיק את מערכת הקול ולעבור למצב S. לוחץ על הכפתור בהגה שמשתיק את מערכת הקול והשקט משתלט. מיד עם הלחיצה על מצב S, השקט מופר על ידי צליל מנוע הבוקסר, שמתגבר כשאני מוריד שני הילוכים על ידי לחיצה על המנוף השמאלי שמאחורי ההגה. מחט הסל"ד מתמקמת באזור ה-4,000 שם נמצא שיא המומנט. עכשיו זה הזמן לתת למערכת ההנעה הכפולה הסימטרית של סובארו לעשות את חלקה בחגיגה, ולדאוג לכך שה-B4 תישאר צמודה היטב לאספלט. גם הצמיגים הרחבים ונמוכי החתך העוטפים ג'אנט 18', בגרסת פרמיום, עוזרים כאן.
סובארו B4 פרימיום
צילום: מנהל

מדובר בסיבוב ארוך שמורכב משני סיבובים מחוברים. בסיבוב הזה יש משהו שמבלבל את רוב הרכבים איתם אני עובר כאן, אך לא הפעם. הסובארו שומרת על יציבות כיוונית טובה מאוד ולא הולכת לאיבוד גם כשאני מבקש ממנה להדק את הקו לעבר נקודת האייפקס של הסיבוב השני.

בסיבוב השני כבר לא הייתי לבד, לפני היו שני רכבים. נכנסתי אחריהם עם רגל ימין דרוכה ומחכה לאפשרות הראשונה לעקוף אותם ולהאיץ לתוך העלייה הארוכה. אני מודה שחשבתי שכאן היא תיפול, שהיא תאיץ אבל לא בטירוף, בכל זאת אין לה טורבו ומדובר בגיר רציף, אבל נכונה לי הפתעה לטובה. מנוע הבוקסר 2.5 ליטר גייס את כל 175 הסוסים והתיבה הרציפה של סובארו, שמזכירה באופי פעולתה תיבה אוטומטית רגילה, הפעם לא הורדתי הילוך בעצמי, מיקמה את המנוע בסל"ד המתאים וה-B4 האיצה בקלילות תוך כדי 'כאילו' החלפות הילוכים אשר דאגו לכך שהסל"ד לא ישאר בשמיים כל זמן ההאצה.

עכשיו אפשר שוב להירגע ולתת לאזור לעשות את הקסמים שלו עלי ממש כמו שה-B4 עשתה תוך כדי נסיעה לכאן.
סובארו B4 פרימיום
צילום: מנהל