את חברת המכוניות החשמליות 'פיסקר' הקים המעצב היינריך פיסקר. בחזונו הוא ראה מכונית יוקרתית בעלת עיצוב מרשים, ביצועים מרשימים לא פחות וכל זה תוך שמירה על איכות הסביבה – מכונית יוקרה ספורטיבית חשמלית. אך חזון לחוד ומציאות לחוד, כבר תקופה ארוכה שהחברה הצעירה נמצאת בקשיים – וכעת נמסר כי בפברואר הקרוב החברה תפורק ותימכר.
חברת פיסקר קמה עם המון רעש וצלצולים, שמיד הפכו לשקט של בית משפט. יצרנית המכוניות החשמליות 'טסלה' תבעה את היינריך פיסקר בטענה שהונה אותה והשתמש ברוב הכסף שקיבל לתכנון מכוניתו החדשה, במקום לעיצוב מכונית הטסלה אותה התבקש לעצב. סופו של הסיפור הוא שבית המשפט זיכה את פיסקר מכל אשמה. טסלה לבסוף הציגה את מכונית סדאן משלה (מודל S) בעוד פיסקר התפנה לתכנן את המכונית עליה חלם – פיסקר קארמה.
פיסקר: חשמלית ושמה בנזין
צילום: מנהל
פיסקר קארמה. העיצוב נראה מיוחד גם היום

הקארמה הסדרתית הוצגה לבסוף בשנת 2009. זו הייתה מכונית בתצורת קופה-ארבע-דלתות, שנהנתה מעיצוב מקורי ועתידני שהותיר לא מעט פיות פעורים. מעבר לעיצוב המרשים, הסיפור הגדול של הקארמה נגע כמובן ליחידת ההנעה שלה. הקארמה היא מכונית חשמלית שעושה שימוש במנוע בנזין (4 ציל') בתור מאריך טווח, בדומה למיצובישי אאוטלנדר PHEV שבחנו. היא נעזרת במערך סוללות ושני מנועים חשמליים ומציעה טווח של 80 ק"מ בין טעינות. יחד עם מנוע הבנזין היא מסוגלת לגמוע כ-500 ק"מ לפני שהנהג יצטרך לעצור לתדלוק או טעינה. ולמרות שמדובר במכונית חשמלית הביצועים לא אכזבו אף אחד – עם 408 כ"ס והררי מומנט (132 קג"מ) התאוצה ל-100 קמ"ש ארכה 5.9 שניות בלבד.

פיסקר החלה לשווק את הקארמה לקהל הרחב, ואף הספיקה להציג מספר מכוניות קונספט חדשות (גרסת שוטינג-ברייק ואפילו אחות קטנה לקארמה), אך רצף של תקלות הובילו אותה לפשיטת רגל. הגדולה והמתוקשרת שבהן הייתה דווקא באשמת הסופה "סנדי" בשנת 2012 – כ-300 מכוניות פיסקר נהרסו בגלל הסופה כאשר חנו בנמל העיר ניוארק שבניו ג'רזי. הסוף, כאמור, כבר ידוע – פיסקר הולכת לפשיטת רגל.
פיסקר: חשמלית ושמה בנזין
צילום: מנהל
למרות החיסכון, הביצועים היו מעולים

אז מה עכשיו? בינתיים מספר יזמים החלו להתעניין במכוניות שיוצרו אך טרם נמכרו לפני שהחברה קרסה. על אחד מהם אולי שמעתם, בוב לוץ שמו, ולמי שהשם אכן נשמע מוכר נספר שהוא היה מבכירי ג'נרל מוטורס. לוץ, יחד עם גילברט וליאל, עומד היום בראש חברת וי-אל אוטו מוטיב. החברה החלה לרכוש מכוניות פיסקר קארמה (ושינתה את שמן לדסטינו) ולתחוב לתא המנוע שלהן מנוע בנזין מתוצרת ג'רנל מוטורס. ואם כבר לשנות את אופייה של מחבקת העצים – אז עד הסוף. הדסטינו החדשה זוכה למנוע V8 ענק בנפח 7.0 ליטר. אז בגרסה זו הקארמה כבר לא כל כך ירוקה, אך אין ספק שהיא מעניינת לא פחות.
קצת על יחידת ההנעה של הקארמה