המרחב בתא הנוסעים הוא שיקול חשוב בבחירת רכב חדש. וזה הגיוני, הרי עם כל הכבוד לעיצוב, ליחידת ההנעה או לאבזור – התפקיד של הרכב הוא להעביר נוסעים ממקום למקום, ואם לנוסעים צפוף ולא נעים, מה הטעם?

הבעיה היא שקשה להבין מהקטלוגים עד כמה הרכב מרווח, ולא תמיד כל הנתונים – מרווח רגליים בשורה הקדמית והאחורית, מרווח ראש בשתי השורות וכן הלאה – זמינים לקהל הרחב. אך נתון אחד כן זמין וקל להשוואה, ונותן אינדיקציה לגבי המרחב לנוסעים בתא: בסיס הגלגלים. בסיס גלגלים ארוך יותר מאפשר ליצרניות לתכנן תא נוסעים מרווח יותר, בעיקר מבחינת מרווח רגליים וברכיים.

אז החלטנו לרכז עבורכם את שיאניות בסיס הגלגלים בישראל, בחלוקה על פי הקטגוריות המרכזיות בישראל.

סמארט פורפור
צילום: מנהל
1. מיני – סמארט פורפור – 250 ס"מ
הסמארט, שרכשה לעצמה שם בזכות ממדיה הזערוריים, מציעה גם גרסת ארבע דלתות, 'פורפור' מרווחת למדי. למרות אורך כללי של 350 ס"מ – קצר למדי גם במונחי קטגורית המיני – היא מציעה בסיס גלגלים של 250 ס"מ – זה יותר מכמה מכוניות בקטגורית הסופרמיני, למשל הפולו של פולקסווגן. חבל שהמחיר (החל מ-110,000 שקלים) גם הוא מהטריטוריה של קטגורית הסופרמיני...


דאצ'יה סנדרו
צילום: מנהל
2. סופרמיני – רנו קליאו / דאצ'יה סנדרו – 259 ס"מ
הצמד הצרפתי-רומני מגיע למעשה מאותו הבית וחולק לא מעט מכלולים. בסיס הגלגלים הארוך של השתיים גובל בבסיס הגלגלים של הקטגוריה המשפחתית - לסיוויק האצ'בק בסיס גלגלים של 259.5 ס"מ, למשל.

פיג'ו 308 SW
צילום: מנהל

3. משפחתיות קומפקטיות – פיג'ו 308 סטיישן - 273 ס"מ
קטגורית המשפחתיות צמחה מאוד בממדים בשנים האחרונות, ויש כבר לא מעט חברות בקטגוריה עם בסיס גלגלים של 270 ס"מ. אבל השיא שייך לגרסת הסטיישן של פיג'ו 308. גרסה זו קיבלה בסיס גלגלים ארוך יותר משל גרסת ההאצ'בק, שנמתח על פני לא פחות מ-273 ס"מ. וגם כאן, מדובר בבסיס גלגלים שכבר פולש אל הקטגוריה שמעל, קטגורית המשפחתיות הגדולות – לאוונסיס של טויוטה, למשל, בסיס גלגלים של 270 ס"מ.

10 המכוניות המרווחות בישראל
צילום: מנהל

4. משפחתיות גדולות (עממי) – פורד פיוז'ן – 285 ס"מ
כשהוצגה המונדיאו הקודמת, ב-2007, היא הדהימה את כולם עם בסיס גלגלים ענק של 285 ס"מ – בזכות התבססותה על פלטפורמה של מכונית סאלון, ה-S80 של וולוו. שמונה שנים עברו, והדור השני, עם אותו בסיס גלגלים, עדיין מחזיק בשיא. או בעצם, היה מחזיק, אם היה מיובא ארצה. מי שכן מגיעה היא הגרסה האמריקאית של המונדיאו, הפיוז'ן, שמשווקת בישראל דרך איילון מוטורס בשיטת היבוא המקביל. אם אתם מתעקשים להיצמד ליבואנים הרגילים, תאלצו להסתפק ב-284 ס"מ, בסיס הגלגלים של סקודה סופרב.

הונדה HR-V
צילום: מנהל

5. רכבי פנאי קטנים – הונדה HR-V החדש - 261 ס"מ
רכב הפנאי הקטן של הונדה נמצא בצד הגדול של הקטגוריה, וזה בולט בבסיס הגלגלים הארוך יחסית – 261 ס"מ. ס"מ יותר מהנציג הבא אחריו בקטגוריה – סאנגיונג טיבולי.

ניסאן X טרייל
צילום: מנהל

6. רכבי פנאי קומפקטיים (עממי) – ניסאן אקס טרייל – 270.5 ס"מ
עוד מתמודד שרק הגיע וכבר נכנס לאחת הרשימות שלנו. האח הגדול של ניסאן קשקאי (שבעצם מחליף את ה'קשקאי+2' של הדור הקודם) מציע את בסיס הגלגלים הארוך בקטגוריה, בפער זניח של 0.5 ס"מ בלבד על המקום השני - מאזדה CX-5. אבל כדאי לקחת בחשבון שהוספת שורת מושבים שלישית בניסאן מצופפת את שתי השורות האחרות.

שברולט טראוורס
צילום: מנהל

7. רכבי פנאי בגודל מלא (עממי) – שברולט טראוורס – 302 ס"מ
שלא במפתיע, רכב הפנאי עם בסיס הגלגלים הארוך בישראל מגיע מאמריקה – המדינה שמקדשת את הגודל והמציאה את קטגורית רכבי הפנאי הגדולים. הענק האמריקאי מציע בסיס גלגלים עצום, של יותר משלושה מטרים. זה נהדר מבחינת הנוסעים, קצת פחות מבחינת הנהג כשצריך לחנות.

10 המכוניות המרווחות בישראל
צילום: מנהל

8. מיניוואנים – קרייזלר גרנד וויאג'ר – 306 ס"מ
שוב אמריקה שולטת. בין סרניו של הגרנד-וויאג'ר, מי שהמציא את קטגורית המיניוואנים, מפרידים לא פחות מ-306 ס"מ; המון. בקטגורית המיניוואנים הקומפקטיים, שפופולארית יותר, שיאן בסיס הגלגלים הוא סיטרואן C4 גרנד פיקאסו, עם 284 ס"מ.

קרייזלר 300C
צילום: מנהל

9. סלון – קרייזלר 300C סדאן – 305 ס"מ
עוד אמריקאית, עוד קרייזלר. ה-300C מציעה את בסיס הגלגלים הארוך בקטגוריית הסלון, ובפער לא מבוטל. למעשה, הוא ארוך יותר משל כמה מכוניות פאר שעולות פי שלוש(!) מהקרייזלר (ואף יותר).

10 המכוניות המרווחות בישראל
צילום: מנהל
10. פאר – מזראטי קוואטרופורטה – 317 ס"מ
הפעם באמת הופתענו. ההגמוניה הגרמנית שולטת ביד רמה בקטגוריית הפאר, אבל זו דווקא מזראטי האקזוטית שמפתיעה וקוטפת את השיא –317 ס"מ. זה ארוך יותר מבסיס הגלגלים של אודי A8, יגואר XJ, לקסוס LS ומרצדס S קלאס – אפילו בגרסאות עם בסיס הגלגלים המוארך! רק גרסת בסיס הגלגלים המוארך של הב.מ.וו 7 מציעה נתון גדול יותר – 321 ס"מ.