קטגוריה: מסחריות קלות
גרסה: רנו קנגו 1.6 ל' אוט', Authentic דלת צד אחת
מתחרות בולטות: סיטרואן ברלינגו/פיג'ו פרטנר, פולקסווגן קאדי, פיאט דובלו, ניסאן NV200
מחיר הגרסה הנבחנת: 132,000 שקלים
הדור השני של רנו קנגו הושק בשנת 2008 והגיע אלינו בשלהי שנת 2009. שש שנים הם בדרך כלל מחזור חיים שלם בעולם הרכב, אבל המסחריות הקלות, "טנדרונים" נהנות מחיים ארוכים יותר מהמקובל. בשנת 2013 עבר הקנגו מתיחת פנים שכללה עדכון למראה החיצוני (ובעיקר סמל ענק מלפנים) ולתא הנוסעים, ורענון קל של יחידות ההנעה. השינוי הבולט נעשה במנוע הדיזל, שזכה לתוספת הספק של 10 כ"ס (90 סה"כ). לקחנו את הקנגו המעודכן למבחן מקומי, כדי לראות מה השתנה בגרסה הישראלית למסחרית הקלה של רנו.
רנו קנגו
צילום: מערכת אוטו

עיצוב ונראות
מתיחת הפנים שינתה את חזית הקנגו בצורה משמעותית. את מקום הפנים החייכניות ופנסי ה"טיפה" של הקנגו המוכר תפסה חזית בולטת יותר בסגנון העכשווי של המותג עם סמל רנו ענק מלפנים ויחידות תאורה חדשות. גם מאחור ישנן יחידות תאורה חדשות, אך השינוי שם פחות בולט. הרבה יותר בולטים הם הפגושים, שהפכו לשחורים, ומקנים לקנגו מראה פשוט יותר מבעבר.

פנים הרכב
כניסה אל תא הנוסעים תחשוף בפנינו את אותו עיצוב מוכר, אך מבט מעמיק יגלה כמה שינויים משמעותיים. הקנגו שלאחר מתיחת הפנים מגיע אלינו ברמת גימור אחת, בסיסית למדי, שמשפיעה על מראה התא ועל האבזור. האופציה הנעימה לדיפונים בשני גוונים נעלמה, משאירה דיפונים שחורים המשרים אווירה קודרת. גם האבזור מותיר רושם פשוט ודל עם רדיו-דיסק לא מקורי ושתי כריות אוויר בלבד. חלקי הפלסטיק נוקשים כמקובל בפלח אך איכות ההרכבה טובה.

המרווח מלפנים טוב, למעט קרבה מסוימת של הקונסולה המרכזית לברך ימין של הנהג. נציין כי הקנגו לא מציע כוונון גובה למושב וההגה מתכוונן מעלה-מטה בלבד, דבר שהקשה על חלק מהבוחנים למצוא תנוחת נהיגה נוחה (תוספת של כ-2900 שקל תסדר לכם דלת צד נוספת וכוונון גובה למושב הנהג). עבור הנמוכים הישיבה הייתה לא נוחה ממש כאשר גם המושב אינו נוח. מאחור המרווח טוב לשלושה נוסעים עם מרווח טוב לכתפיים ולכפות הרגליים, ולמעט משענת קצרה מדי למבוגרים לא נרשמו תלונות.
רנו קנגו מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.6 ל', אוט')
צילום: מערכת אוטו

תא המטען גדול (660 ליטר כשכל המושבים בשימוש) ורבוע אך חסר כל פתרון תאורה – לא אידיאלי ברכב עבודה. המעמיסים ישמחו לשמוע כי הקנגו מציע מנגנון קיפול מושבים קל ויעיל שמסדר רצפה כמעט שטוחה לחלוטין, ונפח הטענה שמגיע עד ל-2,600 ליטר. משקל ההעמסה המרבי היה ונותר נמוך ביחס למתחרים ועומד על 558 ק"ג בלבד (640 ק"ג בברלינגו, למשל).

נוחות נסיעה
כמו בעבר, הקנגו מפתיע עם נוחות נסיעה טובה למדי ביחס לסגמנט וטובה באופן כללי. הקנגו משכך היטב את מרבית המהמורות, אך לעיתים המתלה האחורי הנוקשה יותר יביע את מחאתו על איכות הסלילה (במיוחד במעבר על שיבושי רוחביים). נדמה לנו שהדור הקודם היה מעט טוב יותר מבחינה זו.. רעשי הרוח יהפכו לנוכחים כבר במהירויות נמוכות יחסית (90 קמ"ש) אך רעשי הכביש נותרים ברמה סבירה. מחט הסל"ד נחה על 2850 סל"ד גבוהים ורועשים יחסית בשיוט (100 קמ"ש).

התנהגות ובטיחות
הקנגו מציע התנהגות כביש ניטראלית ובטוחה יחסית, ללא הפתעות או דרמות מיותרות. האחיזה גבוהה למדי כאשר במגבלות יופיע תת-היגוי קל לתיקון, שמטופל במהירות ע"י מערכת בקרת היציבות.
רנו קנגו
צילום: מערכת אוטו

הקנגו מגיע אלינו עם שתי כריות אוויר בלבד, ונבחן לאחרונה ע"י ארגון יורו NCAP בשנת 2008, אז זכה בארבעה כוכבים. היום, לאחר עדכון שיטת הדירוג, לא ברור בכמה כוכבים היה זוכה, אך כנראה פחות מארבעה.

מנוע וביצועים
גרסת המבחן היתה הבנזין-אוטומט – צירוף נדיר בקטגוריה. מנוע 1.6 ל' בנזין (105 כ"ס) המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית (4 יחסי העברה) לא מבטיח רבות – וגם לא מקיים, לא מבחינת ביצועים ולא מבחינת חסכון בדלק. אך בשני הסעיפים הקנגו סביר – וחשוב לזכור שהוא האופציה האוטומטית הזולה בקטגוריה.

הביצועים, כאמור, סבירים למדי ואין בעיה (עם רגל כבדה על הדוושה) לשמור על קצב התנועה, אך לא הרבה מעבר. בעליות ארוכות מורגש מחסור בכח ועקיפות יש לתכנן ולבצע בזהירות. המנוע גמיש למדי ומציג כושר התקדמות נאה כבר בסל"ד נמוך, אך הוא נמצא במיטבו במרכז קשת הסל"ד. לחובתו נציין כי הוא מחוספס וקולו חודר אל תא הנוסעים יתר על המידה (וגם פה, זה פחות טוב ממה שזכרנו מלפני מתיחת הפנים). התיבה (כן, אותה AL4) הציגה אופי פעולה ראוי רב הזמן, אך אי אפשר לומר שהתגעגענו. היא נתקעת בהילוכים יותר מדי זמן ולא פעם הציגה העברות לא חלקות (בייחוד בתנועה עירונית וגלישה לרמזור) או תגובה איטית לדרישה להורדת הילוך. השילוב הזה הניב צריכת דלק ממוצעת של 10.5 ק"מ לליטר במהלך ימי המבחן.
רנו קנגו מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.6 ל', אוט')
צילום: מערכת אוטו

תמורה וסיכום
הוויתור על רמות האבזור הגבוהות הפך את רנו קנגו של אחרי מתיחת הפנים לרכב חד-ממדי. הוא איבד את תחושת ה"כמעט מיניוואן", ופונה באופן ברור אך ורק ללקוחות עסקיים. אלו כנראה יתרגשו פחות מיחידת ההנעה המיושנת, הפנים הפשוט והאבזור הבסיסי (במיוחד בגזרת הבטיחות), ויאהבו את המחיר הזול ביחס לכלים אוטומטים אחרים בקטגוריה.
מבחינה זו, האלטרנטיבה היחידה מגיעה מכיוון כלים קטנים יותר (פיאט פיורינו לדוגמא) שאומנם זולים יותר, אך גם מציעים כושר הטענה נמוך משמעותית. לאנשי מקצוע שצריכים רכב עבודה עם נפח הטענה גדול, ומתעקשים על תיבה אוטומטית, הקנגו עשוי לתת מענה ייחודי, לאלו שמחפשים פתרון תחבורתי דו-שימושי שיתאים גם למשפחה, נמליץ לחפש במקום אחר.
רנו קנגו מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.6 ל', אוט')
צילום: מערכת אוטו