"לא הזמנו אתכם לכאן כדי למכור מכוניות או לפרסם את עצמנו, הזמנו חברים, עובדים ושותפים לדרך כדי לחגוג שלושים שנה להגעה של סוזוקי לישראל" פתח צבי נטע, המנכ"ל והבעלים של חברת מכשירי תנועה את החלק האומנותי של מסיבת השלושים של סוזוקי בישראל. אורחי הכבוד במסיבה היו סגן השגריר היפני לישראל וסמנכ"ל השיווק של חברת סוזוקי. בנוסף הוזמנו מאות בכירים מענף הרכב, עובדי החברה, עמיתים וחברים. האירוע נפתח בקבלת פנים בחצר היפיפיה של מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב שמותגה "סוזוקי", ונמשכה באירוע אומנותי שכלל מתופפים יפנים, רקדנים וקטעי סרטים מתחילת הדרך של סוזוקי בישראל ועד היום.
מסיבת השלושים לסוזוקי
צילום: ארז עוזיר
מסיבה אחת גדולה לרגל שלושים שנות סוזוקי בישראל
אולם את ההצגה "גנב" מהם צבי נטע עצמו, כשתאר בצורה גרפית איך מכשירי תנועה נותרה עם תשתית ומוסכים אך ללא מוצר לייבא – כי חברת סימקה אותה ייבאה פשטה את הרגל. נטע המשיך ותאר כיצד נסע ליפן, ועבר מחברה אחת לשנייה "לכל מי שהיה מוכן לקבל אותי", רק כדי לקבל סירוב אדיב "כשיהיה שלום – נשמח להגיע" אמרו לו היפנים שבאותה תקופה נכנעו לחרם הערבי על ישראל. לבסוף באמצעות תיווך, הוא הצליח לקבל את סוכנות סוזוקי.
מסיבת השלושים לסוזוקי
צילום: ארז עוזיר
צבי נטע "גנב" את ההצגה עם סיפוריו על תחילת הקשר עם היפנים
במסעו לשם, נשבה צבי גם בקסמה של התרבות היפנית, ואפילו האוכל היפני "הם בחנו את רצינותי בכך שהגישו לי דגים נאים. ברור שאכלתי ולהפתעתי זה גם היה מאוד טעים..." בין היתר התרשם צבי בדרך בה עובדי חברה רואים בה בית לחיים. כהמחשה לכך, הופיעו בחלק מהסרטונים, עובד מוסך ופחח שסיפרו איך חששו לגורל מקום העבודה שלהם עם היעלמותה של סימקה ואיך קיבלו בחשד את ה"מכונית מיפן". אנשים אלו עובדים בחברה מאז ועד היום...
הסרטון מובא באדיבות קדר הפקות בע"מ

עם מבט מפוכח אל העתיד - ראיון עם נשיא סוזוקי

במסגרת "חגיגות השלושים לסוזוקי בישראל", הוזמנה קבוצת קטנה של עיתונאי רכב לביקור במפעלי החברה ביפן. במסגרת הביקור, ראיינו העיתונאים את מר סוזוקי, מנכ"ל החברה. אנחנו מעלים כאן את הריאיון. הכתבה המלאה על הביקור תתפרסם בגיליון הבא (341) של מגזין אוטו.

אליק פרומצ'נקו, יפן

משרדי הנהלת סוזוקי משדרים צניעות, תכליתיות ופשטות. החברה הוותיקה שמוקמת בעיר התעשייתית האמאמטסו ידעה בשנים האחרונות משברים והזדמנויות ומביטה אל העתיד במבט מפוכח וצנוע. כך גם פגשנו בנשיא סוזוקי הנושא את שמה – מר טושיהירו סוזוקי – שהגיע כשהוא לבוש בסרבל הייצור הכחול-לבן של מפעלו.

עתידה של האלטו עם יציאת הסלריו לשוק

"כרגע הסלריו מחליפה את האלטו ואין תוכנית להשאיר את האלטו בשוק. אנחנו מאוד מרוצים מההצלחה של אלטו בישראל שהחייתה את קטגוריית המיני מחדש, אבל לא קל להצליח ככה שוב. אנחנו צריכים להיות קשובים מאוד למידע שאנחנו מקבלים מהיבואן ולהיערך בהתאם. (בתגובה היבואן צבי נטע מציע – אולי תביאו מכוניות בנפח 660 סמ"ק ושוב נמציא סגמנט חדש בישראל). לגבי האלטו אקו, אנו בוחנים כעת אותו בשוק היפני, הוא מביא תוצאות של 35 ק"מ לליטר אך בשלב זה אין לנו תוכנית לייצא אותו. אנחנו לא בטוחים שהקונספט של הקייקאר (שהאלטו אקו נכלל בה) מתאים לשווקים מחוץ ליפן. הקייקאר לא יעמוד במהירויות הנהוגות באירופה באוטובאן לדו"ג וכעת רק הסלריו מיועד לאירופה."

מסיבת השלושים לסוזוקי
צילום: ארז עוזיר
נשיא סוזוקי, מר טושיהירו סוזוקי – הגיע לבוש בסרבל הייצור הכחול-לבן של מפעלו
התוכניות בסגמנט ה-4X4
אנחנו נציג את מכונית הקונספט iv4 בפרנקפורט. זה יהיה הבסיס לגראנד ויטארה הבא ותהיה בו טכנולוגיה חדשה הנקראת – ALLGRIP אשר למעשה מוטמעת כיום ב-s-cross (אצלנו – קרוסאובר א.פ.). לגבי הג'ימני אין לנו תוכנית ברורה.

המוצרים שהצליחו בהיסטוריה של סוזוקי – ואילו שפחות
"זאת שאלה קשה מאוד. בישראל הייתי אומר שהאלטו, הסוויפט והגראנד ויטארה הצליחו יחסית. גם את הג'ימני ניתן להגדיר כהצלחה. היו הרבה מוצרים שלא הצליחו, קשה למנות את כולם. אם אני יהיה כנה, בכדי להצליח כיצרן צריך תמיד לראות מה הלקוח רוצה וזה המפתח להצלחה".

איך סוזוקי רואה את העתיד בהקשר להקטנה בצריכת הדלק וקצת על מנועים חשמליים
"מאוד קשה לחזות מה יהיה בעתיד. המפתח הוא להבין כיצד אנחנו מייצרים את החשמל. הקונספט בו מכוניות חשמליות אינן פולטות co2 אך זה נפלט כאשר מייצרים את החשמל אינו הגיוני בעיני. עדיין ישנם הרבה דברים לעשות בכדי להגיע למכונית חשמלית בעלת טווח סביר, אך היכולת בתחום זה מוגבלת. אין לנו תוכנית מלאה בתחום זה, אך כאשר יהיה הזמן הנכון נדע להתמודד עם זה. בנסיבות אלו אנו ממוקדים בייצור מנוע בעירה פנימית עם ניצולת טובה בהרבה מהיום. המטרה של צוות הפיתוח שלנו להגיע לניצולת של 40% במנוע בערה פנימית עד 2020. אנו מרכזים מאמצים בכדי להוריד ממשקל האוטו ולקבל אווירודינמיות טובה יותר. אנו ממוקדים בטכנולוגיות הירוקות שלנו ולא בחשמל".
מסיבת השלושים לסוזוקי
צילום: ארז עוזיר
האם הסלריו תצליח לשחזר את ההצלחה של האלטו?
לגבי העתיד של סוזוקי וקריסה אפשרית של חברות רכב
"אני מאמין שתהיה קריסה בעתיד. המפתח לשרוד בתחרות כל כך קשה הוא להבין את צרכי הלקוחות ולספק להם את המוצר המתאים. כיום אנחנו נמצאים בהליך גישור עם פולקסווגן ולכן אני לא יכול להגיב על שיתוף הפעולה שלנו איתם. כאשר התחלנו לשתף איתם פעולה, ראינו את היכולות שלהם בתחום המנועים ההיברידיים וחשבנו שלסוזוקי יהיה מאוד קשה להגיע לשם. לעומת זאת, במקביל פיתחנו את האלטו אקו והגענו לנתון של 35 ק"מ לליטר. עם הטכנולוגיות הירוקות שלנו אני לא חושב שאנו מחויבים לשתף פעולה עם יצרן אחר".

כמה מילים על התחרות לסוזוקי בשוק הבינלאומי ועל השוק הסיני
סוזוקי צוחק כשהוא אומר: "כולם למעשה המתחרים שלנו. אם נהיה רגועים גם לזמן קצר המתחרים יקחו את המקום שלנו ולכן אנחנו חייבים להמשיך לעבוד קשה. השוק הסיני קשה לסוזוקי. בשוק הסיני בדומה לארצות הברית קונים מכוניות גדולות יותר. הצגנו שם את ה-S-Cross ואני מקווה שזה יצליח. אנחנו מפתחים מכונית סדאן משפחתית ומציגים השנה בהודו ובבייג'ין מכונית קונספט שתהיה הבסיס למכונית הבאה שלנו בסגמנט זה."

על הקיזאשי שזכתה לפרסים אך נכשלה בשווקים
"לא תמיד מכונית שזוכה לפרסים זוכה להצלחה דומה בשוק. הייתה לנו רשת מכירות חלשה מאוד בארצות הברית. גם תיזמון ההשקה, ב-2008 עם פרוץ המשבר הכלכלי, הייתה בעייתית."
מסיבת השלושים לסוזוקי
צילום: ארז עוזיר
סוזוקי קיזאשי. גם מכונית מוצלחת יכולה להיכשל במכירות
על ההצלחה של סוזוקי בשוק הישראלי (6% מהשוק), לעומת אירופה (פחות מ-2%)
"כנראה שילוב נכון של יבואן ומוצר נכון לשוק, יוצר הצלחה בשוק הישראלי". לשאלה הלא אופיינית האם סוזוקי תשקול להקים מרכז פיתוח בישראל ענה סוזוקי בחיוך שישקול זאת בחיוב כאשר היבואן ימכור מעל 50,000 מכוניות.

על הייבוא המקביל לישראל
"מכוניות הם לא מוצר שאתה קונה ואז שוכח ממנו, השירות הוא הכרחי לאחר הקנייה. אני לא חושב שרשת השירות תטפל בצורה מצוינת בלקוח שלא קנה ממנה ישירות את האוטו. לכן אני מאמין שרשת השיווק ורשת השירות חייבות להיות אחת."

התוכניות לגבי אופנועים
"אני מקווה שהתחום הזה יגדל, בעיקר בסגמנט של אופנועים גדולים וחזקים כי בשוק זה לסוזוקי יכולה להדהים את הלקוחות שלה."