הוסר החסם הגדול של הייבוא המקביל, ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה לדון בחוק הריכוזיות וביום חמישי האחרון (13.2.2014), לאחר שהעבירה את הקריאה הראשונה בחוק שירות הרכב (שמטרתו להגדיל את התחרותיות בענף), הוחלט על הסכמה בסעיף חדש וחשוב.

הסעיף החדש מחייב למעשה את היבואניות הישירות לטפל במכונית, אפילו אם לא הן ביצעו את היבוא בפועל. בכך למעשה, יזכה רוכש מכונית ממותג מסוים לשירות מהמערך המוכר והידוע של היבואן, אפילו אם קנה את מכוניתו דרך יבואן מקביל.

בנוסף, סעיף זה חוסך לא מעט כסף מהיבואניות המקבילות שכן, הן לא צריכות להשקיע כסף נוסף במוסכים מורשים, בציוד יקר, השתלמויות ייעודיות לעובדים, מלאי חלפים, וכו'. דבר שיגרום להן להרים את מחיר המכוניות שהן מייבאות ובכך להפוך לפחות אטרקטיביות. ההיגיון פשוט. יותר הוצאות, מחיר גבוה יותר. ועם מחיר גבוה לא יוכלו היבואנים המקבילים להתחרות ביבואנים הוותיקים. אבל כמו שראינו לא פעם, ההיגיון לא תמיד עובד בשוק שלנו.
המדינה בעד ייבוא מקביל
צילום: מנהל
מותג פורד הוא היחיד שמגיע ארצה בייבוא מקביל בשלב זה
עוד בעיה שאמורה להיפתר כעת היא האחריות. אחריות כיום מוענקת מהיצרן ליבואן הראשי. הסעיף האמור בחוק הריכוזיות, עשוי לשנות את המצב הזה ויחייב את היבואן הראשי לתת אחריות גם למכונית שלא נרכשה דרכו. בשוק בו המחיר הוא מלך, הקמת מערך שירות משפיעה ישירות על עלויות – הצעד הזה אמור להקל על התהליך ולהפוך אותו לזמין יותר וזול יותר. התקווה הברורה היא שהחיסכון הזה ימצא את דרכו למחיר המכונית ומשם לכיסו של הלקוח.
בינתיים אנחנו ממתינים לשמוע על ההתפתחויות התחום הזה. עושה רושם שהמדינה נחושה לפתח תחרות בשוק הזה. כל הדחיפה שקיבל התחום הזה עד היום מצא ביטוי ביבואן מקביל אחד. עושה רושם שנכון לימים אלו אין קופצים על היבוא המקביל – לא משקיעים ולא לקוחות. האם יתבטאו צעדים אלו בירידות מחירים בסופו של דבר? אולי. מאיתנו לא תשמעו התנגדות.
קרייזל 200 החדשה. תגיע קודם בייבוא מקביל או דרך היבואן הרשמי?