מדובר המשטרה נמסר כי בסוף השבוע האחרון סוכל מרוץ מכוניות לא חוקי ומסוכן שתוכנן להתקיים בין שפרעם לחיפה, וכי נעצרו עשרות כלי רכב משופרים, כולל עשרה שהורדו מהכביש. אל המשטרה הגיע מידע מוקדם, שאפשר לה להיערך במבצע רחב היקף הכולל שיתוף פעולה של יחידות כרמל, זבולון, תחנת שפרעם והיס"מ, וכאמור – הוביל בסופו של דבר ללכידת הנהגים המסוכנים ומכוניותיהם לפני שפתחו במרוץ.
אחרי שעצרו אותם, בוחני אגף התנועה ביצעו בדיקות תקינות לכלי הרכב. לטענת המשטרה, בעשר מכוניות נמצאו ליקויי בטיחות חמורים ו/או שיפורים שונים שהובילו להורדתן מהכביש. כמובן, למודי קרבות, השוטרים הגיעו מצוידים במצלמות, למען יוכלו לתעד את ה"פרחחים" ולפרסם את הממצאים לתקשורת. שיירת המכוניות, שלטענת המשטרה התכוונה לבצע מרוץ משפרעם לחיפה – הורדה מהכביש. השלום והשקט חזרו אל תושבי הצפון. המבצע הוכתר כהצלחה.

הסרטון שפרסמה המשטרה. קצר ולא ברור
האומנם? מבט חטוף בתמונות (המעטות) שפרסמה המשטרה מקשה עלינו להבין על מה כל המהומה. בתמונות אנו זוכים לראות שלל מכוניות "משופרות" במדבקות ושאר אביזרים קוסמטיים – אך מעט מאוד תמונות של אותם שיפורים מכאניים וליקויי בטיחות מסוכנים בגינם הורדו המכוניות מהכביש. למעשה, למעט מכונית אחת עם פילטר אוויר פתוח (שספק אם זה לכשעצמו נחשב לשיפור מסוכן) ומכונית אחרת עם קיט דלתות "מספריים" המשטרה לא מציגה מפגעים אחרים שמהווים סיכון לנהג או לסביבה.
אנחנו אומנם לא אוהבים לראות מכוניות מכוסות במדבקות, או תאי נוסעים שעברו שינוי צבעוני להחריד, אבל בין זה לבין ליקויי בטיחות חמורים יש דרך ארוכה. ולא, מדבקות או צביעה ייחודית לא נחשבים ל"שיפור" מסוכן שמצדיק הורדה מהכביש.
פעם נוספת: המשטרה במסע מתוקשר נגד מכוניות
צילום: מנהל
פילטר אוויר פתוח באחת המכוניות המשופרות - מסוכן?
כמובן, במידה וטענת המשטרה על יציאת המכוניות למרוץ משפרעם לחיפה תברר כנכונה, אזי יש להעניש את הנהגים בחומרה. אבל האישום צריך להיות מהסיבה הנכונה, ולא כי קישטו את רכביהם במדבקות סרות טעם. גם הסרטון שפרסמה דוברות המשטרה לא מראה שום סימן למרוץ או אפילו הכנה אליו.
אם לשפוט על-פי התמונות, נראה שבוחני התנועה הורידו את המכוניות לפי מראה עיניים, ופחות לפי ממצאים טכניים מרשיעים. את המכונית עם דלתות המספריים אנחנו יכולים להבין, אך בשאר המקרים (המכוניות הנוספות שצולמו) לא נראה שיש ממש הצדקה להורדתן מהכביש. ואם שוטרי התנועה באמת הורידו אותן על ליקויי בטיחות – היכן התמונות? בלמים לא תקינים, קפיצים חתוכים או נזילות דלק מסוכנות ממנועים משופרים אלו דברים שאפשר (ורצוי) לצלם ולהציג לתקשורת כשיוצאים למבצע מתוקשר מסוג זה.
פעם נוספת: המשטרה במסע מתוקשר נגד מכוניות
צילום: מנהל
לאחת המכוניות היו דלתות "מספריים". אבל מה עם השאר?
מצטערים, אבל מכאן זה נראה יותר כמו מסע יחסי ציבור מחושב של הכחולים במדים, ופחות כמו "סיכול מרוץ בלתי חוקי" שמוביל להצלת חיי אדם. ככה יהיה קשה לזכות באמוננו, למרות שמחלקת היח"צ של המשטרה מאוד מנסה לשקם את התדמית של עצמה.