כשאני שירתתי בצבא, ה-205 המיתולוגית היתה לקראת סיום שירותה הצבאי הארוך מאוד כרכב ת"ש לסגני אלופים ורבי סרנים. היא הוחלפה בהמשך במגאן (בלי "תחת", גרסאות הסדאן נשמרו לאלופי משנה) ונדמה לי שגם האופל אסטרה רשמה הופעה קצרה על במת "רכב הקצינים". אח"כ יצא הצבא בהכרזה כי מעבר לליסינג, במקום מכוניות הנרכשות ומתופעלות על ידי הצבא, יחסוך מליונים – תוך שהדוברים "שוכחים" לציין כי לפחות חלק מהחסכון הושג בזכות המעבר למכוניות פשוטות וזולות יותר, תת-משפחתיות כגון האקסנט והאביאו ביג. קצינים רבים מחו אז נמרצות על השינמוך בתנאים, אך זה כמובן לא ממש עזר להם, וברירות הרי אין להם.
ולמה אני נזכר בזה פתאום? בגלל ידיעה, שאם אתם לא מהמעלעלים בעיתונים הכלכליים בטח פספסתם, שעשויה להיות משמעותית עבור כל מי שישרת בצה"ל בשנים הקרובות - ועל שוק הרכב בכלל. אני מדבר על הכרזת הזוכים במכרז הליסינג החדש של צה"ל – לא על אלדן ושלמה סיקסט, שנבחרו לספק את אלפי המכוניות לצבא, אלא על המכונית שזכתה במכרז – מיצובישי אטראז'.
כקוראי 'אוטו' אתם בטח מכירים אותה, מכונית שנולדה מתוך כוונה להעניק תחבורה בסיסית במחיר הנמוך ביותר האפשרי, ועושה בדיוק את זה – מעניקה מרווח מספק לנוסעים ומטען, בחבילה בסיסית ביותר (איכות חומרים, מנוע) במטרה לשמור על מחיר נמוך.
ואיזה מסכנים החיילים... / טור אישי
צילום: מנהל
יונדאי אקסנט המוחלפת. יתגעגעו אליה פתאום?
שלא יהיה ספק – לאטראז' יש מקום במדינת ישראל, וכך גם למכוניות כגון פיג'ו 301 או סיטרואן C-אליזה (שהתחרו עם האטראז' במכרז), בזכות מחירן הנמוך. בדיוק כמו של"לבן" יש מקום לצד ה"יופלה", כך יש מקום למכונית שעולה כמו משפחתית בת שנה או שנתיים, ועושה כמעט את אותה עבודה. יש מי שה"חדש" שווה לו את ההבדל באיכות, ומי שהביצועים החלשים מתקזזים מבחינתו עם צריכת הדלק הזעומה.
אלא שאת קציני צה"ל לא שאלו, לא נתנו אופציות. סומכים על זה שאין להם בעצם שום דרך למחות. בשם החסכון בכסף (הן בעלות הליסינג והן בעלות שווי השימוש, אותו הצבא מגלם) שינמכו שוב את הקצינים. אתם מתארים לעצמכם מנכ"ל שהיה מעז לעשות את זה למנהלי צוותים שלו (בכל זאת, אנחנו מדברים על סגני אלופים – לא חפ"שים)? אין סיכוי. אבל מול העליהום הכללי על תקציב הביטחון והפנסיות התקציביות, אין לקצינים קהל אוהד בקרב הציבור, והם יודעים את זה. לכן כל מה שנשאר להם הוא להוריד את הראש ולחקור לעומק את מערכת המולטימדיה (בתקווה שהיא כלולה במפרט המכרז...). השאלה היחידה היא – למה לא לתת לקצינים אפשרות לבחור, בדיוק כמו שנותנים לרוב העובדים שמקבלים רכב צמוד. רכב – או כסף, ושכל אחד יחליט לבד מה שווה לו יותר.
מה שבטוח הוא, שעוד כמה שנים יוצפו הלוחות ב"אטראז' מליסינג, במחיר מציאה!"...
ואיזה מסכנים החיילים... / טור אישי
צילום: מנהל
מיצובישי אטראז'. מתגייסת לצה"ל