באמצע הדרך, קצת אחרי שהתחלתי להסתגל לנהיגה בפאסאט GTE והתחלתי לשחק במצבי הניהוג והמידע השונים, הסתבר לי שנותרו לי 30 ק"מ חשמליים. "עם זאת" הסביר לי המחשב, "אם תנתק את המיזוג בזמן הזה תרוויח עוד ארבעה קילומטרים". חומר מעניין למחשבה לישראלי בפרנקפורט - כמו עוד הרבה חומרים למחשבה הנמצאים ברכב הזה, שמייצג היטב את התוכנית ההיברידית של פולקסווגן.

גרסת ה–GTE נחשפה לראשונה בתערוכת פריז 2014, יחד עם השקת הדור השמיני של פולקסווגן פאסאט, אך יצאה לדרך באירופה רק לפני מספר שבועות. גרסה זו מהווה עוד שלב חשוב במתקפה ההיברידית, הנטענת והחשמלית שהבטיחה קבוצת פולקסווגן.

פולקסווגן התחילה ללכת בכיוון הזה עם XL1 הנדירה וגולף GTE. בפולקסווגן מאמינים שהתחום ההיברידי–נטען, הזניח כיום, ירבע את מכירותיו בעולם עד 2018 ויגיע ל–900,000 מכוניות, ועד 2022 יטפס ל–3.3 מיליון מכוניות. הנעה כזאת תהיה מבוקשת בעיקר בקטגוריות המשפחתית והמשפחתית הגדולה, המקום בו נמצאות גולף ופאסאט.
פולקסווגן פאסאט GTE
צילום: מנהל
פולקסווגן פאסאט GTE. לא סתם כולל שמה את צירוף האותיות GT

מראה מחשמל
פאסאט GTE היא מכונית היבירידית/נטענת העשויה במתכון המקובל, אבל לפי פולקסווגן היא שונה מהתדמית שמיחסים למכונית כזו. הפאסאט הזו, כך הם מבטיחים, אינה חלבית לנהיגה אלא זריזה, ולא סתם כולל שמה את צירוף האותיות GT.
כבר במגרש החניה ההומה באזור התערוכות של פרנקפורט מנסה הפאסאט סטיישן GTE להפגין שהיא מיוחדת ביחס לאחיותיה הרגילות; הפגושים שונים, גווני הסבכה אחרים ויש בה פס רוחבי כחלחל המצהיר על ההנעה החשמליות, תאורת יום עם פס לד המעוצב בצורת C (כמו כל החשמליות/נטענות של פולקסווגן), החישוקים ייחודיים - וכל אלה תורמים לבידול ה–GTE משאר גרסאות הפאסאט. גם מבפנים יש לגוון הכחול הופעות אורח: בתפרים על גלגל ההגה ובורר ההילוכים ואפילו בתאורת האווירה.

מה המצב?
הזמן קצר ואני מנסה ללמוד בזריזות את שפע אפשרויות ההנעה שמציעה ה–GTE. כמקובל בפולקסווגן, לרכב מספר מצבי נהיגה והבחירה בהם נעשית דרך צג מגע מרכזי. אופציות ההנעה כוללות: היברידי רגיל; מצב בנזין–טוען, בו המנוע הרגיל עסוק לא רק בהנעה אלא גם בטעינת המצברים לקראת, למשל, כניסה לאזור שמתיר נסיעה רק לרכב חשמלי, וניתן גם לתכנן רמת טעינה מסוימת של המצברים לקראת כניסה עתידית לעיר; מצב חשמלי, בו משתמשים בכוח הסוללות בלבד, ומגלים ביצועים מאוד טובים. למעשה, אפילו כשנעים על חשמל בלבד קל לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים. אבל בעיקר, במצב זה אופי הנסיעה נעים, מעודן ושקט, ולכך מצטרפים גם המתלים שעוברים אתו למצב "נוחות".
פולקסווגן פאסאט GTE
צילום: מנהל

ויש עוד מצב אחד, הוא החביב עלי ומופעל על ידי לחצן GTE שמשמאל לבורר ההילוכים. זהו מצב היברידי נמרץ שופע כוח המלווה בחידוד פעולות המצערת, ההיגוי והמתלים - וגם בצליל ספורטיבי(!) שמגיע בעיקר מהרמקולים של מערכת השמע האיכותית. למעשה הצליל כה ספורטיבי עד שאיני בטוח האם זה הרעש או שבאמת אני נע כה מהר.

אבל גם במצב ההיברידי הרגיל ה–GTE חזקה משמעותית מפאסאט 1.4 ליטר רגילה. היא תשאף להתחיל כל תנועה במצב חשמלי, וכניסתו לפעולה של מנוע הבנזין מורגשת בקושי ומתבצעת בשקט מופתי ובאופן נעים. ובכלל, במצב זה הפאסאט מאוד שקטה ונעימה ומאיצה בחוסר מאמץ.

גם על הנייר הנתונים מרשימים עם האצה ל–100 קמ"ש ב–7.6 שניות ומהירות מרבית של 225 קמ"ש. במציאות התחושה קרובה לזו שמייצרות גרסאות הבנזין, אלא שהיא נינוחה יותר ועם זאת מגיבה באופן מיידי יותר למצערת. ה–GTE מרשימה בעקיפות, ותפוקת הכוח מלווה בכיול מתלים נעים ונכון עם תנועות מדודות של הגוף. ההגה, המנותק לחלוטין בתחושה, מדויק למדי. הבלמים הטוענים, כרגיל בכלים היברידיים, יוצרים תחושה מעט מלאכותית בפעולה הראשונה.
פולקסווגן פאסאט GTE
צילום: מנהל

רגע לפני שאני נוגע בלחצן ההתנעה/כיבוי אני מתבונן שוב בסביבת הנהג. גם כאן התחושה מוכרת - אבל ההרגשה היא שהכל מהודר ומיוחד יותר. תחושה זו נוצרת לא רק בגלל שילוב העור והזמש במושבים אלא גם בזכות המחוונים המוקרנים שמשנים צבעים ותצוגות בהתאם למצב הנהיגה. במצב חשמלי, למשל, הם ידברו בקילוואטים.

המכונית אמורה להיות מאוד חסכונית, אבל בקצב בו נסענו בהתרשמות הקצרה, וכנראה גם בגלל בדיקות ההאצה התכופה שביצענו, הצריכה עמדה על 14 ק"מ לליטר; לא רע - אבל רחוק מאוד מנתוני היצרן שמדברים על ממוצע של 62 ק"מ לליטר.

רושם, מחיר ופוליטיקה
לפחות בנסיעת ההתרשמות הקצרה, הפאסאט GTE מאוד מרשימה. היא יוצרת תחושה של כלי מהונדס ומתוכנן לעילא, ומוסיפה על כך הצהרה שכלי חשמלי יכול להיות מאוד מושך ואמוציונאלי. אבל התחושות האלה מתקיימות עד שמביטים בחשבון.
פולקסווגן פאסאט GTE
צילום: מנהל

מחיר פולקסווגן פאסאט GTE בגרמניה עומד על 47,000 אירו - כ–75% יותר מאשר פאסאט רגילה (27,000 אירו). מה שאומר שכמו בהרבה מקרים רק הפוליטיקה, נכון יותר עידוד ממשלתי, היא זו שתסייע לדחוף כלים כאלה.

מכניקה ואלקטרוניקה

פאסאט GTE מהווה פרק המשך גדול ומתקדם יותר לגולף GTE שנחשפה בסוף 2013. כיאה למעמדה היא משתמשת בגרסה מתקדמת וחזקה לחטיבת הכוח שבגולף (וגם באודיA3 אי–טרון). ה–GTE מצוידת במנוע ה–1.4 ליטר TSI המוכר; מוגדש, בעל הזרקה ישירה ואפשרות לניתוק צילינדרים (ACT). מנוע בנזין זה מייצר 156 כ"ס ונעזר ביחידת כוח חשמלית שמייצרת 115 כ"ס. זו מורכבת באופן קומפקטי בתוך בית תיבת ה–DSG הייחודית לדגם (שישה הילוכים). המכלול המחודש גרם להזזת מנוע הבנזין 5.75 ס"מ ימינה לעומת דגמים רגילים, אבל אני מנחש שזה לא ידיר שינה מעיניכם. לשני המצמדים של התיבה נוסף שלישי שמנתק את מנוע הבנזין כשאינו נדרש (גם במצבי שיוט).
סך כל מערך הכוחות מעניק 218 כ"ס משולבים ו–41 קג"מ מידיים. פולקסווגן מדברת על טווח חשמלי של 50 ק"מ במהירות של 130 קמ"ש ללא השתתפות מנוע הבנזין, ומאוד גאים שם בטווח משולב של כ–1000 ק"מ. הטעינה המלאה של סוללות הליתיום יון, הממוקמות מתחת למושב האחורי (וגרמו להזזת מיכל הדלק מעט לאחור), תארך ארבע ורבע שעות בחיבור רגיל. בנוסף, ישנה אופציה לטעינה מהירה שאורכת שעתיים וחצי. למרות הזזת מיכל הדלק לאחור, תא המטען נותר גדול למדי (650 ל'), אבל עם 1735 ק"ג ה–GTE כבדה בכ–350 ק"ג מהדגם הרגיל. ומכיוון ששאלתם: האחריות לסוללה היא לשמונה שנים או 150,000 ק"מ.

פולקסווגן פאסאט GTE
צילום: מנהל