ג׳נרל מוטורס ממשיכה להסתבך בפרשת הליקויים במערכת ההצתה, שגרמה למותם של עשרות נהגים במכוניות מתוצרתה. השבוע הוגשו עוד שבע תביעות נזיקין בגין מקרי מוות בתאונות דרכים שנבעו ממתגי הצתה פגומים, מה שמעלה את מספר הקורבנות בתיק ל-74, לפי תוכנית הפיצויים הרשמית של החברה.

בסך הכול הוגשו עד כה 200 תביעות הראויות לפיצויים, כולל 11 של פצועים קשה ועוד 115 שאושפזו, לפי עורך הדין של ג׳נרל מוטורס, קנת פיינברג. הוא החל לבחון את התביעות לאחר שנגד החברה הוגשו עד סוף ינואר 475 תביעות בגין מוות, 289 תביעות עבור פציעות אנושות ועוד 3,578 פגיעות פחות חמורות שחייבו אישפוז. ג׳נרל מוטורס הפרישה תקציב מיוחד של 400 מיליון דולר כדי לכסות על עלויות הפיצויים.

הליקויים במערכת ההצתה התגלו בפברואר 2014, ומספר מקרי המוות שנקשרו לתקלה היה 13 בתחילה. התקלה במתג ההתנעה גרמה למנוע ולמרכיבים חשובים אחרים, בהם כריות האוויר, לכבות בזמן נסיעה במהירות גבוהה. התקלה נגרמה ככל הנראה כתוצאה ממשקל יתר על מתג ההתנעה, תנאי הכביש או אירועים פתאומיים שגרמו למתג לעבור למצב חניה באמצע הנסיעה. GM המליצה לנהגים לנתק את המפתח למכונית ממחזיקי מפתחות שעלולים להכביד עליו.

עובדים במפעל של ג'נרל מוטורס ברוסיה. רפורמות בשוק העבודה לא יעזרו אי־פי
כתוצאה מהפגם במערכת ההצתה נאלצה החברה להחזיר לתיקון יותר מ-2.5 מיליון מכוניות, לשלם פיצויים בסך מיליוני דולרים, ולעמוד בפני אלפי תביעות משפטיות, ובכלל זה תביעה בסך שלושה מיליארד דולר שהגישה נגדה מדינת אריזונה. כמו כן נקנסה החברה ב-35 מיליון דולר בשל הזמן הרב שחלף עד שהחברה החליטה להחזיר את המכוניות למוסכים כדי לתקן את הבעיה במתג הצתה.

74 הרוגים כתוצאה מפגם במערכת ההצתה משחירים את המוניטין של ג'נרל מוטורס
צילום: מנהל
מארי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס

בישראל הודיעה לפני כחצי שנה UMI, יבואנית ג'נרל מוטורס, על קריאה רחבה לתיקון, של 9,876 של שורת דגמים משנות הייצור של 1996 עד 2009. ביבואנית טוענים כי לא ידוע להם על תקלות או נפגעים.

באפריל שעבר הגישה ג'נרל מוטורס בקשה לבית משפט בארה"ב לאכוף מניעה מתביעות הנוגעות לפגמים במערכת ההצתה לגבי מכוניות לפני פשיטת הרגל שלה ב-2009, במסגרת מאבקה בתביעה ייצוגית הדורשת להתעלם מהגבלה זו. במקביל, תובעים הגישו תביעה ייצוגית בבית משפט לפשיטות רגל במנהטן, בטענה כי החברה אינה יכולה להשתמש בהגנות חוקי פשיטת הרגל כדי לפטור עצמה מאחריות.

מלבד זאת, נאלצה ג'נרל מוטורס במהלך השנה שעברה להודיע כ-30 פעמים על החזרת דגמי מכוניות לתיקון עקב שלל בעיות, ובכלל זה הודעה על החזרתם לתיקון של 2.4 מיליון כלי רכב עקב בעיות בטיחות הקשורות בין היתר לפעולת כריות האוויר בחלק מהמכוניות ולבעיה בפעולת תיבת ההילוכים האוטומטית במכוניות אחרות. לפי החברה, לא נרשמו מקרי מוות בתאונות הקשורות לתקלות הללו, אולם אירעו 18 תאונות הקשורות לתקלה בתיבת ההילוכים במכונית, שהסתיימו בפציעות.

בסך הכול החזירה ג׳נרל מוטורס 30.4 מיליון מכוניות מתוצרתה ב-2014 - הרבה יותר ממספר המכוניות הכולל שמכרה בחמש השנים האחרונות.

המאמר פורסם במקור באתר TheMarker