הגשם הבוקר הפתיע רבים בישראל עם מיני-סערה שהכילה קצת מהכל – רוחות עזות, גשם לרב ואפילו ברד. אז כעת כשהכבישים רטובים ונראה שהגשם כאן כדי להישאר, זה הזמן לכמה טיפים שירעננו את נהלי נהיגת החורף שלנו.

לפני שיוצאים לדרך
הכנה טובה לנהיגת חורף מתחילה בחניה. כדאי לבדוק את תקינות המכונית שלכם, בדגש על החלקים הקריטיים יותר בחורף.

צמיגים – הצמיגים חשובים כל השנה, אבל בחורף, כשהכביש חלק ורטוב, צמיגים טובים חשובים שבעתיים. בדקו את צמיגי המכונית, יש לחפש בדופן סדקים שמעידים על יובש ולבחון את עומק החריצים בסוליית הצמיג. חריצים רדודים מדי לא יצליחו לפנות את המים מהכביש, והמכונית "תצוף" חסרת אחיזה. במידה וזיהיתם סימנים ליובש או שחיקה שדורשים החלפת הצמיגים זה הזמן לעשות זאת.

בנוסף, וודאו כי לחץ האוויר בצמיגים תקין, במידה ולא, מלאו בהתאם להוראות היצרן באחת מעמדות הניפוח בתחנות הדלק.
טיפים לנהיגת חורף - בדקו את הצמיגים
צילום: מנהל
חפשו סימנים לבלאי בצמיגים

מגבים – במהלך הקיץ הגומי של המגבים נוטה להתייבש ולהיסדק מהחום – בצעו בדיקה לתקינות המגבים באמצעות המתזים. אם הם לא מנגבים את המים כראוי, נסו לנקות את הלהבים בעזרת סמרטוט לח או ספוג טבול במעט אלכוהול. אם גם זה לא עזר, החליפו בחדשים – מדובר בעלות של כמה עשרות שקלים בלבד.

בהקשר זה נזכיר לכם למלא מים במיכל המתזים ולוודא כי הם עובדים בצורה תקינה. זה הכרחי כדי לפנות בוץ ולכלוך העשויים להתאסף על השמשה.

אורות – היעזרו בחבר או בן משפחה כדי לוודא תקינות אורות הדרך, הערפל, הבלמים והאיתות. במיוחד בתנאים בהם הראות נמוכה חשוב לראות ולהראות כמה שניתן.
טיפים לנהיגת חורף - מגבים
צילום: מנהל
ודאו כבר בחניה כי המגבים תקינים

אחרי שיוצאים לדרך – איך להתנהג בכביש
לא כמו שאנחנו רגילים – תנאי הנהיגה בחורף מאתגרים יותר מאלה של הקיץ, ובעיקר שונים. הראות נמוכה יותר בגלל גשם, ערפל או רסס שמרימות המכוניות האחרות; הכביש חלק יותר; לא פעם ישנן רוחות עזות ובאופן כללי האוכלוסיה לא מורגלת בנהיגה בתנאים שכאלה. תנאים אלו קוראים לנהיגה חלקה יותר, עם פחות מעברי נתיב ובלימות חדות, ולקיחה של מרווחי ביטחון גדולים יותר.

כאשר תנאי הראות גרועים, יש להאט את קצב הנהיגה לכזה שיתאים לטווח הראיה. יש לשמור שתי ידיים באחיזה טובה בהגה, כדי להיות מוכנים לתגובה מהירה ושליטה בטוחה ברכב במקרה של רוח צד פתאומית, כניסה לשלולית או כל תמרון חירום. יש לשמור על ריכוז גבוה יותר מכרגיל – צמצמו שיחות ועיסוקים צדדיים למינימום. יש לבדוק כל הזמן את הכביש לפניכם לשלוליות או זרמי מים החוצים את הכביש – ולהאט לפני חציה שלהם. כניסה מהירה לשלולית או זרם מים עלולה לגרום נזק לרכב כמו גם ל"ציפה" של הגלגלים ואובדן שליטה ברכב.
טיפים לנהיגה בחורף
צילום: מנהל
תנאי הנהיגה בחורף מאתגרים יותר מאלה של הקיץ, ובעיקר שונים

כל העצות הללו נכונות גם ב"רגע שאחרי" – הגשם פסק? זה לא אומר שהכביש יבש.

חשבתם שגשם ראשון יש רק אחד? טעיתם – כולם יודעים כי כביש רטוב מספק אחיזה פחות טובה מאשר כביש יבש, וככל הנראה כולם גם שמעו כי הגשם הראשון הוא מסוכן ביותר. הסיבה? הגשם הראשון נוטה להציף את השמן והלכלוך שהצטברו על הכביש בתקופה היבשה, ואלו פוגעים משמעותית באחיזה בהשוואה ל"סתם" מים. קחו בחשבון שגם הפסקה של שבוע או שבועיים בין הגשמים מספיקה להצטברות מחודשת של לכלוך ושמן על הכביש, ולשחזור אפקט הגשם הראשון.
טיפים לנהיגה בחורף
צילום: מנהל
הגשם הפסיק? זה לא אומר שהכביש יבש