הגאות בשוק המכוניות הפרטיות מציפה את שוק המכוניות המשומשות בעשרות אלפי מכוניות בכל חודש. חברות הליסינג והטרייד אין מוכרות אותן במבצעים אגרסיביים, ולכך יש להוסיף גם מכוניות "יד שנייה, 0 ק"מ" (חדשות עם בעלות קודמת), שחברות הליסינג משווקות. נדמה כי קשה מתמיד למכור מכונית משומשת בימים אלה, ועל המוכרים להמתין זמן רב - או לחתוך את המחיר במהירות. אבל כמה לחתוך?

באמצעות נתונים שאספה חברת תיווך המכוניות סוויץ' (ראו מסגרת), ניתן ללמוד על הפערים שבין מחיר המחירון של כמה מהדגמים הפופולריים בשוק המכוניות המשומשות לבין המחיר שבו הם נמכרים בפועל, ולתהות האם הם מוצדקים?

1.השוק מוצף
 מאזדה 2 (2010)

מאזדה 2 היא מכונית סופר־מיני פופולרית מאוד, ואולי דווקא בשל כך השוק מוצף בכאלה, והמחירים נמוכים מאוד. הדגם היוצא נמכר בישראל מאז 2007, וביולי 2014 ייצורו נפסק. בינתיים נמכרו בארץ עודפים במחירים נמוכים, חלקם כ"יד שנייה, 0 ק"מ", במחיר של 82 אלף שקל. גם מגרשי הטרייד אין וחברות הליסינג מלאות במכוניות כאלה, והם מציעים גם אחריות ואבזור. לכן, קשה למכור מכונית כזו מבעלות פרטית, גם אם היא נסעה הרבה פחות.

טיפ: מאזדה 2 היא קטנה, אמינה ויעילה, עם עיצוב נאה ומרווח פנים סביר (אם כי כנראה שלא תתאים למשפחות קטנות). הביצועים שלה זריזים, אך בשל תיבת הילוכים אוטומטית עם ארבעה יחסי העברה בלבד, קשה לקרוא לה חסכונית בדלק. אם אתם רוכשים כזו, בידקו אם היא טופלה היטב ומוטב להימנע ממכוניות שגמאו ק"מ רבים.


2.המחיר נשחק
 מאזדה 3 (2010)

אם מאזדה 2 היא נפוצה, מאזדה 3 היא כמעט המונית. הדור הקודם של ה-3, שיוצר בין 2008 ל-2013, היה הנמכר ביותר בישראל בסוף העשור הקודם. ההיצע הגדול שוחק את מחירי השוק, יוצר תחרות גדולה ומוביל לצניחת מחירים.

טיפ: מאזדה 3 היא לא המשפחתית הטובה ביותר ששווקה כאן באותה עת, אבל היא אמינה ונוחה, ויש מי שמחבב את העיצוב הספורטיבי שלה ותא הנוסעים הממוצע. גם כאן, תיבת ההילוכים המיושנת משפיעה לרעה על צריכת הדלק, והביצועים אינם מזהירים. למכוניות מבעלות פרטית יש יתרון על מכוניות הליסינג, שעבדו קשה במשך שלוש שנים, וגרסת ה-2.0 ליטר, החזקה יותר, זוכה לעדנה בשוק המשומשות.

3.לא מליסינג הונדה סיוויק סדאן (2011)

הסיוויק כמעט שלא נמכרה לליסינג, וההיצע שלה בשוק המשומשות אינו גדול כמו מתחרותיה. להונדה יש תדמית טובה ומעט יוקרתית יותר. בסוויץ' אומרים כי הטרייד אין של מאיר, יבואנית הונדה (אוטו-סנטר), מציע לעתים מבצעים שפוגעים במחירי המחירון, ומקשים על לקוחות פרטיים. עם זאת, מכונית במצב טוב תימכר די מהר.

טיפ: הסיוויק היא אכן מכונית מוצלחת, ומציעה מרווח גדול יותר מאשר מתחרותיה ועיצוב פנים היי־טקי. עם זאת, המנוע הגדול שלה (1.8 ליטרים, לעומת 1.6 ליטרים במתחרות), אינו חזק כמו נפחו, והיא אינה אמינה יותר ממכוניות יפניות אחרות כמו טויוטה או מאזדה. לטעמנו, היא אינה שווה את פרמיית המחיר עליהן.

4.סוס עבודה טויוטה קורולה (2011)

הקורולה היא כיום המכוניות הנמכרת בישראל, אך כאן מדובר בדור הקודם (והעשירי במספר) של המכונית. הקורולה החלה את דרכה בישראל עם גיר רובוטי חסכוני, אך מעצבן, ובהמשך הוא הוחלף לאוטומטי, עם ארבעה יחסי העברה. לפי סוויץ', ההיצע הגדול של מכונית מסוג זה שוחק את המחירים ומעכב מכירות, אך המכונית עדיין נהנית מביקוש מצוין.

טיפ: הקורולה הקודמת אינה מצטיינת ואינה כושלת בשום תחום - זהו סוס עבודה משפחתי, אמין למדי, עם מרווח פנים טוב. הביצועים וצריכת הדלק סבירים, אך לא יותר מכך. כמובן שחשוב לבחון את מצבה של המכונית שאותה אתם רוכשים, ולבדוק כיצד טופלה וכמה נסעה.
כמה לבקש עבור המכונית המשומשת שלי?
צילום: מנהל

5.המיני הפופולרית קיה פיקנטו (2012)

הפיקנטו היא מכונית המיני הנמכרת בישראל, ועד לאחרונה גם היתה הטובה שבהן, לפחות לפי בוחני TheMarker. ואולם ההיצע הרחב שלה עלול לפגוע במחירי המכירה. הפיקנטו אמנם מבוקשת, גם כמשומשת, אבל כאשר באים לרכוש מכונית כזו כ"יד שנייה, 0 ק"מ" במחיר של 69 אלף שקל, הדבר פוגע במחירי המשומשות. לכך יש לצרף היצע גדול של מכוניות מהשכרה שנפלטות לשוק, ומבצעי מימון גם של היבואן עצמו. עם זאת, למכונית מבעלות פרטית, שנסעה מעט, יש יתרון בשוק המשומשות, ויש דווקא ביקוש לצבעים מיוחדים יותר, כמו כחול, צהוב ואף ורוד.

טיפ: הפיקנטו היא עדיין מכונית מיני טובה, שמציעה איכות גבוהה, ביצועים זריזים וגם מרווח פנים לא רע (יחסית), כשכל זאת עטוף באריזה נאה ומושכת.

6.הזדמנות רכישה פיז'ו 107 (2012)

ה-107 סובלת מכמה חסרונות, שמורידים את מחירה בשוק המשומשות. הראשון הוא המותג הצרפתי (אף שהמכונית מצוידת במכלולים אמינים של טויוטה) והשני, והמשמעותי יותר - תיבת הילוכים רובוטית מעצבנת. המוכר הפרטי מתמודד כאן מול חברות ליסינג והטרייד אין של לובינסקי, שמציעות תנאים טובים כמו שנתיים אחריות, ועליו להפחית את המחיר כדי למכור בזמן סביר.

טיפ: עבור הרוכשים, התדמית הלא מוצדקת של ה-107 ומחירה הנמוך מהווים דווקא הזדמנות קנייה מעניינת. זוהי מכונית חביבה למראה ואף מהנה לנהיגה, ונחשבת אמינה. חסרונותיה הם מרווח פנים מצומצם, תא מטען זעיר ואותה תיבת הילוכים רובוטית שהוזכרה לעיל. אם אתם רוכשים כזאת, נסו למצוא את הגרסה הידנית.

7.מחיר נמוך ניסאן מיקרה (2012)

הדור הנוכחי של המיקרה (שכונה אקו-מיקרה עם תחילת שיווקו), מציג עיצוב עגלגל וחביב, אך מידותיו ממקמות אותו בין קטגוריית המיני לסופר-מיני. כמיני, הוא יקר למדי, אך הוא קטן ממכוניות הסופר־מיני הנפוצות, כמו יונדאי i20 ומאזדה 2. קוטנו גורר את המחיר למטה, ולכך מצטרף היצע גדול של מכוניות מהשכרה, שנמכרות במחירי היצף, והטרייד-אין של קרסו מציע גם אחריות, מימון והוזלה בטיפולים. על כן, ללקוחות פרטיים קשה למכור את המכונית שלהם.

טיפ: המיקרה לא זכתה למחמאות כחדשה. העיצוב אמנם חמוד, אך האיכות בינונית, המתלים קופצניים והביצועים רפים. אבל בשל המחיר הנמוך והאמינות הטובה של המכונית, היא יכולה להיות קנייה מעניינת כמכונית משומשת. היא לא תרגש אתכם, אבל היא מכונית עירונית קטנה ויעילה, ואף חסכונית בדלק.

8.קיצוץ חד שברולט קרוז (2010)

שבע שנים עברו מאז ששברולט קרוז הגיעה לישראל, והיא עדיין נושאת עליה צלקות מתחילת השיווק - הרוכשים (והחוכרים) הראשונים התאכזבו מהביצועים ומתקלות חשמל שונות, והיבואנית החלה לתת הנחות לחברות הליסינג וכך פגעה במחירי המשומשות. בזכות ההנחות, המכונית נמכרה היטב למרות הכל. כיום ההיצע של המכוניות, בכל טווח הקילומטראז', גבוה, וההנחות ממחיר המחירון מגיעות גם ל-35%. על כן, מוכרים פרטיים צריכים לקצץ במחיר כדי למכור.

טיפ: כמו במקרים אחרים של מכוניות משומשות, עבור הרוכשים הלימון יכול להפוך ללימונדה. הקרוז אינה מצטיינת, אך היא רחוקה מלהיות מכונית גרועה. היא משפחתית מרווחת, נעימה ונוחה למדי, והמחיר הנמוך יכול לסייע לכם למצוא מכונית בקילומטראז' נמוך ומשנתון חדיש בהרבה ממה שאפשר היה להשיג באותו תקציב. הקרוז כבר ספגה את ירידת הערך החריפה שלה, והקונים יכולים ליהנות מכך.

לעקוב אחר לוחות המודעות - או לפנות למתווך

כדי לדעת באיזה מחיר לנקוב, מומלץ להתחיל לעקוב אחרי לוחות המודעות כחודש־חודשיים לפני המכירה. שם אפשר לראות כמה מכוניות מהדגם הנמכר מוצעות למכירה ומה המחיר המבוקש. אפשר גם לסמן מכוניות מסוימות ולראות אם מחירן יורד לאורך הזמן ובכמה.

חשוב גם לשים לב אם המכונית נפוצה בציי רכב. אם כן, מעניין לבדוק אילו מבצעים מציעות החברות בעבורה. גם אם המכוניות שלהן במצב גרוע בהרבה מזו הפרטית, הן עדיין עשויות לגרור את המחיר כלפי מטה.

צבעים "לא סטנדרטיים" של מכוניות (כלומר כאלה שאינם אפור, לבן או שחור) מאריכים את זמן המכירה. עם זאת, יש לקוחות שמחפשים דווקא מכוניות כאלה, בייחוד בדגמים ספורטיביים או מעוצבים (כמו פיאט 500).

השקעה קטנה בתיקון שריטות וקוסמטיקה קלה יכולה לקצר את זמן המכירה של המכונית. כמובן, ריבוי ידיים (בעלויות) וק"מ מפחיתים את מחיר המכונית, וכך גם בעלות קודמת של חברת ליסינג או השכרה.

ולמי שמעדיף להותיר את כאב הראש למומחים - ומוכן גם לשלם עבור כך - בענף הרכב הישראלי מתפתחת מגמה חדשה: תיווך מכוניות. כך, לצד חברות הטרייד אין, שמציעות לרכוש את המכוניות ישנות תמורת חדשות יותר, הקימה כלמוביל, למשל, חברה בשם סוויץ' (Switch), שמסייעת לנהגים במכירת המכונית המשומשת. החברה דואגת לפרסם את המכונית, לענות לטלפונים ולהיפגש עם קונים פוטנציאלים, תמורת עמלה של 2.5% ממחיר המכונית המשומשת.

ערן הובר, אחד ממומחי התמחור של סוויץ', מסביר כי כדי לתת הצעת מחיר טובה למוכר, על מומחה התמחור להכיר היטב את השוק, להבין את ההיצע והביקוש ולעקוב אחרי מבצעים והנחות מיוחדות. הוא מספר כי הוא סורק לוחות מודעות ומדבר עם מתחרים. כמובן, הוא מביא בחשבון את מצב המכונית והקילומטראז' שעברה. בסוויץ' מציעים ללקוח הצעה לתמחור המכונית, שעמה יוכל למצוא קונים, אך הוא יכול גם לדחות אותה ולהציע מחיר גבוה יותר.
המאמר פורסם במקור באתר TheMarker

לכתבות נוספות באתר: