בתחילת 2011 סיפרת לתקשורת על עידן חדש בסובארו. האם ציפית למה שקרה לאחר מכן?
"הצטרפתי ליפנאוטו באוקטובר 2010, בתקופה קשה יחסית, והבעיות בחברה היו ידועות. כשגד זאבי פנה אלי ידעתי למה אני נכנס, ויחד בינינו תוכנית רחבת היקף של השקעה במותג ובתשתיות. חודשים ינואר פברואר היו מצוינים, ואז במרץ 2011 הגיע הצונאמי ששטף לנו את תוכניות העבודה. נכון שאף מפעל של יצרן לא נפגע באופן חמור, אבל נפגעו 1500 ספקי משנה. זה יצר מצב שהיצרנים נאלצו לעצור ייצור למשך תשעה חודשים. ואז יש לך דילמות – מה אתה עושה עם המלאי שנותר ואיך לתכנן קדימה, כשלא ברור מתי תקבל מכוניות וכמה. בנוסף, היין התחזק בכ-35 אחוזים וזה לא משהו שקל לספוג. כל המותגים שייצרו ביפן צנחו במכירות.
כתוצאה משילוב הדברים, נאלצנו לבנות תוכנית הבראה מאוד משמעותית שהגיעה למימוש במחצית השנייה של 2012. ב-2013 החברה החלה לצמוח ולהרוויח כסף אחרי חמש שנים, פתרנו את הבעיות מול בעלי אגרות החוב, והחל מהמחצית השנייה של 2013, עם כניסת סובארו אימפרזה החדשה, חזרנו לקצב של 5,000 מכוניות לשנה. זו הייתה שנת מפנה, עם מעבר ממצב של בעיות כלכליות לתנופה. ב-2014 סובארו תמשיך עם התנופה".

הייתם שנתיים בלי משפחתית כאשר גם כך המבחר שלכם אינו גדול...
"לא הייתה לנו משפחתית מיולי 2011 עד יולי 2013, כלומר לא היה לנו מה להציע לחמישים אחוזים מהשוק המקומי. אבל היום לטעמי אנחנו פונים לכל הפלחים המהותיים בשוק למעט התחום הקטן. בתחום הפנאי, שהינו אחד משני הפלחים הגדלים ביותר בשוק, יש לנו מגוון רחב ביותר עם הפורסטר, עם סובארו XV ובקרוב גם XV 1.6 ליטר, שהולכת להיות הג'וקר של 2014".
ראיון עם אורן חסון - יו
צילום: מנהל
בקרוב תגיע גרסת ה-1.6 של סובארו XV
האם להערכתך נותרו משקעים מהתקופה ההיא?
"מבחינת הציבור באולמות המכירה לא הרגשנו כלום. זה משהו שהתמודדנו איתו ברמת הניהול אבל לא ראינו לקוחות עם ספקות. הרי לא הייתה עננה סביב קיום המותג. כדאי לזכור שבעולם, 2013 הייתה שנת שיא עבור סובארו הן ברווחים והן במכירות".

מאיפה הכוח והאמונה שהכול יסתדר, ולא להרים ידיים ולעזוב?
"אני אדם מאוד תחרותי, והיה כאן צוות של מנהלים "ווינרים" שלא ויתרו ועבדו קשה בהרבה מאשר בתקופות רגילות. בזכותם הצלחנו להבריא את החברה. לרגע לא חשבתי לעזוב. אף פעם לא עזבתי משימה לפני שהשלמתי אותה, ולא היה לי ספק שהמותג מאוד חזק ושניתן להשיב אותו לימי ההצלחה".

האם סובארו באמת יכולה להיות שחקן מרכזי כמו בעבר?
"בפירוש כן. המקום של סובארו הוא בין עשרת מותגי הרכב המובילים בישראל. ואם יש מבחר צעיר וטוב, ושער מטבע נוח, אפשר להגיע גם לחמישייה הראשונה. אני מעריך שב-2015 ואולי אפילו ב-2014 נחזור לעשירייה הראשונה בין המותגים. כלומר בין 8000 ל-10,000 מכוניות בשנה. כבר עתה, לפי המכירות ברבעון הראשון, אנחנו בקצב של כ-6500 מכוניות בשנה".

נראה שמיד עם פיתרון המשבר ביפנאוטו, כבר רשמתם שיפור גדול במכירות. איך זה קרה?
"השקות הפורסטר והאימפרזה סימנו את תפנית המכירות של 2013, וזה מגיע בעוצמה מוגברת ב-2014. ברצפת המכירה לא הייתה לנו בעיה. אנשי ההון אולי בדקו את יפנאוטו, אבל הציבור רצה לקנות סובארו וכשהגיעו הדגמים התרוממנו. עצירת המכירות הייתה פשוט כי לא היו מכוניות.
ראיון עם אורן חסון - יו
צילום: מנהל
הלגאסי החדשה הוצגה בגרסתה האמריקנית
ומהצד השני ביצענו תוכנית הבראה. זה לא הוקוס-פוקוס, אבל היה כאן צוות ניהול מצוין שעשה את העבודה. תוך כדי כך השקנו את האחריות ל-5 שנים ואת מוצר ה"free-buy" שעזרו אף הם להקפצת המכירות".

בחמש שנות אחריות ובהבטחה לקניה חוזרת, חיזקתם נקודות ידועות שלכם. הרי כולם יודעים שסובארו אמינה אז מה הטעם?
"אני מאמין שבשיווק צריך לחזק את הדברים בהם אתה חזק. אל תמציא דברים בהם אתה חלש ותגיד שאתה חזק. אנחנו אמינים, אז בואו נבליט זאת – ועובדה שזה עשה "באז" ענק".

איך תשתלב יפנאוטו בתוך סמל"ת?

"יפנאוטו הפכה חלק מסמל"ת, ובגלל שהתרבות הארגונית דומה והתפישות דומות, אז זה עובר בצורה מאוד הרמונית. במובן מסוים זה חיבור בין יבואנים מאוד דומים. יבואנים של יצרן אחד, שמכוון למאסה, עם היסטוריה עשירה ומוניטין. הסינרגיה היא מאוד טבעית והרמונית".

היית שנים בסמל"ת, האם זה הפך את הקשר לטבעי?
"היו הרבה מאוד פניות של גורמים בענף הרכב ומחוצה לו, ואני בחרתי את מה שנכון ביותר עבור החברה, המותג והעובדים. בזכות האנשים שעומדים בראש סמל"ת, הבעלים וההנהלה, המהלך היה קל וג'נטלמני ובמובן מסוים אפילו טבעי".

האם הסינרגיה בין החברות כבר החלה?

"קורים הרבה דברים מאחורי הקלעים, אם בנושא של הנהלת חשבונות, מחשוב, או הכנה למסירה, והשיתוף מביא לחיסכון אדיר. אבל כל מה שנמצא בחזית, אל מול הלקוח, כמו מרכזי השירות והמכירה, נשאר ויהיה עצמאי".

קודמת ממנכ"ל יפנאוטו ליושב ראש דירקטוריון. מה זה אומר?
"אני מעורב בכל מה שהינו חלק מהקשר עם היצרן, באסטרטגיה ובפיתוחים נוספים לשנים הקרובות. אהיה פחות מעורב בפעילות היומיומית".
ראיון עם אורן חסון - יו
צילום: מנהל
סובארו BRZ. חלק מה-DNA של היצרנית
ישראל הייתה בעבר חשובה עבור סובארו עד כדי בנית גרסאות מיוחדות עבורנו. מה המצב כיום?
"זה עדיין כך. אנחנו השוק היחיד שמייצרים עבורו אימפרזה עם הנעה קדמית. אנחנו אחד השווקים המשמעותיים לסובארו הן בגלל המסורת וההיסטוריה, שביפן הינה מאוד חשובה, והן בשל כך שאנחנו בין שמונת השווקים הגדולים שלהם".

איך התנהל היצרן מולכם בתקופת המשבר?

"הם עשו כל שביכולתם לעזור, גם בזה שנתנו לנו שקט ואפשרו לנו לפתור את הבעיות בעצמנו. היו גורמים בישראל שארבו לזיכרון דברים (על יבוא המותג. א.ש), והם לא שתפו פעולה עם זה. עצם זה שהם נתנו לנו את היכולת למצוא את היבואן החדש אינו דבר של מה בכך. היסטורית אף יצרן לא עשה זאת".

בעבר גרסאות ספורטיביות היו חשובות לשיפור התדמית. האם זה יהיה כך בעתיד?
"זה עדיין חשוב לנו כי זה חלק מה-DNA של המותג, וכמיטב המסורת נציע את הדגמים החדשים בישראל. ב-2011 הצגנו את ה-STI אבל אז התרחש הצונאמי ולא הגיעו מכוניות. רק כעת הם מציגים דגם חדש שיגיע בקרוב. מבחינתנו ה-BRZ, ה-STI וה-WRX צריכות למכור כ-50 מכוניות ביחד. זה חשוב שהן תהיינה כאן כדי לרצות את נאמנינו ולשמור על הצבע, למרות שזו בעיקר פעילות תדמיתית ולא מקור רווח".

בימי הזוהר ה-WRX הייתה מאוד תחרותית במחיר. מה יקרה הפעם?
"היא תהיה זולה משמעותית מה-STI, שתצא לדרך בחודש הקרוב. אבל היא תגיע רק בעוד כחצי שנה".
ה-WRX תגיע בעוד כחצי שנה ותהיה זולה משמעותית מה-STI