תעשיית הרכב היפנית לא מיהרה להצטרף למירוץ החימוש ה"מטורבת", שהובילו יצרני הרכב האירופאים, שהתפתח בגלל השאיפה לצריכת דלק וזיהום אוויר נמוכים. חלקה העדיף להיצמד לטכנולוגיות המוכרות ולמקסם את היעילות שלהן (מאזדה, למשל), בעוד חלק אחר בחר להתפתח בתחום יחידות ההנעה ההיברידיות (טויוטה, לדוגמה).
 
אבל המגמה הזאת משתנית. אחרי שהונדה הציגה קו מנועים מוגדשים ולקסוס הכריזה על מנוע טורבו ראשון בהיסטוריה שלה, הגיע הזמן של טויוטה.
 
זמן מגדש
היצרנית הגדולה מיפן הציגה בתערוכת ז'נבה מנוע טורבו-בנזין חדש כחלק מתהליך חידוש היצע המנועים שלה. טויוטה מתכננת להציג לא פחות מ-14 מנועים חדשים עד סוף השנה(!), וזה אומר לו"ז צפוף מאוד.
 
מנוע זה, יש לציין, חדש לחלוטין.. זהו מנוע בנפח 1.2 ליטר ו-4 צילינדרים, טורבו-בנזין בהזרקה ישירה ותזמון שסתומים משתנה חכם (VVT-iW) שיכול לדמות פעולה של מחזור אטקינסון בזמן עומס נמוך, לשיפור צריכת הדלק. ההספק עומד על 116 כ"ס (85 קילוואט), ואלה זמינים בטווח שבין 5200 סל"ד ל-5600 סל"ד. נתון המומנט המרבי הוא 18.8 קג"מ המוצעים לנהג בכל הטווח שבין 1500 סל"ד ל-4000 סל"ד.
 
המכונית הראשונה שתזכה לקבל את המנוע החדש והמתוחכם הזה, היא טויוטה אוריס המחודשת עליה דיווחנו לפני כשבועיים. אוריס תוצע עם מנוע זה כשהוא משולב לתיבה ידנית (6 הילוכים) או אוטומטית-רציפה (CVT) המוכרות. עם המנוע החדש תסיים האוריס הידנית את המיאוץ ל-100 קמ"ש תוך 10.1 שניות, ותצרוך ליטר בנזין כל 21.3 ק"מ.
 
הגרסה האוטומטית תסיים את המיאוץ הקלאסי ב-10.5 שניות, ותשיג נתון צריכת דלק טוב במעט של 21.7 ק"מ לליטר. פליטת ה-CO2 היא 109 גרם/ק"מ עם התיבה הידנית ו-106 גרם/ק"מ בגרסה האוטומטית.
 
 
לא אצלנו
החדשות הטובות הן שהאוריס המחודשת עם מנוע הטורבו החדש תגיע לכבישי אירופה כבר בחודשים הקרובים. החדשות הפחות טובות הן שהמנוע החדש לא צפוי להגיע לישראל בשלב הזה, כך נמסר מטויוטה ישראל. אלינו צפויה להגיע טויוטה אוריס עם מנוע ה-1.6 ליטר והיחידה ההיברידית המוכרת ברבעון השלישי של שנת 2015; אלה עברו עדכונים קלים לטובת עמידה בתקני זיהום האוויר.