"סחירות" ו"שמירת הערך" הם שני שיקולים בעלי השפעה גדולה מאוד על קונה הרכב הממוצע, בין אם מדובר על קניית רכב חדש או רכב יד שניה. לא פעם הוא יעדיף לנסוע במכונית המתאימה פחות לצרכיו, בטוחה פחות או חסכונית פחות, רק משום שיש לה מוניטין עדיף בתחום הסחירות ושמירת הערך. וכאשר מחיר המכוניות גבוה כל כך ביחס לשכר הממוצע, קל להבין זאת.
 
 
הבעיה היא שמדובר במושגים ערטילאיים, המתבססים בעיקר על שמועות ולא על נתונים.
 
זו בדיוק הסיבה שביקשנו מחברת סוויץ'*, העוסקת בתיווך במכירת רכב יד שניה בין אנשים פרטיים, לרכז עבורנו נתונים מהעסקאות בהן תיווכה בשנה האחרונה. הנתונים כוללים את משך הזמן שעבר מרגע פרסום הרכב ועד למכירה, ובכמה היה נמוך מחיר המכירה ממחיר המחירון המשוקלל. שלא במפתיע - מתברר שאין אף דגם שנמכר בדיוק במחירון, שלא לדבר על מעבר לו. לפחות לא מבין הדגמים הנפוצים. 
 
כדי לקבל נתונים בעלי משמעות, התייחסנו רק למכוניות בהן נרשמו בסוויץ' לפחות כמה עשרות עסקאות, מה שנותן בסיס נתונים רחב מספיק להפקת סטטיסטיקה אמינה. למרות שלא מדובר בתמונה מלאה של כלל השוק, אלא רק של העסקאות שנעשו דרך סוויץ', הנתונים לא פחות ממאלפים - במיוחד העובדה שנראה שאין קשר ישיר בין כמה מהר הרכב נמכר, לבין המוכנות של הקונים לשלם מחיר קרוב למחירון.
 
הנה הנתונים לפניכם:
 
סחירות רכב יד שניה - הטובים והרעים לפי סוויץ'
צילום: תמונה ראשית: רונן טופלברג 
 
עכשיו יש לכם קצת יותר נתונים, ולא רק שמועות, להתבסס עליהם בפעם הבאה שאתם רוכשים רכב. רק זכרו, כמו כל דבר שיקרה בעתיד - אף אחד לא מבטיח שמה שנכון היום, יהיה נכון גם בעוד שלוש או ארבע שנים, כשתגיע עת מכירת הרכב.   
 
* גילוי נאות - סוויץ' היא חברה בבעלות חברת כלמוביל, יבואנית דגמי יונדאי, מיצובישי ומרצדס לישראל
 
דבר המומחה
אומנם אנשי סוויץ' מעדיפים שתשתמשו בשירותיהם כאשר אתם ניגשים למכור את הרכב שלכם, אבל בכל זאת הסכימו לתרום מניסיונם העשיר ולתת כמה טיפים למי שיחליט למכור את הרכב לבדו.
 
1. הדבר החשוב ביותר הוא תמחור נכון של הרכב. מתמחר מקצועי מכיר את השוק, ויודע מה ההשפעה של כל נתון (יד, נסועה, רמת אבזור ותוספות) על כל דגם, ולכן יודע לתמחר בהתאם. לאדם הפשוט מומלץ לקחת כנקודת פתיחה את המחירון המשוקלל, אבל לזכור כי בדרך כלל הקונים שמחים לשקלל הפחתות (למשל בשל נסועה גבוהה), אבל לא ששים לשקלל הוספות (בגלל יד נמוכה, למשל). אם אתם לא בטוחים, אפשר פשוט לבדוק בלוחות האינטרנטיים באיזה מחיר מוצעות למכירה מכוניות מדגם זהה לשלו, עם נתונים דומים, ולתמחר בהתאם.
 
2. מומלץ לפרסם מחיר קרוב מאוד למחיר המבוקש, ולא מחיר גבוה למטרות מיקוח. מחיר גבוה יגרום לקונה הפוטנציאלי פשוט לדלג על המודעה שלכם.
 
3. שמרו תיעוד כמה שיותר מקיף על הרכב. ספר טיפולים מלא, המוכיח טיפול קפדני ברכב, מעורר אצל הקונה ביטחון ויעזור למכור את הרכב. אם הרכב עבר תיקון פחחות בשל פגיעות קלות, מומלץ לתעד את הרכב לפני התיקון ואחרי התיקון ולשמור את התיעוד כדי להוכיח שהרכב לא עבר תאונה קשה.
 
סיאט איביזה
צילום: תמונה ראשית: רונן טופלברג 

4. תזמון נכון יכול לעזור גם הוא - בדצמבר שוק המשומשות חלש יותר, וכך גם בתקופת החגים.

5. פרסמו את הרכב בלוחות וגם בשלט על הרכב. במודעה ציינו כמה שיותר פרטים והוסיפו תמונות. בשלט כתבו את כל הפרטים העיקריים (שנה, יד, נסועה) ומספר טלפון בגדול.

6. שקלול הוצאות צפויות - אם הרכב עומד בפני טסט או טיפול/תיקון יקר - הפחיתו מהמחיר בהתאם. מצד שני, אם הרכב עבר לאחרונה טיפול גדול (טיימנג, החלפת בלמים וכן הלאה) או בדיוק עבר טסט - ציינו זאת במודעה, זה בהחלט יכול להעלות את האטרקטיביות של הרכב בעיני הקונה.
 
7. ההחלטה לבחור ברכב ספציפי היא גם עניין אמוציונאלי - דאגו לנקות את האוטו מבפנים ומבחוץ לפני שאתם מצלמים את התמונות למודעה, ודאגו לשמור אותו נקי. אוטו מלוכלך מרתיע קונים, וכך גם אוטו שלא מריח טוב.
 
סובארו B3
צילום: תמונה ראשית: רונן טופלברג 
צילום: תומר פדר