קטגוריה: משפחתיות גדולות

גרסה:
טויוטה אוונסיס, 2.0 ליטר, אוטומטית
מתחרות בולטות: מאזדה 6, סובארו B4, סקודה סופרב, פולקסווגן פאסאט, פיג'ו 508
מחיר הגרסה הנבחנת: 164,000 שקלים
תחום המשפחתיות הגדולות שופע חידושים בשנה האחרונה. בזו אחר זו הגיעו אלינו סובארו B4 ופולקסווגן פאסאט חדשות, מאזדה 6 ופיג'ו 508 מחודשות, ובדרכם לכאן הדגמים החדשים של סקודה סופרב ופורד מונדיאו. בין לבין התייצבה כאן גם טויוטה אוונסיס מחודשת.
טויוטה אוונסיס: מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: בני דויטש

הדור השלישי של אוונסיס כבר בן שבע, בפירוש גיל מופלג בתעשיית הרכב. במקום להציג דור חדש, וכנראה בגלל המכירות היורדות בתחום באירופה, החליטו בטויוטה לבצע מתיחת פנים שנייה למכונית הוותיקה. עם זאת, לא מדובר בנגיעות קוסמטיות עדינות אלא במערך שינויים מהותי שנוגע כמעט בכל המרכיבים: עיצוב, תא הנוסעים, מנוע, מתלים והיגוי. האם חידוש מקיף כזה זה יכול לעזור לאוונסיס להתמודד מול היריבות החדשות? יצאנו לבדוק.

עיצוב ונראות
הדגם המחודש מכריז על החידוש שעבר דרך חרטום בולט שהופעתו מתקשרת היטב עם קו העיצוב העכשווי של טויוטה. יחידות תאורה חדשות שמשתלבות במופע ה-X של החזית משווים לה מראה מודרני יותר והאחוריים מזכירים את מאזדה 6. החזית אינה ממש זורמת עם הדופן, אבל הפרופורציות המאוזנות מהצד יוצרות רושם מכובד גם אם לא גדול במיוחד.

פנים הרכב
סביבת הנהג באוונסיס שונתה לגמרי. החומרים איכותיים יותר, קווי העיצוב מודרניים יותר, המחוונים חדשים ואפילו דיפון הדלתות וריפוד המושבים, שכולל כעת אלקנטרה ותפרים נאים, עודכנו. במרכז נוסף מערך המולטימדיה של טויוטה (טאץ' 2) עם המסך הגדול (8") שכולל מצלמה ומתכתב גם עם הצג המודרני שבין המחוונים. חבל שחלק מהמתגים נראים מיושנים ושתפעול בלם החנייה החשמלי אינו נוח.
טויוטה אוונסיס: מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: בני דויטש
המושבים החדשים נוחים, ולנהג קל לייצב תנוחת נהיגה טובה. מאחור המרחב טוב, גם תודות לרצפה שטוחה, אבל היעדר פתח מיזוג פוגם ברמת החיים שם. תא המטען מספק בהחלט.

נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה באוונסיס שופרה, והדבר בולט במיוחד בנסיעה בין עירונית. כבר בשניות הראשונות מורגש שהקשחת המרכב והמתלים הביאה לריסון עדיף של המרכב. בעיר השיבושים הגדולים מורגשים יותר, אך הטיפול בהם טוב מאשר קודם. פעולת המתלים שקטה מאשר קודם וגם בידוד הרעשים שופר.

התנהגות ובטיחות
השינויים המהותיים במכלולי השלדה מורגשים ולטובה. האוונסיס המחודשת מגיבה נכון לפקודות ההגה והמצערת וצולחת פניות באופן מדוד ונוסך ביטחון. ההגה יוצר תחושה מלאכותית עם שינויי משקל תחת עומס אך פעולתו מדויקת למדי. ציוד הבטיחות של הגרסה שנבחנה כלל מצלמה אחורית וניטור לחץ אוויר בצמיגים.
טויוטה אוונסיס: מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: בני דויטש
מנוע וביצועים
האוונסיס המחודשת נותרה עם מנוע ה-2.0 ליטר ששירת אותה עד השדרוג; ההספק והביצועים – 152 כ"ס, 10 שניות ל-100 קמ"ש ו-205 קמ"ש – דומים. עם זאת, מערכת ההזרקה שופרה, התיבה הרציפה עודכנה והתוצאה היא נתוני צריכת דלק טובים יותר ובפועל, שיפור מיקום במדד הירוק, ל-6 במקום 9.

על הכביש הביצועים טובים למדי. המנוע, כיאה לאחד שמשולב עם תיבה רציפה, נשמע למדי תחת עומס או בעליות. עם זאת, בידוד רעשים משופר עושה את הצליל נעים יותר לאוזן. פעולת התיבה מדורגת יותר מאשר בעבר והיא מאיצה פחות את המנוע לסל"ד גבוה. צריכת הדלק נאותה ונעה בין 11.1 ק"מ לליטר במסלול מאומץ ועד ל-12.8 ק"מ לליטר בנסיעה רגועה.
טויוטה אוונסיס: מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: בני דויטש

תמורה
טויוטה לקחה את האוונסיס האפרורית למסע חידושים ועשתה אותה טובה יותר כמעט בכל תחום. אבל למרות השיפור המשמעותי שעברה, קשה לראות אותה משנה את התמונה בסצנת המשפחתיות הגדולות בישראל.

המתחרות החדשות גדלו בממדים, זכו להופעה מרשימה וחלקן מצוידות מעט יותר. כאשר לוקחים בחשבון שפלח השוק הזה ננגס ללא רחם על ידי רכבי הפנאי וגם דגמי יוקרה, נראה שהשינוי לא מספיק.

טויוטה הייתה צריכה לנצל את השינוי כדי למקם את טויוטה אוונסיס המחודשת, בכל הקשור למחיר, בין המשפחתיות המסורתיות ובין המתמודדות החדשות. במצב הנוכחי היא תהיה בחירה טובה שתישאר נדירה.
טויוטה אוונסיס: מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: בני דויטש