תערוכת פרנקפורט, תערוכת הרכב הגדולה והחשובה באירופה, אם לא בעולם כולו, משמשת כבמה מרכזית עבור יצרניות הרכב להצגת התוכניות שלהן לעתיד – בדמות רכבי קונספט כמובן. לעיתים מדובר בדגמים המהווים קדימון לדגם סדרתי, לעיתים על מכונית שכולה יצירתיות, מבלי להיות כבולה באילוצי המציאות. בחלק מהמקרים מדובר על דגם שרומז על סגנון עיצוב עתידי, באחרים על פלטפורמה להדגמת טכנולוגיות חדשות. נדמה שהשנה כוללת התערוכה אוסף עשיר במיוחד של רכבי קונספט שכאלו. על אלו שהציג קונצרן פולקסווגן באירוע העיתונות, כתבנו בידיעה נפרדת. כאן אספנו את שאר דגמי הקונספט הבולטים שהוצגו בתערוכה:
טויוטה C-HR
זהו דור שני של הקונספט מבית טויוטה (הראשון הוצג לפני כשנה בתערוכת פריז). ה-C-HR מהווה קדימון לרכב פנאי עתידי שיתמקם בין רכבי הפנאי הקטנים, כדוגמת ניסאן ג'וק, פיג'ו 2008, לבין רכבי הפנאי הקומפקטיים, כדוגמת קיה ספורטאז' וסובארו XV. ככל הנראה מדובר על מתחרה ישיר לניסאן קשקאי, שגם הוא נמצא מבחינת מידות בין שתי הקטגוריות. כיאה לטויוטה, ל-C-HR התצוגתי יחידת הנעה היברידית – וכך יהיה גם בדגם הסדרתי שיראה אור בתערוכת ז'נבה בשנה הבאה.
תערוכת פרנקפורט 2015 – הצצה לעתיד
צילום: מנהל
יונדאי N ויז'ן גראן טוריסמו
במקביל להשקת תת-המותג הספורטיבי שלה תחת השם "N" (רק לנו זה נראה כמו חיקוי קצת בוטה לחטיבת "M" של ב.מ.וו?) ,הציגה יונדאי רכב קונספט ספורטיבי, שנעשה בשיתוף סימולטור הנהיגה 'גראן טוריסמו'. באופן הולם, הקונספט נקרא 'יונדאי N ויז'ן גראן טוריסמו 2025' ומספק הצצה ל"תכונות הדינמיות של דגמי יונדאי N העתידיים". לא, גם לנו לא ברור מה בדיוק זה אומר.
תערוכת פרנקפורט 2015 – הצצה לעתיד
צילום: מנהל
מאזדה קוארו
מאזדה הציגה בתערוכת פרנקפורט את הקוארו – קונספט לרכב פנאי ספורטיבי שיצטרף להיצע בעתיד. לא ברור איפה הוא ימוקם בהיררכיית הדגמים, אך על פי העיצוב לא נופתע אם הוא יתמקם בין ה-CX-3 ל-CX-5 כאח הספורטיבי והדינאמי.
תערוכת פרנקפורט 2015 – הצצה לעתיד
צילום: מנהל
מרצדס קונספט IAA
ראשי התיבות של IAA הן Intelligent Aerodynamic Automobile, או רכב אווירודינאמי אינטליגנטי בתרגום מאוד חופשי לעברית. זו מכונית קופה-ארבע-דלתות גדולה (504 ס"מ אורך, קרוב ל-S קלאס) המצוידת במערכת הנעה היברידית פלאג-אין. אבל זה לא הסיפור של הקונספט הזה. כמשתמע מהשם, העניין פה הוא האווירודינמיות של המכונית. מעל למהירות של 80 קמ"ש, המרצדס הזו משנה את המבנה שלה – מאריכה את הפגוש האחורי ב-39 ס"מ ופורשת עזרים אווירודינמים נוספים בפגוש הקדמי – כדי להשיג נתון גרר סופר מרשים של 0.19 Cd (לשם השוואה, לפריוס יש נתון של 0.25 Cd).
תערוכת פרנקפורט 2015 – הצצה לעתיד
צילום: מנהל

ניסאן גריפז קונספט
היצרנית היפנית מגדירה את הגריפז כ"קרוסאובר ספורטיבי קיצוני המיועד לארבעה נוסעים (2+2)". קהל היעד: "דור הנהגים הצעיר", כך ניסאן. מה אנחנו יכולים ללמוד ממנו? אם נתעלם לרגע מהעיצוב המוגזם וחישוקי הענק (22") – ומסידור הדלתות שכולל גם כנפי שחף וגם דלתות התאבדות – ניתן להניח כי מדובר בקדימון לדור הבא של ניסאן ג'וק. יחידת ההנעה של רכב הקונספט היא חשמלית והעיצוב עוקב אחר הקו שהתוותה ניסאן מקסימה החדשה.
תערוכת פרנקפורט 2015 – הצצה לעתיד
צילום: מנהל
סאנגיונג XAV אדוונצ'ר
זוכרים את סאנגיונג קוראנדו? בעבר היה מדובר ברכב שטח מאותגר עיצובית, אבל בדור הנוכחי מדובר ברכב פנאי קומפקטי המתחרה בספורטאז' ודומיו. ה-XAV הוא למעשה קדימון לדור הבא של הקוראנדו, המשלב בין סגנון העיצוב הנוכחי של סאנגיונג (ראו את הטיבולי כדוגמה) לבין אותו קוראנדו קשוח מהעבר הרחוק. באופן מפתיע, הממדים הרשמיים צנועים ומתאימים לסגמנט רכבי הפנאי הקטנים, עם אורך של 419 ס"מ ובסיס גלגלים של 260 ס"מ – דומים לשל הטיבולי שאך הושק. אך כתבנו בתערוכה, אלי שאולי, מוסר כי הרכב נראה גדול יותר מהמידות הרשמיות, כך שיתכן שמדובר בטעות בנתונים. הקוראנדו יצויד במנועי בנזין ודיזל בנפח 1.6 ל', וכאופציה יוצע עם מערכת הנעה היברידית שתניע את הגלגלים האחוריים ותשלים למעשה את מערכת ההנעה הכפולה של הרכב. הרכב הסדרתי אמור להיות מוצג לקראת סוף 2017 או תחילת 2018.
תערוכת פרנקפורט 2015 – הצצה לעתיד
צילום: מנהל

סיטרואן קקטוס M קונספט
לא, זה לא שיתוף פעולה עם חטיבת "M" של ב.מ.וו, אלא רכב קונספט שקורץ למהארי מהעבר הרחוק של סיטרואן. הבסיס הוא כמובן סיטרואן קקטוס המוכר, שעבר ניתוח להסרת הגג והדלתות האחוריות והחלפת הקדמיות לכאלה העשויות מפלסטיק. הקונספט מצויד במנוע ה-1.2 ל' טורבו המוכר (110 כ"ס) המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית. למהארי החזק ביותר היה מנוע בוקסר בעל שתי בוכנות בנפח 0.6 ל' שניפק 29 כ"ס. התקדמנו? כן. נראה אותו מגיע לייצור? כנראה שלא.
תערוכת פרנקפורט 2015 – הצצה לעתיד
צילום: מנהל
פיג'ו פראקטאל קונספט
הפראקטאל מהווה קונספט למכונית "קופה עירונית חשמלית". אורכו 381 ס"מ – נתון אופייני לקטגורית המיני – אך הוא רחב יחסית – 177 ס"מ. את הקונספט מניעים שני מנועים חשמליים (אחד מניע את הגלגלים הקדמיים, האחר את האחוריים) בעלי הספק של 102 כ"ס כל אחד. הטווח עומד על כ-450 ק"מ בין טעינות תודות לסט מצברי ליתיום-יון. הביצועים טובים בהחלט – 6.8 שניות ל-100 קמ"ש, בין היתר תודות למשקל עצמי נמוך למדי יחסית לרכב חשמלי (1000 ק"ג).
תערוכת פרנקפורט 2015 – הצצה לעתיד
צילום: מנהל