על רקע עומסי התנועה הכבדים שצפויים עם תחילת עבודות החפירה של הרכבת התחתית בגוש דן, הודיע היום משרד התחבורה כי הוא מקדם תוכנית לסלילת רשת מטרופולינית של שבילי אופניים ברחבי גוש דן, שתקשר בין מרכזי הערים למוקדי התעסוקה. הערים שבהן יוקמו האוטוסטרדות הן: תל אביב-יפו, רמת גן, חולון, בת ים, פתח תקוה, בני ברק, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת השרון, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואור יהודה.

לפי משרד התחבורה, בשלב הראשון שיסתיים עד לסוף 2016 יוקמו עשר "אוטוסטרדות אופניים" באורך כולל של כ-150 ק"מ, באזורים זמינים שבהם קיימים ביקושים גבוהים לשירות. היתר יוקמו במהלך ארבע השנים הקרובות. כמו כן, אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה בוחן אפשרות לשלב תחנות להשכרת אופניים, בנקודות מרכזיות לאורך רשת האוטוסטרדות.



תוכנית זו מקודמת באמצעות ועדת היגוי בינמשרדית שבה שותפים משרדי התחבורה, האוצר, הפנים והרשויות המקומיות שבתחומן יסללו שבילי האופניים. כמו כן, משתתפים בוועדה נציגי חברות נ.ת.ע, נתיבי איילון ונתיבי ישראל. "רשת האוטוסטרדות תשרת אלפי רוכבי אופניים ביום, תצמצם את הגודש בדרכים ואת זיהום האוויר ותשפר את הבטיחות של הולכי הרגל והרוכבים כאחד", אמר שר התחבורה, ישראל כ"ץ.

במשרד התחבורה מציינים כי בשנתיים האחרונות נרשם גידול חד בשימוש באופניים חשמליים. למרות שהסדרת הנסיעה בהם לא הושלמה או שלא נאכפת, צופה המשרד שימוש מוגבר באופניים אלה בעתיד. ב-2013 יובאו לישראל כ-33 אלף זוגות אופניים חשמליים, וב-2014 הוכפל מספרם לכ-73 אלף זוגות.

משרד התחבורה מעריך כי עם השלמת הרשת המטרופולינית, כ-10% מכלל הנסיעות היומיות בגוש דן צפויים להתבצע באמצעות אופניים. מנתוני המשרד עולה כי כמחצית מהנסיעות למטרות עבודה המתבצעות בגוש דן הן למרחק של עד שישה ק"מ, ואף מדגימים כיצד נסיעה ברכב פרטי מגבעת שמואל לצומת מעריב נמשכת כ-50 דקות - לעומת אומדן של כ-25 דקות באופניים חשמליים.
המאמר פורסם במקור באתר TheMarker

לכתבות נוספות באתר: