מכונית לא אמינה, כזאת שלא מניעה בבוקר, דורשת ביקורים תכופים במוסך, גוררת הוצאות רבות ומערימה קשיים על מכירתה בשוק המשומשות – היא הסיוט הגדול של כל נהג. הרי לפני שדואגים לצרכים כמו נוחות, עיצוב, ביצועים ואפילו בטיחות, המכונית קודם כל צריכה לשמש אמצעי תחבורה יעיל, בלי כוכביות. עם זאת, אמינות המכוניות הנמכרות בשוק הישראלי אינה מדורגת.

סברה רווחת היא שמכונית יפנית היא אמינה, ואילו זו צרפתית פחות, אך עד כמה האמירות הללו נכונות, הרי מכוניות יפניות מיוצרות כיום גם בטורקיה, בתאילנד, במקסיקו ואפילו בצרפת.

בניגוד לישראל, באירופה ובארה"ב יש כמה מכוני מחקר וחברות ביטוח שעוסקים בדירוגי אמינות של כלי רכב. הנתונים רלוונטיים במידה רבה לגבי המצב בישראל, אבל לא לגמרי. מרבית המכוניות בישראל נמכרות בתקינה אירופית, אך בשוק האירופי עצמו מעדיפים אותן עם מנוע דיזל ותיבת הילוכים ידנית, מה שיכול לשנות באופן מהותי את האמינות.

בשוק האמריקאי אמנם מעדיפים מנועי בנזין ותיבת הילוכים אוטומטית כמו בישראל, אך המכוניות שם מוצעות במפרט אחר לגמרי, עם מנועי גדולים ואבזור שונה. בשקלול הנתונים של כמה סקרים ומחקרים אפשר לקבל תמונה כללית טובה לגבי האמינות של יצרנים ודגמים שונים הנמכרים בישראל, ובכך לסייע בבחירת המכונית הבאה שלכם.
מבחן האמינות של כלי הרכב: טויוטה בראש, פיאט מאחור
צילום: מנהל
קרייזלר ופיאט בתחתית הרשימה

תשובה חד-משמעית לשאלה "כמה אמינה יונדאי מליסינג?", לא תתקבל, אבל הצלבה של מידע ממקומות שונים בעולם מאפשרת להבין את הסטנדרטים של איכות היצרנים. אפשר גם לזהות כי גם באירופה וגם בארה"ב, המותגים היפניים טויוטה והונדה זוכים לציונים טובים, בעוד שמותגים אחרים כמו פיאט וקרייזלר נכשלים ברוב מבחני האמינות. לעומת זאת, יש גם מותגים יפניים מאכזבים ומותגים צרפתיים שמפתיעים לטובה.

גזרת החדשות: פיאט-קרייזלר בתחתית
הסקר הטרי ביותר פורסם בידי המגזין "קונסיומר ריפורטס" האמריקאי, שבחן את מספר התקלות בשנה הראשונה לחיי מכונית. בסך הכל, בחנו אנשי המגזין 248 דגמים, וחילקו את הבעיות ל-17 תחומים עיקריים. הם מצאו כי בעיות רבות נובעות ממערכות הבידור והמידע המתוחכמות, שמותקנות כיום במרבית המכוניות החדשות. במותגים כמו פורד, הונדה, קדילאק ופיאט התעוררו בעיות משמעותיות במערכות האלה, אבל במקרים רבים אלה מערכות שונות מאלה הנמכרות בישראל.
בדירוג הכללי, שכלל 28 מותגים, זכתה לקסוס במקום הראשון, כשהיא מקדימה את החברה האחות טויוטה שבמקום השני ואת מאזדה, השלישית. הונדה הגיעה למקום הרביעי ואאודי, המותג האירופי האמין ביותר, לחמישי. לעשירייה הפותחת התברגו גם סובארו, במקום השביעי, פורשה התשיעית וקיה במקום העשירי.

בצדה השני של הטבלה, המותג עם בעיות האמינות הרבות ביותר היה פיאט, שרק לא מזמן חזר לארה"ב. במקום השני מהסוף נמצא המותג ג'יפ, ששייך לפיאט כיום, ואחריו ראם ודודג', כולם חלק מקונצרן פיאט-קרייזלר. גם מרצדס מאכזבת עם המקום החמישי מהסוף ברשימת המותג האמינים פחות, ואחרי פורד, שישית. בצד הלא נכון של הטבלה נמצאים גם מותגים כמו שברולט, פולקסווגן וניסאן, כולם אמינים פחות מהממוצע.

"קונסיומר ריפורטס" מדרג גם את הדגמים האמינים יותר ופחות של כל מותג בנפרד. בלקסוס, למשל, המכונית האמינה ביותר היא CT200h והאמינה פחות היא IS250 סדאן. אצל מאזדה, דגם 6 הוא האמין ביותר, ו-3 עם מנוע בנפח 2.5 ליטר נוטה יותר להתקלקל. הדגם הגרוע ביותר במדד הוא 500L, המיניוואן של פיאט, וגם פורד פיאסטה ושברולט קרוז טורבו מאכזבות.
מבחן האמינות של כלי הרכב: טויוטה בראש, פיאט מאחור
צילום: מנהל

בדיקה דומה נעשתה במכון המחקר האמריקאי JD פאוורס, שם בחנו את שביעות הרצון של הלקוחות במהלך 90 הימים הראשונים שבהם נהגו במכונית חדשה. גם בסקר זה נמצא כי מרבית התקלות נובעות ממערכות בידור ומידע, וללקוחות קשה להסתגל אליהן. אל הן בעיות ממגוון רחב של סוגים, שרק מיעוטן דורשות מהלקוח לחוש למוסך. התוצאות שהתקבלו היו שונות מאלה של "קונסיומר ריפורטס".

לפי דירוג JD פאוורס, פורשה מייצרת את המכונית עם הכי פחות תקלות, 74 בעיות ל-100 מכוניות, ואחריה יגואר ולקסוס. יונדאי במקום הרביעי, טויוטה בחמישי, ושברולט, שלא הצליחה בסקר של "קונסיומר ריפורטס", מגיעה למקום השישי.

תחתית הטבלה דווקא דומה בשני המחקרים. גם מכון JD מצא כי פיאט גוררת הכי הרבה תקלות (206 תקלות ל-100 מכוניות), והיא מקדימה בפער גדול את ג'יפ (146 תקלות), ובמפתיע גם את מיצובישי (145 תקלות).

בסיס נתונים של 50 אלף מכוניות
לאמינות של מכוניות בשנה הראשונה לחייהן יש חשיבות לא מבוטלת, אך עד כמה שומרת מכונית על אמינותה לאורך זמן, לאחר כמה שנות שימוש. תשובה לכך מספק מחקר שעושה JD פאוורס בארה"ב מדי שנה, ועוסק במהימנות (Dependability) של מכוניות בנות שלוש שנים.

במחקר נשאלו בעלי מכוניות שיוצרו ב-2011 על מספר התקלות שהיו להן ב-11 החודשים האחרונים. במחקר האחרון התברר כי לראשונה מאז 1998, חלה עלייה בבעיות האמינות. עיקר העלייה מיוחס לבעיות במנוע ובתיבת ההילוכים, בעיקר במנועים קטנים מוגדשי טורבו.

המחקר מראה כי מותגי היוקרה לרוב אמינים יותר. כך, חמשת המותגים בראש הדירוג הם מותגי יוקרה, והאמין שבהם הוא לקסוס, עם 68 תקלות ל-100 כלי רכב. מרצדס במקום השני, עם 104 תקלות, והיא מקדימה את קדילאק עם 107 תקלות ל-100 מכוניות. במקום הרביעי נמצאת אקיורה, מותג היוקרה של הונדה, ובחמישי ביואיק. הונדה עצמה היא המותג העממי האמין ביותר, לצד טויוטה, ושניהם מגיעים למקום השישי עם 114 תקלות ל-100 מכוניות.
מבחן האמינות של כלי הרכב: טויוטה בראש, פיאט מאחור
צילום: מנהל

בתחתית הטבלה נמצאת מיני, מותג יוקרה כשלעצמו, עם 185 תקלות ל-100 מכוניות, אך גם יונדאי מאכזבת עם 169 תקלות, וכך גם מיצובישי (158) ופולקסווגן (158).

הסקרים האמריקאיים מספקים שפע של מידע, אבל הרלוונטיות שלהם לישראל מוגבלת. המותגים הצרפתיים כמו פיז'ו, רנו וסיטרואן לא משתתפים בהם, כי אינם משווקים בארה"ב, וכך גם מותגים אירופיים אחרים כמו סקודה ואופל. אך גם באירופה נערכים סקרי שביעות רצון של לקוחות.

מאגר נתונים רחב ומרתק מחזיקה גם חברת הביטוח הבריטית וורנטי דיירקט (Warranty Direct). החברה מוכרת הרחבת אחריות על הרכב, בעיקר למכוניות ותיקות (בנות שלוש שנים ויותר) ומפרסמת את נתוני האקטואריה שלה – מספר התקלות של מגוון רחב של דגמים בשנה האחרונה, המתבסס על 50 אלף מכוניות מבוטחות. הלקוחות הבריטים יכולים גם ללמוד על גובה העלות של תיקון ממוצע.

זהו מקום טוב ללמוד בו על האמינות המשוערת של מכוניות ישנות יותר, למרות ההבדלים בין המפרט של המכוניות הבריטיות לאלה שנמכרות בישראל, ותנאי מזג האוויר והדרך השונים בבריטניה. לפי הנתונים העדכניים, המכונית האמינה ביותר היא הונדה ג'אז, ואחריה מיצובישי לאנסר ו־ווקסהול אגילה (מכונית שיוצרה בידי סוזוקי, ולא נמכרה בישראל). במקומות גבוהים זוכות גם טויוטה יאריס, סוזוקי אלטו, יונדאי גטס וסיטרואן סקסו הוותיקה. טויוטה קורולה מגיעה למקום ה-23, והונדה סיוויק ל-27. מאזדה 3 נמצאת במקום 48 וסקודה אוקטביה ב-73, מעל פורד פוקוס (78).

בתחתית רשימת 100 האמינות ביותר, במקום 99, נמצאת טויוטה אוונסיס, שזכתה לחוות דעת מצוינות בסקר הגרמני. מדרגה אחת מעליה (98) נמצאת ניסאן קשקאי. וורנטי דיירקט לא מפרסמת רשימה של 100 המכוניות הנוטות ביותר להתקלקל, אלא רק של עשר המכוניות הללו. הרשימה כוללות בעיקר גרסאות ספורט שנמכרו בישראל בכמויות זעומות, אם בכלל. המכונית הפחות אמינה בבריטניה היא אאודי RS6, גרסה ספורטיבית של מכונית הסלון הגרמנית, ובמקום השני ב.מ.וו M5. הרשימה המפוקפקת כוללת גם דגמים כמו ניסאן GT-R, פורשה 911 ומרצדס SL.
מבחן האמינות של כלי הרכב: טויוטה בראש, פיאט מאחור
צילום: מנהל

דירוג מעניין נוסף של וורנטי דיירקט היצרנים האמינים, ואלה שלא. שם, זוכה למקום הראשון יצרן שכבר לא משווק בבריטניה ובישראל – דייהטסו. אחריו מדורגים שורה של יצרנים יפניים: הונדה, סוזוקי וטויוטה. היצרן הראשון שאינו מיפן הוא, במפתיע, שברולט, שבמקום החמישי, והוא מקדים במעט את יונדאי ומאזדה. במדד הבריטי זוכה פיאט למקום לא רע, 14, ומיד אחריה מדורגות פיז'ו וסיטרואן. הן מקדימות מותגים שנחשבים לאמינים יותר כמו מיצובישי וקיה. רנו, לעומת זאת, מגיעה למקום 22 בלבד, אך גם היא עוקפת את פולקסווגן, שהגיעה למקום 24 בלבד.

נחמת עניים היא שבנטלי היא יצרן הרכב הגרוע ביותר בכל הנוגע לאמינות, בפער גדול מאוד מפורשה, שבמקום השני. לנדרובר שלישית בטבלת המותגים המתקלקלים, ולמקום הרביעי מגיעה אלפא רומיאו. גם אאודי, מרצדס ויגואר מגיעים למקומות מאכזבים.

מעניין להבחין בהבדל בין נתונים אלה לבין מבחני האמינות האמריקאיים, שם אאודי, למשל, זוכה לציונים טובים. ההבדל נובע מכך שהנתונים הבריטיים מתבססים על מכוניות ותיקות יותר, במפרט שונה ובתנאי שימוש אחרים. ייתכן שאאודי, יגואר ויצרנים אחרים שיפרו את האמינות, או שהן פשוט מתחילות להתקלקל בשלב מאוחר יותר של חייהן.
מבחן האמינות של כלי הרכב: טויוטה בראש, פיאט מאחור
צילום: מנהל
הגרמנים מרוצים מוולוו
הסקר העדכני ביותר שפורסם באירופה במאי, בגרמניה, בחן את שביעות הרצון של בעלי מכוניות בנות שנה עד שלוש. שביעות הרצון התבססה על ביצועים, עיצוב ונוחות מצד אחד, אך גם עלויות השימוש (דלק, ביטוח ותחזוקה), אמינות ושירות. התוצאות חולקו לפי מותגים ודגמים. הציון למותגים ניתן מ-1 עד 1,000, ואלה שזכו לשביעות הרצון הגבוהה ביותר היו פורשה (835 נק'), וולוו (818 נק') וטויוטה (818 נק').

בצמרת הטבלה אפשר גם למצוא את מרצדס, סקודה ומיצובישי, וגם פולקסווגן, מאזדה וקיה זוכים לציונים גבוהים, מעל הממוצע; וכך גם מיני, שבסקר אמריקאי מקביל נמצאת בתחתית הטבלה. מתחת לממוצע, שהוא 788 נקודות, נמצאים מותגים כמו כמו אאודי, ניסאן והונדה.
בתחתית הטבלה נמצאת גם הפעם פיאט, עם 729 נקודות, ובמקום השני שברולט, עם 731 נקודות. דאצ'יה, שצפויה בקרוב להגיע לישראל, זוכה במקום השלישי מהסוף, עם 756 נקודות, מעט פחות מהחברה האם שלה, רנו, עם 766 נקודות. גם יונדאי, סיטרואן, אופל וסוזוקי זוכות לציונים נמוכים במפתיע.

בדירוג הדגמים, פולקסווגן אפ היא המכונית העירונית הטובה ביותר, טויוטה יאריס היא הסופר-מיני עם הציון הגבוה ביותר, סיאט ליאון היא המשפחתית המצטיינת וטויוטה אוונסיס היא מכונית המנהלים הנבחרת. אוונסיס זכתה לציון הגבוה ביותר מכל הדגמים שנסקרו. אופל מריבה היא המיניוואן הקטן הנבחר, וקיה ספורטאז' – רכב הפנאי עם הדירוג הגבוה ביותר.
המאמר פורסם במקור באתר TheMarker