האויב שבפנים – מיהו נהג מסוכן?
כולנו רגילים לצקצק בלשוננו כלפי נהגים "פרועים" – אלו שעוברים נתיבים בחדות או נוסעים על 130 קמ"ש בכביש בינעירוני. כולנו יודעים לזהות בחטף נהגים "מסוכנים" – אלו עם ההונדה עם הספויילר מאחור, הב.מ.וו המונמכת או אלו ששתלו לדים כחולים בכל פינה טובה (או לא טובה) באוטו. גם המשטרה יודעת לזהות אותם – שאלו כל בעלים של סובארו טורבו כחולה כמה פעמים הוא נעצר ל"בדיקת רשיונות" בלי סיבה מיוחדת.
אבל מתברר שביננו מסתובבים נהגים מסוכנים הרבה יותר. שקטים, חבויים, "סליפרים" אמיתיים. הם נוהגים במכוניות רגילות, לא בולטות. בצבעי כסף, לבן ושמפניה. הרבה מהם עם מדבקות של חברת היי-טק כזו או אחרת על ירכתי הרכב. נהגים נורמטיביים. האויב שבפנים.
הם האויב כי למעשה הם פצצות מתקתקות של חוסר ידע ויכולת תפעול בסיסית של הרכב. הם נוהגים באוטומט כי תפעול של רכב ידני מאתגר אותם. הם יודעים לסמס תוך כדי נהיגה, אבל חסרי מושג בסיסי בתפעול הרכב בתנאים שהם לא אופטימאליים. כמו וירוס רדום, או סוכן סובייטי מתקופת המלחמה הקרה, קשה להבחין בהם ביום-יום – עד שקורה משהו חריג. זה לא צריך להיות מצב חירום אמיתי, מספיק סתם משהו שחורג מעט מתפקוד תקין לחלוטין של הרכב בתנאי מזג אוויר מושלמים. קצת מים על הכביש והם מחליקים לכל הכיוונים. דוושה תאוצה תפוסה קלות – והם מאיצים לעבר האופק בצווחות אימה היסטריות. כן, אני מדבר על הנהגת בויואנט.
האויב שבפנים / טור אישי
צילום: מנהל
שברולט ויואנט
כי איך שלא תסובבו את זה, ולמרות האוסף הבלתי נתפש של תקלות בו היא נתקלה – הדיווחים ברשת מדברים על בלמים לא עובדים, דוושת גז תקועה (אבל לא בפול, למרבה המזל), בלם-יד לא עובד ותיבת הילוכים שתקועה ב-D (נראה לי שאפילו תסריטאי הוליוודי היה מרגיש לא נוח לכתוב סצינה כזו...) – היא היתה אמורה להיות מסוגלת לפתור את הבעיה לבדה, בקלות, ובלי דרמה. יקפצו בוודאי אותם אלו שקפצו להגנתה בכל הטוקבקים, עם אמירות בסגנון "קל להגיד את זה כשאתה יושב מול המחשב, אבל אתה לא יודע איך היית מגיב במצב חירום". אלא שאני אומר – לא היה כאן בכלל מצב חירום. מצב חירום הוא כזה בו קיים אלמנט של לחץ זמן, דחיפות. ברקסים שהולכים בסוף הירידות מצפת, רגע לפני פניית 90 מעלות, זה מצב חירום. שמן על הכביש בשיא פניה עיוורת ומהירה, זה מצב חירום. רכב שמתעקש לשייט על 110 קמ"ש בכביש 6, כשלפניך עוד עשרות קילומטרים של כביש פנוי זה לא מצב חירום. זה מצב חריג. ועם מצב חריג כל נהג אמור להיות מסוגל להתמודד – או שיתכבד וירד מההגה.
נהג שנתפס להיסטריה במצב כזה (כפי שזה נשמע בהקלטות), ונדרש להתערבות חיצונית כדי להצליח לעצור ולצאת בחיים – צריך לאבד את הרשיון עד שיעבור הכשרה ראויה, או יקבל אישור של גורם מוסמך לגבי יכולתו להתמודד עם מצבי לחץ. אז נכון – כבר כתבנו והתרענו שאיכות הכשרת הנהגים בארץ, בעיקר בכל הנוגע להתמודדות עם מצבי חירום, היא מתחת לכל ביקורת. אבל רמת חוסר האונים, חוזר היוזמה והתושייה שהיא הפגינה באירוע – ואני מסייג מראש שאני מתייחס לתרחיש שעולה מהפרטים שפורסמו בתקשורת – הם מעבר למה שניתן לתלות בהכשרה הלקויה. אלא שעל הפגנת קוצר היד המופרכת הזו אף אחד לא חושב אפילו לנזוף בה, שלא לדבר על לשלול ממנה את הרשיון, למען בטחונה ובטחון שאר הנהגים על הכביש. ההיפך, הנימה הציבורית מחבקת ומלטפת אותה. המראיינים מברכים אותה על הנס בו ניצלו חייה, במקום לנער אותה על חוסר הכשירות שהפגינה. אפילו שוטרים ומתנדבים שהתבטאו בעניין לא חושבים להטיל עליה את האשמה – מדברים על לבחון לעומק את מכון הרישוי שהעביר את האוטו טסט לפני חודש, אבל אפילו לא מילה על נהגת שהתעלמה מסימנים שמשהו לא תקין בבלמים, אחר כך לא הצליחה לגרום לרכב לעצור לאורך עשרות קילומטרים של נסיעה, וכמעט והצליחה לסכל גם את מאמצי המתנדבים לעצור אותה... אפילו לא מילה אחת על כך שהיא נהגת מסוכנת. מסוכנת הרבה יותר מנהג שנוסע על 40 קמ"ש מעל המותר בכביש בינעירוני פנוי (שלילה מיידית + משפט, למי שלא יודע) או כזה שמתאמן על דריפטים במגרש אספלט נטוש (עניין שהמשטרה שלחה אליו ניידת כדי להפסיק את "ההתנהגות המסוכנת" יותר מפעם אחת).
האויב שבפנים / טור אישי
צילום: מנהל
האשמה רק בבלמים או גם בחוסר היכולת להתמודד עם מצבי חירום בזמן נהיגה?
במזל – ותוך תפקוד טוב של מתנדבי המשטרה – העסק נגמר הפעם בשלום. במקרה המפורסם הקודם זה נגמר במשפחה שלמה שנמחקה מהעולם, למרות שגם אז היה לנהג מספיק זמן לתפעל את התקלה בצורה שהיתה מוציאה אותו ואת משפחתו בשלום מהאירוע. אלוהים יודע כמה מקרים נוספים קרו מבלי לזכות לחשיפה כזו, ולא משנה אם נגמרו בנפגעים או לא. אף אחד מלבדו לא יודע כמה חיים היו נחסכים אם נהגים בארץ היו זוכים להכשרה ראויה, כזו שתגרום להם לכבות את הרכב ולגלוש על השוליים של כביש 6 עד העצירה במקום לצלצל למשטרה.
מה שמפחיד אותי באמת הוא האמונה שאותה נהגת היא לא מקרה בודד, אפילו לא חריג. אני מאמין שיש הרבה מאוד נהגים כמוה, כאלו שלא מתייחסים לנהיגה כאל פעולה שדורשת ידע, הבנה, תשומת לב. מלאכה שמיומנות לוקה בה יכולה לגרום למוות. שלהם, של היקרים להם וגם של "סתם" אנשים זרים. נהגים שבטוחים שכל מה שצריך לדעת זה איך לשלב לדרייב וללחוץ על הגז והברקס. בעדינות כמובן, הרי הם נהגים טובים ושקולים...
בין החברים שלכם יש כמה וכמה כאלו, אני בטוח. גם בין החברים שלי. סעו בזהירות – וקוו לטוב.