אחת הסטיגמות המוכרות והמקובלות ביותר בתחום הרכב בארץ היא ש"היפניות אמינות", ובלא מעט מקרים זו הסיבה העיקרית לבחירה במכונית יפנית על פני מתחרה מאירופה, קוריאה או ארה"ב. אלא שסקר האמינות ההתחלתית (initial Quality) השנתי של חברת J.D POWER רומז כי יתכן והסטיגמה הזו כבר לא כל כך נכונה...
לראשונה בתולדות הסקר, שנערך כבר 29 שנים, ירדו היפניות אל מתחת לממוצע האמינות של התעשייה (שעומד על 112 תקלות לכל 100 מכוניות) – רושמות שיוויון עם האמריקאיות בציון של 114 תקלות לכל מאה מכוניות, ומפגרות אחרי האירופאיות (עם 113 תקלות לכל 100 מכוניות), ובמיוחד הקוריאניות. היפנית הראשונה בדרוג השנה היא אינפיניטי, במקום החמישי, כשמקדימות אותה שתי קוריאניות (קיה, 2, ויונדאי, 4) ושתי אירופאיות (פורשה, 1, ויגואר, 3).לקסוס, שבמשך שנים הובילה את הדרוג, נמצאת רק במקום התשיעי (אם כי ה-LS שלה היא עדיין המכונית האמינה ביותר, עם 61 תקלות בלבד לכל 100 מכוניות), וטויוטה, שאמינות היא חלק מהותית מהתדמית שלה, נמצאת רק במקום העשירי.
משהו רקוב בממלכת יפן?
צילום: מנהל
לקסוס LS. האמינה ביותר
כמעט כל המותגים הציגו שיפור ברמת האמינות, חלקם שיפור דרמטי – לפיאט יש 45 תקלות פחות מבשנה שעברה (אם כי היא עדיין אחרונה בדרוג...), לאינפיניטי יש השנה 31 תקלות פחות וקיה השתפרה ב-20 תקלות לכל 100 מכוניות.
אבל היו גם מותגים שהתדרדרו – קרייזלר (32+ תקלות למאה מכוניות), לקסוס (12+) וקאדילק ולנד-רובר (7+). לגרועה ביותר, פיאט, היו כפול תקלות (161) מאשר לראשונה בדרוג, פורשה (80). הפתעה נוספת בתחתית הדרוג היא סובארו, שהציגה כמות תקלות גדולה יותר מאשר ג'יפ ולנד-רובר, והתמקמה רביעית מהסוף!
משהו רקוב בממלכת יפן?
צילום: מנהל
אנשי J.D POWER מדווחים כי עיקר התקלות היו במערכות הבידור והמידע (מה שאולי מסביר את מיקומה של סובארו – שמערכת המידע שלה עשירה במיוחד), בעיקר בתחומי הזיהוי הקולי והצימוד למערכות BT (מערכות שגם מניסיוננו עושות לא פעם בעיות).
הסקר נערך בקרב יותר מ-84,000 רוכשי/חוכרי רכב חדש, שמילאו את הסקר לאחר 90 יום שהרכב היה בבעלותם.
יש לשים לב כי מדובר בסקר "אמינות התחלתית", שלא יכול או מתיימר לבדוק אמינות ועמידות לאורך שנים, אלא בודק יותר איכות יצור ובדיקת איכות של היצרנים השונים. ועדיין, העובדה כי החברות היפניות ירדו אל מתחת לממוצע התעשייה, והצמרת נכבשה על ידי יצרניות אירופאיות וקוריאניות, היא משמעותית מאוד, או במילותיו של חיים יבין – "מהפך".
משהו רקוב בממלכת יפן?
צילום: מנהל
פורשה היא היצרנית האמינה ביותר