רכבי הפנאי – בסיס של מכונית נוסעים, הופעה של רכב שטח – הופיעו, במהוסס, החל מאמצע שנות התשעים. מרווח גחון מוגבה, הנעה כפולה – ובעיקר: מסר קשוח דרך העיצוב, הצהרה על רוחו ההרפתקנית של הרוכש. והיו גם יתרונות מעשיים: מרחב פנים משופר, שדה ראייה גדול ובעיקר תנוחת נהיגה שולטת. מה שגובה יכול לעשות.

ההמשך היה טבעי: מכיוון שמתחילתו של דבר לא דובר, באמת, ברכב המיועד לשטח מאתגר, יותר ויותר גרסאות 4x2 הצטרפו להיצע, סוללות את הדרך לרכבי פנאי שאפילו לא הציעו אופציה להנעה כפולה.

הביקוש, כולם יודעים, רק עלה וגדל. עוד ועוד קטגוריות נוצרו, עוד ועוד יצרנים הצטרפו, עוד ועוד דגמים הוצגו. המחירים החלו לרדת ורכבי הפנאי הפכו בזכות עצמם לאלטרנטיבה למכוניות נוסעים, ונוגסים, יותר ויותר, בנפח השוק של המכוניות המסורתיות.
 
הגידול בכל סוגי ההיצע מקיף כיום את כל עולם הרכב, מרכב פנאי מבוסס מיני ועד ההצעה האחרונה של מותג פאר-על. גם תת-גרסאות עם ניחוח ספורטיבי ראו אור, והפגינו שלמבנה המוגבה, על מקדם ההופעה שלו עם החזית המגודלת, יש כושר משיכה הגדול בהרבה מהבעיות המובנות שיש לרכב כזה.
 
הג'וק של ניסאן היה דגם ששינה לא מעט את האופן בו נתפסים רכב פנאי, וההצלחה שלו שגרה לשוק המוני מתחרים. הג'וק, בניגוד לרבים מקודמיו, לא ניסה להפגין שרירים לא לו, אלא להציע משהו אחר, ולעשות זאת רק דרך עיצוב ייחודי שהמילים המתאימות לו במקרה זה הן "חמוד", "מקסים", "סקסי" – או "דוחה", תלוי את מי שואלים. אבל בכל מקרה "בולט".

הנה כך הפך רכב הפנאי לאלטרנטיבה למכוניות נוסעים, ובמקרים רבים הוצג קרוב מאוד לאחר השקתו של הדגם עליו הוא מבוסס.
 
המפנה של Q30
אינפיניטי הציגה דגם משפחתי היושב על הרצפה המשרתת את המשפחתית של מרצדס, A קלאס. גם למרצדס A גרסת פנאי, הלא היא GLA – וזו הוצגה שנתיים אחרי ה-A.
 
מרצדס GLA
צילום: מנהל 
 
עם הצגת Q30 היא הציגה משפחתית – הרי היא נקראת Q, ולא QX – בממדים ובמבנה של אותו GLA דווקא, המוצע כרכב פנאי, כאמור. המתחרה הישירה של אותן משפחתיות יוקרה – אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1, מרצדס A, ואם תרצו גם לקסוס CT200h ו-וולוו V40 – מביאה אתה, מהיום הראשון, את המופע של רכב פנאי.
 

ומכיוון שזה מה שהולך הכי חזק היום – ובעיקר: פלח השוק הגדל ביותר, הנוגס בדגמים הרגילים – המשמעות היא שנקודת היציאה של ה-Q30 וההופעה שלה ביחס למתחרות הישירות טובה בהרבה. לא בגלל מה שהדגם יודע לעשות ואיך, אלא בגלל שהוא מביא לעולם המשפחתיות, מההתחלה, את סוג המרכב המצליח ביותר.

הבשורה לפי אינפיניטי
כלומר: אם בהתחלה רכבי הפנאי "רצו" להיראות כמו רכבי שטח – יש מצב שמכוניות נוסעים "ירצו" להידמות לרכבי פנאי. אם זה מה שהשוק רוצה, אינפיניטי הייתה שם ראשונה. המשמעות היא שיש מצב שלפחות במקרים מסוימים מבנה של רכב פנאי יהיה ברירת המחדל של דגם חדש.

ואם התמחור יהיה כמו של המשפחתיות של יצרני היוקרה, וההצלחה בהתאם, יכולה להיות לכך השפעה עצומה על המשך היצע הדגמים של יצרנים רבים – ולא רק בעולם היוקרה.
 
אינפינניטי Q30
צילום: מנהל