אפתח בהודאה - חיכיתי לה הרבה זמן, חלמתי עליה, דמיינתי אותה, ביררתי טרייד-אין, והתחלתי לחסוך כמה שקלים בצד. בשנים האחרונות אני נוהגת בסופרמיני של פיג'ו (206, ו-206+) עם גיר ידני, מנוע 1400 סמ"ק, אבל הספק מרבי שמגרד את ה-80 כוחות סוס מלמטה, והביצועים, איך לומר - מוגבלים. אז עם כל הכבוד למכוניות המוצלחות שלי, חסר בהן משהו – GTI.
 
 
שלושת האותיות האלו  מזכירות לי 'יציאות' מוטוריות לא רעות, עם הספקים כפולים ומעלה, דוגמת ה-206GTI, פיג'ו 207GTI – שלא זכו לתהילה. על פניו נראה כי גירסת העל של פיג'ו 208 עומדת להסב נחת לקונצרן, וכבר זכתה להגדרה המיוחלת "ממשיכת דרכה של ה-205GTI האגדית".
 
פיג'ו 208GTI - ממשיכת הדרך?
צילום: תומר פדר, שחר אלגזי 
ממשיכת דרכה של ה-205GTI האגדית?
 
נעים לי מאוד
היא עומדת מולי, מכונית שרירית וחטובה, מעוטרת סמלי GTI אדומים, גריל מעוצב, וג'אנטים 17 אינץ' עטופים בצמיגים בחתך נמוך (205/45). הסטייל ממשיך ומגיע לשיא בתוך הרכב עם גימור אדום מסביב להגה, למושבים השחורים, וידית ההילוכים - דרך טובה להכניס נהג לאווירה. הלוק שלה מזמין ומבטיח, אבל רגוע. במבט, היא לא תפיל אף אחד על הברכיים, אבל "על הנייר" ברור לי שיש לה הרבה מה לתת - מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 200 כ"ס, מומנט גבוה ומיידי (27 קג"מ ב-1700 סל"ד), ותאוצה של 6.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. בלוטות הרוק כבר מתחילות לעבוד.
 
 
 
 
ההיכרות הסתיימה רשמית, אני שוקעת במושב הספורטיבי המחבק שלה, קושרת עצמי בחגורת הבטיחות. גישושים אחרונים בתא הנהג, אני מגלה מערכת בקרת שיוט שלא הולכת להיות בשימוש כלל, מערכת שמע נטולת דיסקים השאירה אותי בלי מוזיקה (הבלוטות' בסלולרי שלי לא עבד, ה-USB לא הגיב ברכב), ויש גם כפתור קטן מצד שמאל – ניתוק בקרת יציבות, שעדיין לא החלטתי מה אעשה איתו. זהו, התנעתי, ידיים על ההגה, הגוף דרוך, הראש עובר למצב ספורט.
אני בתחילתו של כביש מהיר – לחיצה על דוושת הגז שואבת את ההילוכים ודוחפת את מחוג הקמ"ש בקלות מרשימה. קילומטרים אחרי, ה-GTI ממהרת להוכיח הרבה כוח זמין בכל ששת ההילוכים ומנעד ביצועים מרשים בסיטואציות בינעירוניות ועירוניות. הגיר הידני מצוין וכיפי לתפעול, גם בתאוצות חדות וגם בשיוט.
 
פיג'ו 208GTI - ממשיכת הדרך?
צילום: תומר פדר, שחר אלגזי 
תאוצה של 6.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש
 
רוב הזמן נשמע המנוע מרוחק ולא סיפק את הצלילים הסקסיים אליהם ייחלתי, אבל זה לא פגם בחוויה במיל'. הופתעתי כמה כיף לשחק עם הקטנה הזו, זורמת עם השטויות שלי כמו חברה טובה - זזה, מתמרנת ומתמסרת כל כולה לנוהג ולאופי הנהיגה. ההגה הקטן מרגיש מדויק וקשיח במידה הנכונה, הבלמים מגיבים היטב גם במהירות גבוהה, והמתלים ספורטיביים, ועדיין משככים מהמורות קטנות וגדולות בדרך. רק מהאחיזה שלה בעיקולים במהירות בינעירונית ציפיתי לקצת יותר. אילו הייתה אוחזת בדרכים מפותלות כמו היונדאי וולוסטר טורבו (רחבה ונמוכה יותר ובעלת צמיגים רחבים יותר), הייתה ה-GTI הופכת למכונית המושלמת. שלא תטעו, כל זמן שביליתי במחיצתה הייתי מאושרת, והחיוך הזדוני לא ירד לי מהפנים. לקחתי, העזתי, האצתי, והיא שיתפה פעולה. בלתי אפשרי לנהוג בה אחרת.
 
 
פיג'ו 208GTI - ממשיכת הדרך?
צילום: תומר פדר, שחר אלגזי 
208GTI. שטותניקית כמו חברה טובה
 
 
פלוס
מלבד ביצועים, נוחות, ותמרון ללא דופי, ישנם שלושה יתרונות נוספים בנסיכה הזו: ראשית, צריכת דלק סלחנית מאד, בהתחשב באופי הנהיגה (10.7 ק"מ לליטר). שנית, דירוג זיהום אוויר נמוך – 4 בלבד במדרג – קריטריון שחובה לתת עליו את הדעת. ושובר השוויון, הסיבה שלדעתי היא עדיפה מקודמותיה: ה-208 לא רק מפגינה ביצועים טובים, ויפה באדום, שחור ולבן, היא גם בטיחותית. כן, כי אנחנו לא נוהגים לבד בכביש, והכבישים האלה גם, כמו שהם נראים, טוב שב-GTI הנוכחית הותקנו קורות חיזוק מפלדה בדלתות, משטחים סופגי אנרגיה מפגיעות צד והגה קורס בעת תאונה חלילה. לא בדיוק הטכנולוגיות שהסתובבו פה בשנות ה-90.
 
 
 
מינוס
מסקרן אותי איך ה-208GTI תתנהג במבחן הזמן, ואיך הנהיגה בה תרגיש לאורך שנים של לחיצות אגרסיביות. הקטנטנה עברה 25,000 קילומטר של ידיים ורגליים לא סלחניות ולא ניתן היה להתעלם מעייפות מסוימת של המכלולים. עייפות ושחיקה שניסיתי "לנקות" מסך השיקולים שלי במבחן.
 
פיג'ו 208GTI - ממשיכת הדרך?
צילום: תומר פדר, שחר אלגזי 
ביצועים, נוחות, ותמרון ללא דופי 
 
אחרי שתי יממות בעיר ובכפר, עושה רושם שמדובר בפנינה מוטורית. פיג'ו 208GTI תספק לכם ביצועים, סטייל, נוחות, בטיחות, מקום לשני חברים ומזוודה ממש גדולה בתא מטען. ה'חבילה' הזו מציבה אותה על משבצת רחבה מאד של אוכלוסיית יעד – רווקים, זוגות, עירוניים, חובבי הגה מכל גיל או מגדר, ועם מחיר יחסית נוח (159,990 ₪). אמרתי נוח ולא 'שווה לכל נפש', כי 'נפש ישראלית ממוצעת' תצטרך לעבוד 16 חודשים כדי לרכוש אחת כזו, או פחות בעסקת טרייד-אין. ועדיין, אם לטשתם עיניים לקטגוריה הזו, ואתם בעניין של סופר-מיני סופר מוכשרת, ה208GTI שווה את ההשקעה. אני אהבתי והכתרתי אותה כאחת הפייבוריטיות, אבל עכשיו חובת ההוכחה עליה - היא צריכה להמשיך לככב אצלי בחלומות אחרי שאנהג במתחרות שלה.