הליסינג הפרטי לא פרח בארץ בתחילת שנות האלפיים, אך בשנים האחרונות, בעקבות שינוי במיסוי רכבי ליסינג (העלאת שווי השימוש), חלה ירידה במספר העובדים שבוחרים לקחת "רכב מהעבודה", ותחום הליסינג התפעולי התכווץ. זה דחף את חברות הליסינג השונות לחפש תחומי פעילות אחרים שיפצו על הירידה בפעילות הליסינג התפעולי, והן גילו את הלקוח הפרטי.

בערוץ ליסינג הפרטי מתחרות חברות הליסינג, למעשה, על ליבו וכיסו של הלקוח הפרטי מול יבואני הרכב, בעסקאות לרכישת רכב חדש. פעולה זו דחפה את היבואניות להציע תוכניות מימון נדיבות יותר, הן בהיקפן והן בתנאי המימון. התוצאה היא מצב בו נדרש סכום התחלתי קטן יחסית כדי לקנות רכב חדש - מה שתרם לגידול משמעותי במכירות רכב חדש בישראל.  

ליסינג פרטי - האם זה כדאי?
צילום: מנהל
 
אפילו הפרסומות למכוניות חדשות מתחילות להזכיר את אלו של השוק האמריקאי, מבליטות את התשלום החודשי על הרכב, ולא את המחיר הסופי. מצב זה הופך רכישת רכב חדש לקלה יותר, מהבחינה הכלכלית, אך גם דורשת מהלקוח יותר תשומת לב והעמקה בפרטים כדי לזהות את העסקה הטובה ביותר, כאשר העיסקאות ניבדלות אחת מהשניה בתשלום הראשוני, בתשלום החודשי, במחיר הכולל, בתנאי השירות ועוד ועוד. 
 
מה ההבדלים בין המסלולים השונים לרכישת רכב חדש? 
מול הלקוח הניגש לקנות רכב חדש ניצבים מספר מסלולי רכישה. בהנחה שאין בידכם את הסכום המלא לקניית הרכב, תאלצו להעזר במימון להשלמת הסכום. המסלולים העיקריים למימון הם: מימון בנקאי לרכב, מימון דרך היבואן ומימון בדמות עסקת ליסינג פרטי.
 
מימון דרך היבואן כמעט כל היבואנים מציעים כיום מסלולי מימון לרכישת רכב חדש. בדרך כלל לא היבואן עצמו נותן את ההלוואה, אלא חברה חיצונית - לפעמים בנק, ולפעמים חברת מימון כגון פמה - אבל הבירוקרטיה מבוצעת באולם התצוגה, וחוסכת התרוצצויות. תנאי ההלוואה משתנים מיבואן ליבואן בסכום המימון, מספר התשלומים והריבית. במקרים רבים, ההלוואה דרך היבואן ניתנת בתנאים מועדפים, אולם כמעט תמיד העזרות במימון היבואן תקטין מאוד את הסיכוי לקבל הנחה משמעותית או הטבות אחרות (טרייד-אין בתנאים טובים יותר, אבזור וכו'). 

ליסינג פרטי - האם זה כדאי?
צילום: מנהל
 
מימון בנקאי הבנקים מעניקים הלוואות לקניית רכב בתנאים נוחים יחסית, בגלל שמבחינתם מדובר בהלוואה בטוחה יחסית, עם ערבות בדמות הרכב, שמשועבד לבנק. גם במקרה זה יש לבצע סקר שוק, משום שהבנקים נבדלים אחד מהשני בגובה ההלוואה (באחוזים מערך הרכב) אותה הם מוכנים לתת, וכמובן במספר תשלומי ההחזר והריבית. כמו כן, יש הבדל גם בעלות פתיחת תיק, שגם הוא יכול להיות משמעותי. היתרון במסלול זה הוא העובדה שליבואן משלמים "מזומן", מה שמאפשר להתמקח באופן יעיל יותר על מחיר הרכב ותנאי הרכישה. 
 
ליסינג פרטי חברות הליסינג מיישמות את הנסיון, הגודל והמערך הלוגיסטי מתחום הליסינג התפעולי כדי להתחרות ביבואנים בתחום מכירת הרכב לשוק הפרטי. כח הקניה הגדול שלהם מקנה להם הנחות בעת קניית הרכב מהיבואן, הנחות שמאפשרות להם להרוויח, לכסות את עלות המימון - ועדיין להציע לא פעם את הרכב במחיר המחירון, או אף מתחת לכך. היתרונות העיקריים, מבחינת הצרכן, הם מגוון רחב של תוכניות תשלומים, מחיר אטרקטיבי (בחלק מהמקרים) וביצוע כל מרכיבי העסקה במקום אחד.

ליסינג פרטי - האם זה כדאי?
צילום: מנהל

מנגד, יש גם חסרונות. החסרון הראשון - ברוב המקרים הרכב לא נרשם על שם הרוכש, אלא על שם חברת הליסינג, עניין לו יש שתי משמעויות: 1.במקרה של פשיטת רגל של חברת הליסינג, הרכב עלול להיות מעוקל; 2. אם בתום התקופה הרוכש מחליט להשלים את עסקת הליסינג ולהעביר את הרכב על שמו, הוא נרשם כיד שניה, עם מקוריות ליסינג - מה שיפגע בערך השוק של הרכב. 
 
חשוב לציין כי חברות הליסינג מציעות גם מסלולי ליסינג אחרים ללקוח הפרטי, הכוללים גם אלמנטים תפעוליים (ביטוח/טיפולים וכו') עד לליסינג תפעולי מלא, אולם הרוב המוחלט של העסקאות הן עסקאות מימוניות בלבד.