מסלול טיול קצר ומעגלי בשבילים הנוחים של פארק קנדה ו"עמק המעיינות", משולב בפיקניק ומתאים במיוחד לכמה שעות בוקר או לאחר הצהרים. תוספת מיוחדת ומעט הרפתקנית מזרחה לעבר נחל כפירה, ובור המים המיוחד של עין נטף.

אבני דרך:
לטרון, פארק קנדה, עמק המעיינות, מצפור עמק איילון, ביר אל ג׳באר, עין איילון, תל איילון, בריכת הקשתות, מבוא חורון, נטף, נחל כפירה, עין נטף, נחל יתלה, עין אל בלד, מעיין התמרים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה מאוד ומתאים לכל רכבי השטח, לרבות ג’יפונים. התוספת של נחל כפירה מחייבת רכב שטח גבוה או נהג מיומן וההגעה אל המעין עצמו דורשת הילוך כוח ושני כלי רכב לפחות.
המסלול עובר על שבילים ברורים או על שבילים מסומנים כשנחל כפירה וסביבתו מוכרז כשמורת טבע. אין כל סיבה לרדת מהשבילים ולפגוע בנוף ויש להקפיד שבעתיים בתחומי השמורה.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני, היכול להביא לחנק של החיות בטבע (קק"ל השקיעה רבות בפיזור ותחזוקה של פחי אשפה בתחומי הפארק).
צילום: מנהל
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע, למעט נחל כפירה שהינו שטח אש (מחייב אישור כניסה באמצע השבוע).
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול 24 ק"מ.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:

בפארק קנדה אליו מגיעים ממחלף לטרון שעל כביש 1.
נ.צ. 1 – מחלף לטרון

מאפסים מד אוץ
ממחלף לטרון פונים מזרחה לכביש 3 עם השילוט לכיוון מודיעין ופארק קנדה.
חוצים את צומת לטרון המרומזר ולאחר 600 מטרים הכניסה לפארק קנדה.
נ.צ. 2 – פארק קנדה

פארק קנדה הוא פרויקט דגל של קק"ל, הוקם בתרומתם של יהודי קנדה ושוכן מעל עמק איילון. קק"ל מטפחת את הצומח הטבעי והוסיפה בוסתני פרי ועצי צל לרב. בפארק דרך היקפית סלולה לצד שטחי חנייה, שולחנות פיקניק ובכניסה אגם גדול המקבל מימיו מהמעיינות של "עמק המעיינות".
צילום: מנהל
עמק איילון פורה מאוד, עשיר במקורות מים ומיושב אלפי שנים. קרבות רבים ניטשו על השליטה בעמק ועל הצמתים העולים לירושלים ולהר; המקום קרוב לבית חורון המוזכרת מקרבות המכבים. הצלבנים הקימו בלטרון את המבצר ‘לה טורון דה שבלייה’, וקרוב למקום הוקם מנזר השתקנים. במלחמת העצמאות לא הצליח צהל להשתלט על האזור בגלל השליטה הירדנית במשטרת לטרון, אך במלחמת ששת הימים נכבש האזור בקלות.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם האספלט לתוך הפארק.
0.1 ק"מ צומת אספלט בו ממשיכים ישר ומזרחה על האספלט וסימון השבילים הירוק.
0.3 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר על כביש האספלט והסימון הירוק.
לצדי הכביש שולחנות פיקניק מוצלים ונעימים גם בקיץ, וללא עומס בשעות הבוקר גם בשישי ובשבת.
אנחנו הגענו עם סלסלת פיקניק מדהימה של ג’סיקה עמוסה בכל טוב מעשיה ידיה - לחמים, סלטים, גבינות, מיצים, מתוקים, קפה וקינוחים ונהנו מארוחת בוקר מפנקת בשטח - מומלץ!
1 ק"מ ממשיכים ישר ושמאלה על הכביש של קק"ל.
2.1 ק"מ צומת אספלט (נ.צ. 15) בו ממשיכים ימינה, ישר ומזרחה עם הסימון הירוק, וכביש האספלט הופך משובש ובהמשך לשביל כורכר.
2.6 ק"מ צומת שבילים גדול מסומנים בירוק ובשחור.
נ.צ. 3 – צומת ירוק שחור
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על ״דרך התמר״ עם סימון השבילים השחור.
0.1 ק"מ חולפים מימין למצפור עמק איילון - למרגלות התצפית מאגר מי מטוהרים המשמש את החקלאות באיזור, מעבר למאגר היישוב הקהילתי מבוא חורון ומצפון העיר מודיעין.
0.6 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה עם השביל המסומן בשחור.
0.9 ק"מ צומת בו פונים ימינה חזק ולמטה על "דרך התמר".
1.2 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה.
1.4 ק"מ צומת, עם שולחן פיקניק בודד, בו פונים שמאלה ולמטה.
1.5 ק"מ צומת בו פונים ימינה ולמטה.
1.7 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר שמאלה ולמטה לדרך המשנית.
מיד מצד שמאל לדרך ביר אל ג׳באר – בור מים המלא במים כל השנה והמכוסה בשני סלעים (לבור אפשר לרדת רק עם חבל).
0.1 ק"מ מימין לדרך עין איילון - מעיין החרב בקיץ ולידו בריכת מים מוצלת מבוטנת ושני שולחנות פיקניק.
0.2 ק"מ חוזרים מעלה לצומת שבילים שליד ביר אל ג׳באר.
נ.צ. 4 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וממשיכים על השביל המסומן בשחור.
0.1 ק"מ משמאל לדרך תל איילון – עיר תנ"כית בה שכן שבט דן (לפי שעבר צפונה). בתקופת דויד המלך היה המקום עיר לוויים, והמלך רחבעם ביצר את העיר והפך אותה לחלק משרשרת ערי הגבול של מלכות יהודה.
0.2 ק"מ פונים שמאלה עם השלט לכיוון תל איילון ובריכת הקשתות בדרך שסביבה בוסתני עצי פרי והמון שיחי צבר.
0.6 ק"מ בריכת הקשתות – מבנה רומי הבנוי מקשתות כשמעט מעליו בערוץ שתי בארות עתיקות שכיום מבוטנות ומכוסות. נקבה עתיקה, שכיום חסומה, מחברת בין הבארות לבית הקשתות.
נ.צ. 5 – בריכת הקשתות

מאפסים מד אוץ
מבריכת הקשתות ממשיכים לרדת מטה עם השביל.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה. משמאל לצומת ובין העצים באר מבוטנת עם מעט מים.
0.3 ק"מ צומת שבילים מעל מאגר איילון.
נ.צ. 6 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון ההרים, מרחוק רואים את הגגות של נטף, ונוסעים על השביל לצד המאגר.
0.2 ק"מ, לאחר מעבר בקר, מגיעים לצומת עם השביל הראשי הכבוש.
נ.צ. 7 – שביל ראשי

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על שביל הכורכר המסומן בשחור.
0.3 ק"מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובירוק.
נ.צ. 8 – צומת שחור ירוק

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בירוק כשמימין מטע שקדים ומשמאל מבוא חורון.
1.1 ק"מ צומת הכניסה האחורית למבוא חורון (השער משמאל): קיבוץ דתי-חרדי, אשר הוקם על-ידי "עזרא", תנועת הנוער של אגודת ישראל, לאחר מלחמת ששת הימים על אדמות הכפר הערבי בית נובא, שנחרב במלחמת ששת הימים, ואשר שכן על חורבות עיר הכוהנים, נוב. ביישוב כ-100 משפחות וחבריו עוסקים בחקלאות ובעבודה מחוץ לקיבוץ, ומשלבים תורה ועבודה.
נ.צ. 9 – צומת מבוא חורון

מאפסים מד אוץ
ממשיכים מזרחה על השביל המסומן בירוק לצד נחל כפירה.
0.5 ק"מ צומת שבילים מסומנים ירוק ושחור בו ממשיכים ישר על הירוק
1.1 ק"מ הדרך הופכת טרשית והרפתקנית, נכנסת לתוך נחל כפירה ומכאן העבירות לג’יפונים בינונית ולעתים אף קשה כשצריך לעקוף סוללות עפר וסלעים או לחצות את ערוץ הנחל. לפעמים הצמחייה "פולשת" לשביל וכדאי להביא מזמרה. בעונה אפשר לקטוף אין סוף תאנים לצד הדרך.
2.4 ק"מ מדרגת סלע, למרגלות עמוד החשמל, שמעברה מחייב הילוך כוח וניסיון בטיפוס חזרה.
אפשר להחנות כאן וללכת 100 מטרים עד מפגש שבילים ירוק ואדום.
2.5 ק"מ צומת ירוק – אדום למרגלות המעיין
מטפסים (כדאי ברגל) 50 מטרים דרומה עם הסימון האדום עד המעיין עין נטף שנובע בכוך לבריכות סלע קטנטנות וזורם לבור עמוק שאפשר לרדת עם סולם לרחוץ בתוכו.
נ.צ. 10 – עין נטף
מאפסים מד אוץ
חוזרים בנחל כפירה באותה דרך בה הגענו.
1.9 ק"מ מהעמוד חשמל צומת שבילים עם השביל שחור.
2.4 ק"מ צומת הכניסה האחורית למבוא חורון.
נ.צ. 9 – צומת מבוא חורון

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה לשביל ללא סימון.
0.3 ק"מ מתקן מקורות בכניסה לנחל יתלה בו פונים ימינה, חוצים מעבר בקר ומתחילים לטפס על השביל המסומן באדום.
0.5 ק"מ צומת T עם השביל המסומן בשחור.
נ.צ. 11 – צומת אדום שחור
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים על השביל המסומן בשחור.
1 ק"מ צומת שבילים, לפני שטח תפעול בניית מנהרות הרכבת, בו פונים ימינה לשביל המעקף.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה צמוד לגדר של מנהרות הרכבת.
1.7 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 12 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם הסימון הירוק ל"דרך איילון".
0.3 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה לשביל הכורכר.
0.6 ק"מ פנייה ימינה.
0.8 ק"מ צומת שבילים ירוק ואדום.
נ.צ. 13 – צומת ירוק אדום

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום.
0.3 ק"מ צומת בו פונים ימינה למתחם כורכר סביבו בוסתן עצים ובקצה עין אל בלד - מעיין הכפר, כיום מגודר ובמרכזו בריכה מבוטנת.
נ.צ. 14 – עין אל בלד
חוזרים על השביל לאחור כשלעומת שבאנו.
0.6 ק"מ צומת שבילים – נ.צ. 13

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק.
0.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומערבה עם השביל הירוק.
1.6 ק"מ צומת שבילים מסומנים בירוק ובשחור (עברנו כאן בתחילת המסלול).
נ.צ. 3 – צומת ירוק שחור

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ומערבה על השביל המסומן בירוק, כשבהמשך השביל הופך לכביש אספלט.
0.4 ק"מ צומת עם כביש האספלט ההיקפי של פארק קנדה.
נ.צ. 15 – צומת אספלט

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על האספלט המסומן בסימון שבילים כחול (ישר יש "אין כניסה").
נוסעים לצד הערוץ של אמת המים עם הבוסתנים, כשמסביב הרבה שולחנות ומקומות לפיקניק.
2.1 ק"מ מעיין התמרים, למרגלותיו בריכת מים גדולה וסביבו בוסתנים ומדשאות.
2.7 ק"מ צומת אספלט בו פונים ימינה לכיוון היציאה מפארק קנדה.
2.8 ק"מ היציאה מהפארק והמפגש עם כביש 3.
נ.צ. 2 – פארק קנדה

עד כאן 24 ק"מ של מסלול הטיול
פונים שמאלה על כביש 3 לכיוון כביש 1 לתל אביב ולירושלים.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: [email protected].
המדור מובא בחסות סוזוקי – https://www.suzuki.co.il

שיטת הניווט והכנת אמצעים למסלול

שיטת הניווט
– על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) כך שחשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
הכנת אמצעים למסלול – גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – נוח כשיש, מפות סימון שבילים מס' 15 (מרכז הנגב), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום טיול שלם.