מדרום למכתש רמון, בלב שמורות הטבע הגדולות של המדבר, מסלול המשלב שבילים מהירים, אתגרי עבירות ונוף מדברי פראי. המסלול מטפס לתצפית המדהימה של הר כיפה על-שם רותם שני, יורד את רמת ברק וחוזר מערבה דרך נחל עשוש.

אבני דרך:
המישר, נחל יחם, הר כיפה, מצפור רותם שני, מעלה הר כיפה, נחל ברק, מצוק ההעתקים, נחל עשוש, הר נשפה, רמת ברק, נחל זעף, ציר המעיינות, מעלה עשוש, נחל צופר, הר המישר.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות בינונית ומתאים לרכבי שטח (ג'יפים) גבוהים ובעלי הילוך כוח. ג'יפונים הנהוגים בידי "נהגים גיבורים" יכולים לצלוח את המסלול בכיוון הירידה בתנאי שייזהרו לאורך כל הדרך. שימו לב לאבנים הבולטות בשבילים המהירים היכולות לגרום נזק לרכב בלתי ממוגן.
צילום: אתר השטח הישראלי
המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים כשמסביב שמורת טבע. אין כל סיבה לרדת מהשבילים ולפגוע בנוף.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול בליבו של שטחי אש של צה"ל ורפא"ל ואפשרי לנסיעה רק בחגים וסופי שבוע.
חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול 50 ק"מ והוא יארך בין 4 ל-7 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:
על כביש 40, באמצע הדרך שבין אבן דרך 54 ק"מ לאבן דרך 53 ק"מ, בפנייה מזרחה להר כיפה ולנחל ברק על השביל המסומן בכחול.
כ-44 ק"מ דרומה מהכיכר הדרומית במצפה רמון בירידה למעלה העצמאות, או כ-15 ק"מ צפונית לצומת ציחור.
נ.צ. 1 – ירידה לשביל הכחול
מאפסים מד אוץ
פונים מזרחה על השביל המסומן בכחול ונוסעים לצד נחל יחם על דרך כבושה שלרוחבה "הדורים" - פסים גליים ומעצבנים המחייבים את הנהג למצוא את המהירות הנכונה על מנת שלא להרעיד, עד כדי פירוק, את הרכב והנוסעים.
9 ק"מ צומת שבילים בראש הר כיפה עם סימון שבילים כחול וירוק.
נ.צ. 2 – צומת כחול ירוק

מאפסים מד אוץ
ממשיכים צפונה וישר על השביל המסומן בירוק לעבר מצפור הר כיפה.
0.7 ק"מ צומת חניון הלילה של הר כיפה (משמאל לדרך) בו ממשיכים ישר וצפונה לעבר התצפית.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה וצפונה עם הסימון הירוק לכיוון התצפית.
1.8 ק"מ חניון רכב מגודר בסלעים.
נ.צ. 3 – חניון התצפית
הליכה קצרה במעלה השביל תביא אתכם למצפה לזכר סרן רותם שני (ראו בוקסה).
תצפית של הר כיפה צפונה לעבר נחל עשוש, הר המישר והר נשפה ומזרחה לעבר מצוק ההעתקים בישראל ובגדה המזרחית בירדן, הערבה וקרוב יותר לעבר רמת ברק.

מאפסים מד אוץ

חוזרים לאחור על השביל המסומן בירוק.
1.8 ק"מ הצומת של הר כיפה במפגש שבילים ירוק וכחול.
נ.צ. 2 – צומת כחול ירוק

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה עם השביל המסומן בכחול לכיוון הירידה של מעלה הר כיפה.
1.9 ק"מ תחילת הירידה לרמת ברק.
המעלה, באורך של כמה מאות מטרים, הוא דרדרתי, לאורכו מדרגה או שתיים ובתחתיתו, ממש לפני רמת ברק, מדרגה גדולה יותר. בירידה העבירות בינונית ודורשת מכוון קרקעי בעלייה המעלה יכול להיות קשה - תלוי כמובן בניסיון הנהג ובסוג הרכב.
2.3 ק"מ תחתית הירידה הדרדרתית של הר כיפה.
3 ק"מ קטע קצר ותלול עם מדרגות שרק נראה קשה לירידה! אם תרדו מהרכב, תבדקו את הירידה ברגל, תחליטו על ציר ירידה נוח ותשאירו מכוון קרקעי שיעזור לכם - אזי תגלו: שמה שנראה מפחיד הוא לא בהכרח כזה בזהירות ובדרך הנכונה!
3.1 ק"מ צומת שבילים של רמת ברק במפגש שביל מסומן כחול עם אדום.
נ.צ. 4 – צומת כחול אדום

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן בכחול.
לאורך הדרך "מיני אתגרי עבירות" של עליות וירידות קצרות.
6.1 ק"מ הירידה לתוך נחל זעף ובו מספר עצי שיטה לצד השביל מתחתם אפשר לעצור לפיקניק מוצל ושליו.
8.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לשביל לא מסומן.
8.7 ק"מ צומת T עם ציר המעיינות המסומן באדום.
נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה על השביל המסומן באדום ושביל ישראל.
4.8 ק"מ צומת שבילים המסומנים באדום בירוק למרגלות הגבעה החרוטית, בצפון מערב – נ.ג. 272.
נ.צ. 6 – צומת אדום ירוק
מעלה עשוש
מי שימשיך ישר וצפונה על השביל האדום – יגיע תוך 3.6 ק"מ לראש מעלה עשוש (נ.צ. 7).
אפשר לרדת את המעלה, אבל ניתן לקבל החלטה רק לאחר שתרדו אותו ברגל! אח"כ להמשיך על הציר האדום צפונה 1.9 ק"מ עד צומת אדום - שחור ואז לפנות שמאלה ומערבה לתוך נחל עשוש לשביל המסומן בשחור. אפשר כמובן לרדת וגם לעלות חזרה את מעלה עשוש – רק למי שיודע לנהוג טוב בעליות קשות ובעל רכב מתאים!

מאפסים מד אוץ
בצומת של נ.צ. 6 פונים שמאלה ומערבה על השביל המסומן בירוק.
4.4 ק"מ מתחברים לערוץ נחל עשוש למרגלות הר נשפה (נ.ג. 429) מדרום-מערב.
בערבית נקרא הר נשף - ההר היבש ובספר ישעיהו, פרק יג', פסוק ב' נזכר ההר:
"עַל הַר נִשְׁפֶּה שְׂאוּ נֵס הָרִימוּ קוֹל לָהֶם הָנִיפוּ יָד וְיָבֹאוּ פִּתְחֵי נְדִיבִים".
נ.צ. 8 – נחל עשוש

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה לתוך הערוץ של נחל עשוש עם השביל המסומן בשחור ומטפסים במעלה נחל עשוש עד לתחילתו למרגלות הר המישר שמצפון.
14.3 ק"מ כביש אספלט של רפא"ל.
נ.צ. 9 – כביש רפא"ל
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על האספלט.
2 ק"מ צומת רפאל באמצע כביש המישר.
נ.צ. 10 – כביש המישר

עד כאן 50 ק"מ בדרכי המדבר
על כביש 40 פונים ימינה וצפונה למצפה רמון ומרכז הארץ.
או לפנות שמאלה ודרומה לכיוון צומת ציחור ואילת.
להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: [email protected].
המדור מובא בחסות סוזוקי – https://www.suzuki.co.il
צילום: אתר השטח הישראלי

תצפית ע"ש רותם שני המצפה מוקדש לזכרו של סרן רותם שני - מפקד יחידת הניוד של צה"ל ומדריך הנהיגה של רבים מטובי הנהגים ביחידות המובחרות בצבא. רותם נהרג בסוף אוקטובר 2001 כשנפל עם האופנוע בדרכו לבקר "סדרת נהיגה" שחנתה בלב השטח.
רותם גדל במדבר והיה עוד בנערותו מוביל גמלים מוכשר, התגייס לצה''ל ולאחר מסלול "מיוחד" עבורו הפך להיות הנהג, מדריך הנהיגה ומפקד יחידת הניוד של הצבא. מי שהכיר את רותם ידע שהאיש הוא חבר טוב – אחד שאפשר לסמוך עליו וכי תמיד יבוא לעזור. מי שפחות הכיר את האיש ידע כי מדובר ב"פרא אדם" במובן החיובי של המילה, איש שטח עם יכולות טכניות ואלתור יוצאות דופן, נהג עם כשרון הדרכה נדיר, מפקד עם "רוח לחימה" מיוחדת הסוחף את פיקודיו לשיאים והכול יחד לאגדה עוד בחייו!
רותם מעולם לא נתקע בשטח! קופסת טונה הייתה תחליף מצוין לאטם בתיבת העברה, עם הידיים פינה גחלים, צד נחשים, אכל מקדרה שלא נשטפה מעולם, החליף מנוע מתחת לעץ והפך שתי גרוטאות לרכב שעמד במשימה, תמיד מסתדר, ותמיד נמצא שם באמצע הלילה לעזור. רותם, שתמיד חשב אחרת, נהג בדרכו השונה וידע להעניק לפקודיו ולמפקדים את ''המשהו הנוסף והאחר'', אותו משהו נועז אבל פשוט וחכם שאיתו מנצחים כל דבר. לא סתם רבים מעריצים אותו ואת המורשת אותה השאיר ביחידת הניוד.

בגיל 32 השאיר אחריו רותם את בנו מתן, את אורה ופטר – הוריו שבעין יהב, ושפע של חברים רבים שאוהבים אותו והרבה מאוד נהגים ומדריכים מהטובים שיש בזכותו.

הכנת אמצעים למסלול ושיטת הניווט

אמצעים למסלול – גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – נוח כשיש, מפות סימון שבילים מס' 17 (הערבה התיכונה), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון.

שיטת הניווט – הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) כך שחשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.