כמעט שהיה אפשר לשמוע את מחשבותיהם של העוברים ושבים כשיישבתי בתחנת האוטובוס בשבת בבוקר: "למי הוא מחכה? מה – הוא לא יודע שאין אוטובוסים בשבת?" הפתעה ציפתה להם לאחר שהגיע אוטובוס, ללא מספר קו, והסיע אותי מאזור רמת גן לחוף הים בתל אביב. כמוני, רבים אחרים עמדו בתחנות שונות ברמת-גן ותל אביב, והמתינו כעניין שבשגרה לאוטובוס של 'נוע תנוע', האוטובוס החברתי שפעיל בשבת.

הסיפור של 'נוע תנוע' מתחיל כבר לפני שנתיים, כאשר בחור צעיר (רועי שוורצתיכון, 22) עבר אחרי השחרור מהצבא מחיפה לתל-אביב. כחיפאי מלידה, רועי יודע לספר כי מאז ומתמיד פועלת בבירת הצפון תחבורה ציבורית בשבת. לכן כשעבר לתל אביב, הופתע לגלות כי ב'עיר ללא הפסקה' דווקא כן מפסיקים – כי לא קיימת תחבורה ציבורית בשבת. רועי חשב שזה מצב לא הגיוני, וכי ניתן לשנותו על ידי מיזם חברתי. אחרי כשנה וחצי של תכנון והקמה, החזון קרם עור וגידים, והחל לתפקד לפני כחמישה חודשים. התוצאה היא קו אוטובוס שפעיל בשבת, משעה 9 בבוקר עד 6 בערב, רגע לפני שחברות האוטובוסים הרגילות חוזרות לפעול, ונותן מענה תחבורתי למיעוטי יכולת, נטולי רישיון ובאופן כללי כל מי שלא מחזיק רכב פרטי.
 
רועי מקווה כי בין השאר הצלחת המיזם תראה כי קיימת דרישה לתחבורה ציבורית בשבת, ותעודד חברות היסעים גדולות לפעול גם בשבת, אפילו במתכונת מצומצמת.
 
 
אוטובוסים בשבת - נוע תנוע
צילום: אביחי לוי, מוטי מאירי 
 
אז איך משתמשים בשירות? תחילה יש להתקין בסלולרי את אפליקצית –'HOP ON' (המאפשרת תשלום באשראי עבור נסיעות בתחבורה ציבורית) לאחר מכן יש להירשם בדף הפייסבוק של 'נוע תנוע' להשלמת הליך ההרשמה. מרגע זה תוכלו לנסוע באוטובוס של 'נוע תנוע' בעלות של 9 שקלים לנסיעה, כאשר שתי הנסיעות הראשונות חינם. מדובר במחיר יקר יותר מאשר באוטובוס רגיל, ויש לציין כי אין 'כרטיס מעבר' או כרטיסייה, אך חשוב לזכור כי 'נוע תנוע', בניגוד לחברות האוטובוסים הרגילות, לא מקבלת סובסידיות מהמדינה.

בשביל החוויה
וזו בהחלט חוויה – האוטובוס חדיש ומתוחזק היטב, והנסיעה שקטה ונעימה. מסלול האוטובוס מתחיל במסוף אלוף שדה, ומסתיים בתחנת כרמלית בת"א (זהה לקו 63 של דן), וכך בכיוון הנגדי. קל לזכור את לוח הזמנים שכן העיקרון פשוט: האוטובוס יוצא כל שעה עגולה, וזמן ההגעה לכל תחנה רשום בלוח הזמנים במרחקי נסיעה של דקות. מחוויית הנסיעה האישית שלי, אי אפשר שלא להתרשם מן הדיוק בזמנים ומתודעת השירות הגבוהה – בנסיעה חזרה אפילו כובדנו בפרוסת עוגה ממתנדבי 'נוע תנוע' המלווים את הנסיעות בהתנדבות.

אז אפילו אם אתם לא קרובים למסלול או לא נוסעים בשבת, מגיע כל הכבוד ל'נוע תנוע' ואני מחזיק להם אצבעות כי יצליחו לשנות את פני התחבורה הציבורית בארץ בשבת.
 
נוע תנוע - תחבורה ציבורית בשבת
צילום: אביחי לוי, מוטי מאירי