הנהלת המכס מדווחת אתמול (יום ב') על מעצרם של שני תושבי אשדוד, אסף דדון ושי עזרן, בחשד שהיו חברים ברשת שייבאה רכבי יוקרה והגישה חשבונות מזויפים למכס. באופן זה הוצהרו סכומי קנייה נמוכים מאלה שהיו בפועל, דבר שהביא להפחתת התשלומים לאוצר על אותן מכוניות. החשדות מתייחסים גם להצהרה כוזבת על מספרי שלדה של כלי הרכב המיובאים.

שני החשודים נעצרו בעקבות חקירה, הנמשכת גם בשלב זה, ונשלחו למעצר בית.

ההצהרה שלא תאמה
החקירה החלה, מדווחת הנהלת המכס, לאחר שלמכס בחיפה הוגשה הצהרת יבוא לאודי Q7 (משנת 2014). לאחר בדיקה, הסתבר כי מספר השלדה של הרכב המדובר וזה המופיע בחשבונית אינם תואמים.

הרכב הזה, כמו עוד אחרים, יובא על-ידי מתווך ביבוא אישי, אסף דדון. תהליך השחרור התבצע, כמו עם עוד מכוניות שיובאו על-ידי דדון, על-ידי חברת עמילות המכס "אס די איי לוגיסטיקה", שבבעלות שי עזרן.

המסמך שנועד להוכיח את שווי העסקה היה של העברת כספים, אבל מסמך זה חשוד כמזויף. בהודעה נטען כי עדויות, חוזים ומסמכים נוספים שנתפסו בביתו של דדון, מצביעים על כך שהיה מעורב בזיוף זה, וכי התבצעו עבירות נוספות במקרים אחרים.

חשדות לזיופים ביבוא אישי של מכוניות
צילום: מנהל

הכסף שלא הגיע לטמיון
עזרן, בעל חברת העמילות, קיבל את החשבון שהוצהר למכס, ולפיו מחיר ה-Q7 היה 35,000 דולר. לפי החשד, עזרן ידע כי בהצהרה למשרד התחבורה על אותו רכב, המחיר היה גבוה יותר וגם ידע כי המחיר בחו"ל גבוה מסכום זה. למרות זאת, לא דיווח על כך למכס כפי שחייב לעשות.

אוצר המדינה (טמיון, ביוונית) הפסיד מכך 140,000 שקל. בנוסף לעניין הזיוף הזה, חשודים עזרן ודדון בשיבוש חקירה, מכיוון שדיברו עם מעורבים אחרים ואמרו להם מה לומר לחוקרי המכס.

"מכת מדינה"
לפי מנהל המכס בחיפה, קובי יהב, "מדובר במכת מדינה אשר כתוצאה ממנה נגרעים מקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים מדי שנה". יהב מציין עוד כי המכס פועל למיגור התופעה וכי "לאחרונה יש עלייה במספרי תיקי החקירה בנושא".

חשדות לזיופים ביבוא אישי של מכוניות
צילום: מנהל