במוקד ועידת התחבורה הארצית, שנערכה היום (חמישי) ברמת גן, עמדו נתיבי התחבורה הציבורית והאכיפה הנדרשת כדי לעשות אותם יעילים. את באי הוועידה קיבלו מפגינים מהארגון "15 דקות" שקראו "פתח לנו נתיב מהיר לתחבורה ציבורית", והפנו קריאה זו לנואם הראשון בוועידה, ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר.

השר כץ: להוסיף נתיבים בתשלום
ואכן, נושא הנתיבים לתחבורה ציבורית והצורך באכיפה יעילה כדי להבטיח את מילוי ייעודם, עמד במוקד הוועידה, לקראת פתיחת העבודות לרכבת הקלה בגוש דן. ישראל כץ, שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והמודיעין, התייחס לעניין זה באומרו "אתה יכול לבנות מערכת תחבורה הכי משוכללת, אבל אם הנתיב לא פנוי ואם אין עדיפות לתחבורה הציבורית הנוסע לא יגיע בזמן למקום ואז להשקעה אין משמעות".

השר הביע התנגדות להמלצת מנכ"ל נ.ת.ע, שקרא לאזרחים לצאת שעה מוקדם יותר, וטען כי הסדרת נתיבי התחבורה הציבורית והוספת 150 תקנים לאכיפת החוק בהם תעזור בהתמודדות עם גודש התנועה. גודש זה, כידוע, אמור להימשך עד סופם המשוער של העבודות ב-2021. השר כץ ציין כי אחת הדרכים היעילות ביותר להוספת נתיבי תחבורה ציבורית לתוך תל אביב הוא סלילת נתיב מהיר נוסף בתשלום, כמו זה שפועל היום ממחלף שפירים לכיוון תל אביב. שר התחבורה ציין כי נתיב נוסף כזה לא יבוא על חשבון נתיבים קיימים אלא בנוסף להם.
נתיבי תחבורה ציבורית במוקד ועידת התחבורה
צילום: מנהל
תוספת של 85-100 אוטובוסים לרחובות גוש דן כדי להתמודד עם העומס הצפוי בעקבות העבודות

התחבורה הציבורית
דרור גנון, מנהל אגף תכנון, רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, התייחס לנושא הצפיפות במושב שהוקדש לגודש התנועה בערים. "אין עוררין שבגוש דן צריכה להיות מערכת להסעת המונים – זה באיחור, אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם. אנחנו רואים בבנייה הזדמנות לציבור להעדיף להשתמש בתחבורה הציבורית על פני רכב פרטי. אנו נוסיף עוד כ-85-100 אוטובוסים בשלב הראשון שיסעו בנתיבי התחבורה הציבורית ונגדיל את שעות הפעילות של האוטובוסים בנתיבים אלו".

ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, שרק לאחרונה איים לעתור לבג"ץ נגד פתיחת העבודות בעירו, הבטיח לתמוך בפרויקט: "הפרויקט מביא איתו קשיים ואתגרים רבים. התגייסנו לסייע לנת"ע מכיוון שזו האחריות של כולנו. רק בשיתוף פעולה ובחשיבה משותפת הפרויקט הזה יצליח לקום בזמן. מוטלת עלינו החובה לסייע לפרויקט על ידי הקצאת נתיבי התחבורה ציבורית. זו אחריות שלנו לסייע לביצוע הפרויקט מחד ולשמור על שגרת חיים סבירה מאידך".
נתיבי תחבורה ציבורית במוקד ועידת התחבורה
צילום: מנהל
ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר

בנוסף לאוטובוסים
ההתמודדות עם הגודש שייווצר בשש השנים הקרובות זכתה להתייחסות מכיוונים שונים, מהאופניים החשמליים ועד לשימוש במוניות כתחבורה ציבורית, בקווים ובנתיבים רלוונטיים.

לגבי האופניים החשמליים אמר השר כץ "אני דוגל בהעברת סמכויות לפיקוח העירוני בכל מה שקשור בנתיבי תחבורה ציבוריים, ואני מקווה שתהיה כאן חקיקה מהירה שתאפשר את זה. העיריות הן אלה שנמצאות בשטח ועושות את זה בנושא חניה, כך שאין שום סיבה שהעיריות לא יפקחו על המדרכות, שהפכו לג'ונגל בנושא האופניים החשמליים. אם לא תהיה אכיפה לא יעזרו שום תקנות. אני חושב שצריך להעביר לעיריות סמכויות בנושא הזה, גם המשטרה מגלה גישה דומה. בואו נאכוף את מה שהוחלט, שרוכבי אופניים לא ייסעו על המדרכות."

יו"ר איגוד המוניות יהודה בר אור הביא הצעה מכיוון אחר: "העומסים בעיר ישתקו את העבודה שלנו, הצענו למשרד התחבורה לקבל היתר לשש שנים כדי להשתמש ב-20,000 המוניות כתחבורה ציבורית שיתופית במחיר מוסכם ובנתיבי התחבורה הציבורית".