סקודה סופרב – מתיחת פנים
סקודה הציגה את הדור השני של הסופרב, מכונית המנהלים שלה, עוד בשנת 2008. כעת הגיעה לידינו הבוחנות גרסת ה-1.8TSI של הסופרב המעודכנת, שעיקר השינוי בה נוגע למראה החיצוני, כדי שתיישר קו עם שאר דגמי החברה הצ'כית. סקודה סופרב נאלצת להתמודד עם תחרות לא קלה בתוך הסגמנט מול מתמודדות אירופאיות ואסיאתיות מחד, כשרכבי הפנאי הפופולריים נוגסים בעוגת המכירות של הקטגוריה כולה מאידך. סיטואציה לא פשוטה למכונית השרד המתבגרת, כך שרענון ועדכון, הינם צעד מתבקש לכל הפחות.
הגודל כן קובע
כבר בחנייה ניתן להבחין בנקודות החוזק של הצ'כית המגודלת, שלא השתנו גם לאחר מתיחת הפנים – מבחוץ היא נראית גדולה (483 ס"מ) ומרשימה (כשיחידות התאורה המעודכנות ונורות הלד מקנות לה מראה מודרני מבעבר), ומבפנים תא הנוסעים מהודר ומציע שפע מקום לנוסעים. לא רק שהמרווח מעולה לכל הכיוונים, אלא שליושבי השורה השנייה מרווח רגליים לא פחות מענק, שמשווה לה תחושה של מעין לימוזינה להמונים. גם תא המטען גדול מאוד (565 ליטרים) ומפתנו רחב, אך סף ההטענה שלו גבוה מדי.
סקודה סופרב המחודשת במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
לסופרב הגדולה נוכחות מרשימה
שילוב הגוונים הנאה (שחור ובז'), מושבי העור, פס הקישוט דמוי עץ ותחושת המרחב (ולטעמי גם ההגה עם ארבעת החישורים נראה טוב ומוסיף להרגשה), יוצרים אווירה נעימה וסמי-יוקרתית בתא הנוסעים. מדובר במקום שמאוד נעים לשהות בו, לא רק לנסיעות קצרות אלא גם לאורך זמן. שני המושבים הקדמיים מציעים אפשרויות כיוונון רבות (כמו ההגה שמתכוונן לגובה ולמרחק), כך שקל למצוא תנוחת ישיבה טובה ונוחה.
סקודה סופרב המחודשת במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
תא נוסעים מהודר ונעים
מוזר לגלות שלמרות האווירה החיובית ותחושת העושר הראשונית, חסרים פריטי אבזור שהיום הפכו למקובלים כבר בקטגוריות נמוכות יותר, כגון חיבור USB, מערכת עצור-וסע או התנעה ללא מפתח (קיימת רק בגרסת ה-2.0 ליטר). באופן תמוה לרכב בגודל הזה, גם תאי האחסון, כמו תא הכפפות או זה שבין המושבים, קטנים למדי. מנגד, ניתן למצוא פריטים פחות שכיחים כמו חיישני חנייה היקפיים ומערכת לסיוע בחנייה, עם תצוגה במסך המגע שבמרכז הקונסולה.
סקודה סופרב המחודשת במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
אווירה יוקרתית ומזמינה
זמן של מספרים
בחזית מותקן מנוע ה-1.8TSI של קונצרן פולקסווגן, המפיק 160 כ"ס בין 4,500 ל-6,200 סל"ד ו-25.4 קג"מ כבר מ-1,500 סל"ד. הוא משודך לתיבת ה-DSG המוכרת, בעלת 7 יחסי העברה. הנתונים של יחידת הכוח מתגלים כמרשימים לא רק על הנייר, אלא גם בפועל. המנוע, כפי שמרמזת עקומת המומנט, מרגיש חזק ובשרני כבר מסל"ד נמוך. התגברות בתנע מורגשת מ-3,500 סל"ד, ומשם ועד לקו האדום ב-6,500 סל"ד הוא מתפקד בצורה לינארית וחלקה. שיוט ב-100 קמ"ש מתבצע ב-2,100 סל"ד שקטים ורגועים יחסית. המנוע הזה בכלל מעניק רושם מעודן ושקט, כשבעמידה פעולתו ושאונו כמעט ואינם מורגשים. ברוב טווח פעולתו קולו נשאר מרוחק ולא מציק לאוזני הנוסעים, כשצלילו נעשה מתכתי ונוכח בצורה משמעותית יותר מ-5,000 סל"ד ומעלה. הרעשים הבולטים בתא, שבדרך כלל מעפילים על שאון המנוע (למעט תחת עומס), אלו הם רעשי הכביש הפחות נעימים.
סקודה סופרב המחודשת במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
המנוע חזק וגמיש
הביצועים, כאמור, טובים מאוד ומספקים בכל שלב, כשתאוצות ביניים נעשות בצורה חלקה ומהירה, ללא דרמות מיותרות. מי שפוגעת בחבילה היא תיבת ההילוכים, שעדיין לא עובדת בצורה מושלמת במהירויות נמוכות ובתחילת נסיעה, עם העברות לא חלקות ולעיתים אפילו חובטת קלות. אך רוב הזמן היא מתפקדת היטב. במצב רגיל היא ממהרת להעלות הילוכים, כנראה כדי לחסוך בדלק, כשנסיעה ב-80 קמ"ש יכולה להתבצע בהילוך שישי. אם הבורר עובר למצב ספורט או ידני, מגלים שהתיבה ממהרת הרבה פחות להעביר הילוכים (הילוך שלישי מגיע ל-115 קמ"ש), וניתן לסחוט יותר את כוח המנוע.
צריכת הדלק שנמדדה לאורך המבחן לא הרשימה במיוחד עם 10.3 ק"מ לליטר בלבד.

נוחות והתנהגות
הנסיעה בסופרב היא חוויה נעימה (הרבה כאמור בזכות תא הנוסעים), עם תחושה ראשונית של רכות מכיוון המתלים, אך עד מהרה היא מתגלה כנוקשת ופחות נוחה מהצפוי בתוך העיר. היא מתמודדת באופן סביר עם שברים קטנים, וסופגת בצורה פחות יעילה שברים בינוניים וגדולים (מהמורות גסות עלולות גם להרעיד את התא). עיקר התלונות נוגעות דווקא לרעשי המתלים, שנשמעים על מגוון השיבושים השונים, אך מתעצמים כמובן על אלו הגדולים והמאסיביים יותר. מדובר בתופעה בולטת למדי, שלא מתאימה לרכב בסטנדרט ורמת המחיר הזו. מוזר. בכביש גלי ועל רצף מהמורות גדולות, מורגש גם מחסור בריסון של תנודות המרכב, הן בעיר והן מחוצה לה.
סקודה סופרב המחודשת במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
הסופרב נשלטת וצפויה
התנהגות הכביש ניטרלית, צפויה ונטולת דרמות. הסופרב משרה בטחון בנהג, ולמרות הגודל והמשקל, זוויות הגלגול והנטייה לתת-היגוי אינן מוגזמות. בקרת המשיכה ממהרת להיכנס לפעולה (למשל, על אספלט חלק או כשלוחצים על הגז ביציאה מפנייה), אבל פעולתה לא אלימה.
להגה הפנייה ראשונית קלה, ולאחר מכן משקלו מתגבר. הוא מרגיש קצת מנותק, אך הוא מדויק ומהיר. הגלגל עצמו בגודל נכון ונוח לאחיזה. דוושת הבלם מציגה עוצמה גבוהה והחלטית, אולם ישנו מעט שטח מת בתחילת מהלכה עד לקבלת הנשיכה הרצויה. לזכותה, יצוין שהיא עמדה היטב בעומס, וגם לאחר שימוש אינטנסיבי לא נרשמה דעיכה בעוצמתה.
מכונית מנהלים
אם נשפוט את הסופרב בהתאם להגדרתה כמכונית מנהלים נראה כי היא ממלאת את תפקידה בצורה טובה – גדולה ומרשימה (אבל לא מנקרת עיניים), תא הנוסעים מהודר ומאוד מרווח, הביצועים מעולים והשהייה בה נעימה גם לאורך זמן. אם אלה פרמטרים חשובים עבורכם ברכישת משפחתית גדולה (וכזאת ממוצא אירופאי), תוכלו אולי לסלוח לה על תג מחיר גבוה יחסית לקטגוריה (194,500 שקלים לגרסת ה'אלגנס' שנבחנה), נוחות הנסיעה הלא מבריקה, רשימת אבזור חסרה וצריכת הדלק הבינונית.