חברת מטרו היא יבואנית הדו"ג (הממונע) המובילה בישראל מזה שנים ושמרה על מקומה, ובפער נאה, גם השנה. ובכל זאת, כשניגש גדי אבירם, מנכ"ל החברה, לסכם את 2014 הטון לא אופטימי. 2014 היתה שנה שלישית ברציפות של דשדוש בשוק הדו"ג. שוב היה מספר המסירות הכללי סביב 14,000 כלים, ומנתח שוק של 11% ב-2008, התדרדר נתח הדו-גלגלי ל-5.6% בלבד מסך מכירות הרכב המנועי בישראל. במכירות "נוגסים" משני הצדדים – מכוניות המיני הזולות מושכות לקוחות של קטנועים גדולים או אופנועים בסיסיים, בעוד האופניים החשמליים מפתים בעלויות התחזוקה האפסיות את מי שהחזיקו קטנוע למטרות עירוניות. עדות לכך אפשר לראות בירידת נתח השוק של קטנועי ה-125 סמ"ק הבסיסיים מתוך סך המכירות.
אופנוענות זולה ונגישה
צילום: מנהל
ימאהה R3 - תחילת עידן ה"אופנועות הנגישה"?

העתיד, לדעת אנשי מטרו, טמון בעיקר בכיוון חדש שאמצו היצרנים, בלי קשר לישראל דווקא, של אופנוענות שפויה וזולה יותר. לצד המשך השחזת דגמי העל (ימאהה הציגה R1 מחודד יותר, וקווסאקי הציגה דגם על חדש, עם מנוע מוגדש, בשם H2) מציגים היצרנים אופנועי כביש פשוטים וזולים יותר, אך עדיין מעוצבים ואופנתיים. ימאהה מציגה את ה-R3, שכמשתמע משמו שייך למחלקה הספורטיבית של החברה, אך מסתפק ב-321 סמ"ק ו-42 כ"ס. המחיר בהתאם – 46,000 שקלים. קוואסאקי מציגה את ה-Z300 , שמפיק 39 כ"ס מ-296 סמ"ק, ועולה 45,000 שקלים, ואת ה-Z250SL המיועד למתחילים (28 כ"ס) ועולה 39,000 שקלים. ומה לגבי אופנועים דו-שימושיים, שבאופן מסורתי נחשבים לקול השפוי, הרב-גוני והזול בעולם האופנועים? שם דווקא אין חידושים משמעותיים.
אופנוענות זולה ונגישה
צילום: מנהל
קוואסאקי Z250SL. החל מ-39,000 שקלים

עוד אופנוע בו תולה החברה תקוות הוא הוולקן 650, שינסה לשחזר את הצלחת ה-EN500 משנות ה-90. הנוסחה זהה – שימוש במנוע שמגיע מדגם כביש (הוורסיס 650), לטובת אופנוע קאסטום – "כמו הארלי" בלשון העם. היצרן, ומטרו, מקווים כי העיצוב האופנתי, יחד עם אופי רגוע ופחות מאיים (גם בזכות מושב נמוך יחסית) יעזרו לו להתחבב על הקהל. המחיר – 65,000 שקלים, אלף שקלים פחות מהוורסיס 650, להיט המכירות של מטרו, שזוכה השנה לעיצוב חדש ושיפורים כגון מזלג הפוך (שאמור לאפשר היגוי מדויק יותר).
אופנוענות זולה ונגישה
צילום: מנהל
קוואסאקי וולקן 650. ינסה לשחזר את הצלחת ה-EN500

ואם אנו נוגעים בתחבורה דו-גלגלית זולה ונגישה, אי אפשר בלי אופניים חשמליים. אנשי מטרו הבינו ש"אם אי אפשר לנצח אותם – הצטרף אליהם" ואחרי פעילות מהוססת בתחום בשנים שעברו מבטיחים להפוך השנה לגוף משמעותי בתחום. הם לא מתכוונים להתמודד בפלח השוק הבסיסי והזול ביותר (בין 2500 ל-3500 שקלים) אלא מכוונים גבוה יותר, ויציעו דגמים בטווח המחירים שבין 4500 ל-8000 שקלים. אם לשפוט לפי הדגמים שהציגו במסיבת העיתונאים הרי שמדובר בכלים שבהחלט נבדלים מההמון הן בקונספט (אופניים גדולי גלגל, לא מתקפלים, שמחביאים את הסוללה בתוך השלדה, למשל) והן באיכות היצור והמרכיבים.

אבל לא רק דו-גלגלי. מטרו עושה מאמצים להשתלב בניסוי הקוואדרה-סייקל, "קטנוע ארבע גלגלי", של משרד התחבורה עם כלי חשמלי של חברת GEM, שמיועד בעיקר למוסדות ולאזורים תפעוליים (כגון שטח נמל תל אביב).
אופנוענות זולה ונגישה
צילום: מנהל
קוואסאקי Z300