דידיה לירוי, נשיא טויוטה אירופה, הוא מושא לקנאה בתעשייה. מאז מונה לראש החטיבה ב-2010, הוא הפך אותה ממפסידה לרווחית ומצליחה על רקע שוק בעייתי. "הרפורמה שעשינו הייתה מאוד גדולה." הוא מספר "נגענו בכל פרט בארגון, ולא אמרנו 'כאן אנחנו טובים וכאן צריך לשפר'". הפרס הוא החלק המשמעותי שנוטלת חטיבה זו בתחום התכנון במסגרת טויוטה העולמית. השינוי המשמעותי במעמדה של טויוטה אירופה במערך התכנון הגלובלי של טויוטה התרחש בדיוק בתזמון הנכון, כאשר טויוטה נמצאת על סף תקופה חדשה.

גלובלי
טויוטה מתעתדת להציג בקרוב את TNGA (ר"ת של Toyota New Global Architecture), הארכיטקטורה הגלובלית החדשה של טויוטה. מדובר בתכנון דגמים המיועדים לכל העולם וכולל מנועים חדשים ומכלולים המפותחים על בסיס מודולרי. תכנון זה – שהעיקר שבו יהיה במכלולים המכניים, אלה "שלא רואים" – יהיה הבסיס לעיקר דגמי טויוטה. הארכיטקטורה החדשה אמורה לשפר את צריכת הדלק ב-25% בדגמי הבנזין וב-15% בהיברידים) להגביר את ההספק ב-15% ולהגדיל קשיחות מרכב ב-30% עד 65%. "כשאקיו טויודה נטל את ניהול החברה ב-2009, הוא רצה ליצור מכוניות מושכות יותר. זה לוקח זמן ועוד לא הגענו לשם, אבל אנחנו מתקדמים. זה קורה אפילו באוונסיס המחודשת, שמתאימה יותר לציפיות של הלקוח האירופאי ואינה מכונית ניטראלית כמו שעשינו בעבר. פעם היינו עושים מכונית ממוצעת לכולם, היום לכל אזור יש דגם מתמחה. באירופה מדובר בדגמי B, A ו-C, ושם אנחנו מובילים.
רגע לפני המהפכה / ראיון עם נשיא טויוטה אירופה
צילום: מנהל

"זה אומר שכשחושבים על שינויים בדגמים האלה, קולה של אירופה חזק בהרבה מאשר בעבר. טויוטה העולמית יכולה לסמוך על החטיבה מכיוון שהיא עומדת בהתחייבויות שלקחה על עצמה. אנחנו חלק קטן מטויוטה העולמית, אבל העובדה שהראינו שאנו יכולים להיות רווחיים, אפשרה לנו לפתח דברים לבד, כמו שעשינו במתיחות הפנים של יאריס, אוריס ואוונסיס. תחשבו מה הייתה מתיחת פנים בטויוטה לפני חמש שנים. לא יכולתם להרגיש בזאת.

"כמה פעמים שאלתם על עתיד המכונית מקטגוריה D (משפחתית-גדולה; א.ש) שלנו?" שואל לירוי ועונה: "הנה כעת היא זכתה למראה מושך בחוץ, לעיצוב יפה בפנים וחבילת בטיחות אקטיבית. טויוטה אוונסיס היא הגיבורה השקטה של המבחר שלנו, עם מקום ראשון בהרבה סקרי שביעות רצון. הרעיון ליצור אותה בעתיד על בסיס הקאמרי עדיין קיים, אבל הוא תלוי בכך שנתכנן מראש את הדגם הבא על בסיס גלובלי, ועליו נוכל לבנות רכב בעיצוב ועם תא נוסעים המתאימים לאירופה. דגם זה עדיין חשוב ללקוחות ביבשת.

"ב-2014 הגדלנו את נתח השוק באירופה, ויש לנו נציגות חזקה בתחום C (משפחתית; א.ש) עם הקורולה והאוריס. בשנה שעברה מכרנו 40% יותר אוריס מאשר לפני ארבע שנים, והשינוי הרדיקלי בעיצוב ובביצועים משפיע גם בטויוטה וגם בלקסוס".
רגע לפני המהפכה / ראיון עם נשיא טויוטה אירופה
צילום: מנהל
יש להם דרכים נוספות

הצגתם מנוע 1.2 ל' טורבו ראשון ונראה שהוא חלק מ-TNGA. האם אתם בכיוון של פולקסווגן?
"אנחנו לא הולכים להציג המון מנועי טורבו קטנים כמו כולם, כי אנחנו לא צריכים; יש לנו דרכים אחרות להוריד ממוצע CO2. גם תיבות דו-מצמדיות לא נציע בקרוב – אנחנו נשפר יותר ויותר את התיבה הרציפה. בדורות הבאים שלה התיבה לא תעלה את המנוע לסל"ד גבוה ולא תגרום לרעש מוגזם. מנוע ה-1.2 ל' אינו מתוכנן להגיע לכל המבחר.
"הארכיטקטורה החדשה תמצא ביטוי ראשון ב-2016 עם הפריוס החדשה. הכוונה היא להשתמש באותו בסיס בכל דגמי ההנעה הקדמית של טויוטה מ-B (סופרמיני) ועד ל-D, כולל קאמרי וגם לכלי הפנאי כפולי ההנעה.
"באופן כללי אני חושב שהמטרות שלנו רחבות משל יצרנים אחרים. רצינו להנמיך את המכוניות לטובת עיצוב טוב יותר, ולהגיע לניהוג טוב יותר דרך המבנה וההנמכה; אקיו טויודה רוצה מכוניות יותר דינאמיות. הדבר השלישי זה חיסכון בדלק, גם בזכות עיצוב ומשקל קל.
"לקבוצה האירופאית תהיה השפעה גדולה כשמדובר בדגמי B ו-C הבאים. יישום התפישה במיני (קטגוריה A) יהיה קצת יותר קשה בהיבט הזה. השאלה תהיה האם לפתח עבורה משהו עצמאי או לנסות להשתמש במה שהשגנו בסגמנט B ואז להקטין.
"אחת השאיפות שלנו כרגע היא להגיע ל-75% רכיבים אירופאים במכוניות שלנו לעומת 65% היום. בצורה כזו נוכל לעבוד עם ספקים ביבשת בהיקף גדול יותר. כאשר הספקים יראו שהם יכולים לסמוך על טויוטה לטווח ארוך יותר ובהיקף נרחב יותר, נזכה לקבל מהם טכנולוגיות יותר מתקדמות".
רגע לפני המהפכה / ראיון עם נשיא טויוטה אירופה
צילום: מנהל
מה אומר הקהל על הפנים החדשות של טויוטה?
"לפני ששינינו את פני היאריס עשינו קבוצת מיקוד והאנשים לא אהבו את הפנים החדשות. אבל בגלל שרצינו לשנות את התדמית המשעממת דחינו את דעת הקבוצה – ולא התחרטנו. צריך לזכור שכאשר מציגים משהו אגרסיבי, עד שמתחילים למכור אותו בפועל אחרי שנתיים, הוא כבר נראה די נורמאלי. הבעיה היא שמה שתמיד עשינו היה ליצור משהו שנראה נורמאלי ואז, לאחר שנתיים, הוא הפך משעמם. אז דחינו את קבוצת המיקוד והצלחנו. גם הלקוחות המבוגרים רוצים להרגיש צעירים".
עד כמה מפריע היעדר רכב פנאי קטן בהיצע שלכם?
"ברור שאם היה לנו פנאי קטן ההצלחה הייתה גדולה יותר, אבל הגענו לרווחיות גדולה בלי רכב כזה. אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום, ובסוף לכל מותג יש את הדובדבנים שלו. אבל המבחר הגלובלי מאוד עקבי וצעד אחד צעד נרצה להציג את הרכב הנכון בכל קטגוריה.
"אנחנו לא רוצים להציג דגם כמו שאחרים עשו אלא דבר שונה. זה מה שעשינו במכונית התצוגה שלנו – רצינו לעשות משהו מיוחד. היה לנו בזמנו אורבן-קרוזר הקטן שלא עמד בציפיות הלקוח ולא הצליח. לכן איננו מסתכלים על ה-CHR התצוגתי כמתחרה לג'וק, אלא רואים בו משהו יותר קרוב לקשקאי. אבל זה אינו עוד ראב4 כי אין טעם.
"בראב המקורי אמרו שאנחנו ה-GTI של שנות האלפיים, אבל הכיוון הזה הוזנח על ידי היצרנים ויש שם פוטנציאל שלא נוצל ואנחנו בודקים האם ניתן לעשות זאת. יצרנים גובים פרמיה בפנאי ועוד פרמיה בקופה. השאלה האם ניתן לעשות זאת ועדיין למכור".

רגע לפני המהפכה / ראיון עם נשיא טויוטה אירופה
צילום: מנהל

מה קורה בתחום המימן?
"חשיבות איכות האוויר תגדל בשנים הבאות. אנחנו מתחילים עם מיראי (דגם המימן של טויוטה), בטוחים בטכנולוגיה והעתיד יאמר אם צדקנו. יש הרבה אתגרים בתשתית ואנחנו רוצים להוזיל את הטכנולוגיה כי אחרת אין לה עתיד. הגישה שלנו, אם בהיברידי ואם בחבילת הבטיחות החדשה "סייפטי סנס", זה להביא את החידוש לכולם.
"כדי לעודד את המתחרים להיכנס לתחום בצורה חזקה, פתחנו את כל הפטנטים לשימוש חופשי, והסיבה לכך שכניסתם תהווה תמריץ לפיתוח התשתית. אנחנו משיקים כרגע את המיראי רק באנגליה, גרמניה ודנמרק כי שם יש תשתית מספקת. הפוטנציאל הגדול של הטכנולוגיה נמצא לדעתנו מעבר ל-2025".

רגע לפני המהפכה / ראיון עם נשיא טויוטה אירופה
צילום: מנהל