תערוכת טוקיו הדו-שנתית שננעלה היום (ראשון) היא גם התערוכה החשובה ביותר של יצרניות הרכב היפניות. אלו מנצלים את הבמה, בנוסף להצגת דגמים "חשובים", להצגת תכלית של יצירתיות. התוצאה: אוסף מרתק של רעיונות ועיצובים מושכים.
טויוטה S-FR - אנחנו רוצים אותה
ה-S-FR היא מסוג המכוניות שאנחנו אוהבים – קופה קטנה, שובבה ותכליתית, או כמו שבטויוטה קוראים לזה - Small Front-engine\ Rear-drive. ההנעה אחורית, המנוע קדמי, העיצוב החיצוני מעוגל ומקומר, קצת מוזר בעיקר בגלל הגריל המגודל, אבל ללא ספק מושך את העין. נתונים טכניים רשמיים אין, אבל השמועות ברשת מדברות על מנוע 1.5 ליטר עם 130 כ"ס, תיבה ידנית 6 הילוכים (מבית אייסין) ומשקל עצמי בן 980 ק"ג בלבד – נתונים דומים לאלו של מאזדה MX-5 הבסיסית. גם הממדים (הלא-רשמיים) שמים את המיאטה על הכוונת – עם 399 ס"מ לאורך, 169.5 ס"מ לרוחב ו-132 ס"מ – נתונים מאוד דומים לאלו של המיאטה. על פניו נראה כי מדובר ברכב בשל לייצור, ואם כך השאלות הן: האם? מתי? גם כאן? כמה?
תערוכת טוקיו - מכוניות בצבע
צילום: מנהל
ימאהה Sport Ride - גוף של מכונית, נשמה של אופנוע
ימאהה מוכרת בעיקר כיצרנית רכב דו-גלגלי ואופנועי ים, אך מפורסמת לא פחות בזכות סירות, וידועה גם בזכות כלי נגינה וציוד אודיו. השנה החליטו בימאהה להציג גם מכונית קופה ספורטיבית, לראשונה בהיסטוריה של היצרן משיזואוקה; ימאהה, אגב, ייצרה מנועי מכוניות לוולוו, פורד, עוד כמה – וגם למירוצי F1. הרעיון בבסיס מכונית הרעיון ספורט-רייד הוא להציע מכונית ספורט בעיצוב מושך ולמקסם ביצועים דרך המשקל. לפי המתכנן, גורדון מארי, המטרה היא להביא טכנולוגיות ייצור וחומרים המשמשים מכוניות פורמולה 1 לייצור סדרתי, וכאן השימוש במה שנקרא 'iSTREAM CARBON', עם התבססות רבה על סיבי פחמן, מאפשר ליצור מכונית שמשקלה 750 ק"ג. ממדי המכונית עצמה קרובים מאוד לאלה של טויוטה S-FR הנ"ל ומאזדה מיאטה: 390 ס"מ לאורך, 172 ס"מ לרוחב ו-117 ס"מ לגובה.
תערוכת טוקיו - מכוניות בצבע
צילום: מנהל
סוזוקי – המון קטנות
סוזוקי הציגה בתערוכת טוקיו מספר דגמי קונספט. ביניהם ניתן למנות את "אייר טריסר", מיניוואן קטנטן בעל שלוש שורות מושבים ואת הקונספט לדור חדש לאיגניס הכולל גם סממני שטח – מה שלא הפריע לסוזוקי להציג גם קונספט-שטח תחת השם "טרייל".
תערוכת טוקיו - מכוניות בצבע
צילום: מנהל
אבל אין ספק שקונספט הצבעוני, וגם החביב ביותר, הוא "מייטי דק" (Mighty Deck) – "משטח העץ הכביר", לא פחות. זה קונספט של טנדר לשניים שממדיו משייכים אותו לקטגוריית מיקרו (Car Kei) היפנית; הממדים – אורך, 337 ס"מ; רוחב, 145 ס"מ; גובה, 152 ס"מ – מסדרים לו יכולת חנייה משופרת בעיר ויכולת תנועה במקומות צרים להפליא. המחיצה בין משטח ההטענה (הכביר, כן?) העשוי עץ ובין תא הנוסעים ניתנת לקיפול. כדי להוסיף עוד על יכולותיו של הטנדרון הזה, כולל הקונספט הזה גם גג מתקפל מבד.
תערוכת טוקיו - מכוניות בצבע
צילום: מנהל
ניסאן – העתיד האוטונומי
ניסאן בחרה להציג את החזון שלה לגבי שימוש במכוניות אוטונומיות בעזרת קונספט IDS. לקונספט מנוע חשמלי ושני מצבי נהיגה. במצב הראשון, בו המכונית נוהגת בעצמה, מוסטים מושבי המכונית כלפי פנים הרכב כדי להקל על שיחה בין הנוסעים, מסך גדול של מערכת הבידור עולה במקום ההגה והנהג מתקשר עם המכונית בעזרת עוזרת וירטואלית "אינטליגנטית" בעלת יכולת למידה של העדפות הנהג. הדשבורד עצמו, למקרה שתהיתם, הוא למעשה מסך ענק שיכול להציג מפות או את מערכת הבידור. במצב השני המכונית תחזיר את השליטה לידי הנהג, המושבים יוסטו לפנים ובמקום ההגה (מעיין ג'ויסטיק) יחזור למקומו הטבעי. למרות החופש שתאפשר המכונית לנהג, גם במצב זה שלל מערכות בטיחות מתקדמות ינטרו את המתרחש מסביב ובמקרה הצורך יתערבו במעשה הנהיגה. העתיד הקרוב? כנראה שלא, ניסאן מודה שמימוש הקונספט עוד רחוק.
תערוכת טוקיו - מכוניות בצבע
צילום: מנהל
ניסאן 2020 ויז'ן גראן טוריסמו -
האנטיתזה של ה-IDS לובשת אדום ומציגה עיצוב מעולם משחקי המחשב, ולא בכדי. כפי שמרמז שמה, ה-2020 פותחה בשיתוף עם יוצרי משחק המחשב "גראן טוריסמו". מצד שני, הכיתוב 2020 לא בהכרח מרמז על שנת ההשקה והויז'ן (חזון, באנגלית) בשמה נועד כדי להציג את החזון של ניסאן בעולם הווירטואלי, לטובת "הגברת הנוכחות הגדולה של ניסאן במשחק ומעבר לו". אם היא נוסעת כמו שהיא נראית, בהחלט יש סיכוי שנסכים להחליף את הניסאן סקייליין 94' הנוכחית שלנו (הוירטואלית, כמובן).
תערוכת טוקיו - מכוניות בצבע
צילום: מנהל