יצרנית הרכב היפנית ניסאן שוקלת תוכנית לארגון מחדש של הברית שלה עם רנו, שבמסגרתה יבוטלו זכויות ההצבעה של היצרנית הצרפתית בהחלטות ניהוליות הקשורות לניסאן, כך אמרו גורמים עם ידע בנושא.

במכתב שהופץ לחברי דירקטוריון רנו על ידי סמנכ"ל התחרותיות של ניסאן, הירוטו סאיקוואה, פורט תרחיש שעשוי להעניק ליצרנית היפנית זכויות הצבעה ברנו, ולהפוך את השליטה החד-צדדית של היצרנית הצרפתית בשותפות ביניהן, אמרו הגורמים שביקשו להישאר בעילום שם. הפצת המסמך היא חלק מתהליך רחב יותר לארגון מחדש של הברית בין החברות שנמשכת כבר 16 שנה, ולפי הגורמים לא צפויות להתקבל החלטות מיידיות.

מבנה הברית בין החברות הורכב כשניסאן היתה קרובה לפשיטת רגל, והוא מוביל למתח בין היצרניות על רקע הגדלת הנתח של ממשלת צרפת ברנו מבלי שהודיעה על כך מראש לקרלוס גוהן שמשמש בתפקיד המנכ"ל של שתי החברות. כתוצאה מכך, ההשפעה של ממשלת צרפת על ההחלטות בקבוצה גדולה יותר מזו של ניסאן, שמייצרת כיום את רוב הרווחים.

הברית בין רנו לניסאן "חשובה לשני הצדדים ואנחנו רוצים לשמור עליה ולשמור עליה מאוזנת", אמר שר הכלכלה של צרפת, עמנואל מקרון. "אסור לסכן את האיסון", הוסיף.

במסגרת הברית בין החברות קיימת החזקה צולבת לא שווה של מניות החברות וכן נקבע כי גוהן ישמש כמנכ"ל משותף. יצרנית הרכב הצרפתית מחזיקה ב-43.4% ממניות ניסאן, בעוד שניסאן מחזיקה ב-15% ממניות רנו. במסגרת החוק הצרפתי, ליצרנית היפנית אין זכויות הצבעה בדירקטוריון רנו מכיוון שניסאן נחשבת לחברה תחת שליטת רנו. אם האחזקה של רנו בניסאן תרד אל מתחת ל-40%, תוכל החברה היפנית לקבל זכויות הצבעה בדירקטוריון רנו. לפי גורמים המעורבים בעניין, ברנו שוקלים את הדברים.

"אין דבר חשוב יותר משימור הברית", אמר היום גוהן לכתבים בטוקיו. "כל הצדדים וכל בעלי המניות רוצים את אותו הדבר – ברית חזקה יותר".

ניסאן הציעה אחזקה צולבת שוויונית של החברות זו בזו, כשכל אחת מהן תחזיק ב-25%-35% ממניות החברה השנייה, כך עולה מדיווח מוקדם יותר ברויטרס.

מניסאן נמסר כי החברה "מחויבת לחלוטין להצלחת הברית וליתרונות המשמעותיים שהיא הניבה לכל הצדדים". ואולם החברה סירבה להתייחס לשינוי אפשרי במבנה החברות. רנו סירבה להגיב לדברים.

המחלוקת בין ניסאן לצרפת פרצה כשממשלת צרפת הגדילה את אחזקותיה ברנו ל-19.74%, לעומת 15.01%. הצעד נועד להגדיל את השפעת הממשלה באחת מהחברות התעשייתיות הגדולות במדינה באמצעות חוק שמכפיל את זכויות ההצבעה של משקיעים שמחזיקים במניות במשך יותר משנתיים. צרפת נדרשת עדיין להפחית את הנתח שלה בחברה לרמה של כ-15%.