הסיפור של הוסקוורנה מתחיל, בכל מה שקשור לאופנועים לפחות (כי יש עוד, אבל זה לא המקום), ב-1903. כבר אז התחילה היצרנית השבדית בבניית אופנועים, בתחילה עם מנועים של יצרנים אחרים ולאחר מספר שנים עם מנועים מתוצרתה. הם עשו את העבודה כמו שצריך ככל, הנראה כי הוסקוורנה נחלה הצלחה רבה במרוצים, בעיקר מוטוקרוס ואינדורו. בשנת 1987 רכשה קאג'יבה את החברה השבדית הקטנה והייצור עבר לוורזה באיטליה. קבוצת מהנדסים קטנה פרשה מהוסקוורנה בגלל המכירה הזו והקימה את חברת הוסאברג (שנמכרה מאוחר יותר לק.ט.מ ואט אט נבלעה בתוכה).
השקה מקומית הוסקוורנה: ראש בראש
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
קובי גילון (מימין) ורז הימן באירוע ההשקה של הוסקוורנה
חזרה להוסקוורנה, בשנת 2007 רכשה אותה ב.מ.וו והפכה את החברה הקטנה לגרמנית לכל דבר. הוסקוורנה הייתה אמורה להיות הזרוע ההרדקוריסטית של ב.מ.וו והמהלך הזה הציג כמה אופנועים מעניינים (נודה 900). אבל גם בחסות היצרן הגדול לא ידע המותג הזה מנוח. בשנת 2013 עבר מותג הוסקוורנה לבעלות יצרנית האופנועים האוסטרית ק.ט.מ, האם בכך תם הסיפור הקצר הזה? כמעט.
אחרי רכישת הוסקוורנה מצאה עצמה ק.ט.מ עם שלושה מותגים שמוכרים למעשה אותו הדבר (ק.ט.מ, הוסאברג והוסקוורנה). בחברה אוסטרית החליטו להחזיר את הגלגל לאחור – לאחד את הוסאברג לתוך הוסקוורנה ולהציע תחת מותג זה את האופנועים שהיא מייצרת עם מכלולים טובים יותר. ואם כל זה לא מבלבל מספיק, בארץ לשני המותגים האלה יבואנים שונים. זה נראה אולי טבעי והגיוני שהיבואן המקומי של ק.ט.מ ימכור גם את אופנועי הוסקוורנה אך זיכיון היבוא של האחרונה ניתן לעופר-אבניר. זה יוצר מצב מעניין מאוד בו ליין דומה עד זהה של אופנועים נמכר תחת שני יבואנים שונים, ראש בראש.
השקה מקומית הוסקוורנה: ראש בראש
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
השיווק מתבסס כרגע על שבעה דגמים.
על קרקע ישראלית
באירוע ההשקה נכחה צמרת ההנהלה של עופר אבניר והייתה הרגשה ברורה של התרגשות באוויר. "לא היינו מיוצגים כראוי בתחום האנדורו מאז ימי ה-DRZ" מספר לי קובי גילון, סמנכ"ל שיווק ומכירות דו גלגלי. "ענף השטח (אנדורו), דו-שימושי, והספורט המוטורי הישראלי מתקדם ומתפתח ואנו מתחילים לזהות מגמות וטרנדים ייחודיים לישראל. לאופנועי הוסקוורנה יש פוטנציאל להפוך ללהיט הודות למורשת והמסורת החזקות של המותג, רכיבי הפרימיום שהם מציעים כסטנדרט ולהתאמתם לקהל הישראלי ודרישותיו. אנו שמחים מאוד על ההזדמנות שניתנה לנו לחדש את ייבוא המותג ולהציג פורטפוליו דגמים מתקדם ואטרקטיבי", הוסיף גילון.

המחירים אכן נראים אטרקטיביים מול המתחרה הישירה. והאופנועים עצמם? ברכיבת הדגמה קצרה שערכנו לא הצלחנו לשים לב להבדלים משמעותיים. אופנועי הוסקוורנה נבדלים מאופנועי ק.ט.מ בעיקר במתלה קדמי איכותי יותר מנגנון עיגון לבולם האחורי (שכלל לא קיים בק.ט.מ שם מחובר הבולם ישירות לשלדה ולזרוע האחורית), אבל לא הצלחנו לשים יד על הבדלים ברכיבה הקצרה. יכולת הספיגה מרגישה מצוינת והאופנועים עצמם מרגישים קלים, חזקים ודומים מאוד לאלו שמצויים אצל המתחרה.
השקה מקומית הוסקוורנה: ראש בראש
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
בזמן ההשקה ניתן היה להתרשם ממגוון הכלים.
בשלב זה ייובאו לארץ הדגמים הבאים:

שתי פעימות:
TE 125 (מ-52,900 שקלים)
TE 250 (מ-79,900 שקלים)
TE 300 (מ-75,900 שקלים)

ארבע פעימות:
FE 250 (מ-79,900 שקלים)
FE 350 (מ-80,900 שקלים)
FE 450 (מ-82,900 שקלים)
FE 500 (מ-84,900 שקלים)
השקה מקומית הוסקוורנה: ראש בראש
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
רז הימן וה-450 מתוודעים האחד לשני
על קרקע אוסטרית
לצורך יריית הפתיחה של המותג בישראל החליטה עופר אבניר לפרוש את חסותה על רז הימן. את רז, שהקדיש את עצמו בשנים האחרונות לקריירת ראלי מפוארת יחד עם הלל סגל והצוללת הצהובה, אין צורך להציג. עכשיו רז הימן החליט להזכיר לעצמו ולנו שהרוח האופנוענית עדיין זורמת בעורקיו. לקראת גיל 50 הוא החליט לצאת ל"ארצברג". מדובר במרוץ קשה המשלב בתוכו אלמנטים רבים – משבילים מהירים מאוד בחלקו ועד למכשולים בלתי עבירים. 1500 רוכבים נרשמים ומזנקים לארצברג, ספורים מסיימים את כל התחנות. השנה, על קו הזינוק, יעמוד הישראלי הראשון, חמוש בהסקוורנה. נאחל ליבואן ולרוכב בהצלחה – כל אחד במשימתו הוא. ברוכה החוזרת הוסקוורנה.