אמונות תפלות הן חלק מהעולם שלנו, נרצה או לא נרצה. אחת האמונות המוכרות טוענת שעלה תלתן בעל 4 עלים הוא סגולה למזל טוב. ברשותכם נדלג אל עברו של עלה יחיד ומיוחד, המשחק תפקיד חשוב אצל אלפא רומיאו. כל חובב אלפות, ורכב בכלל, אמור להכיר את הסמל המסורתי המלווה את הגרסאות החמות של המכוניות ממילאנו, הלא הוא התלתן המרובע ("Quadrifoglio Verde").
 
 
המזל במבחן
הכל התחיל אי שם בשנת 1920, השנה בה שכרה אלפא רומיאו את שירותיו של יוגו סיבוצ'י, נהג מרוצים וחברו של אנזו פרארי. בתחילת דרכו באלפא, החל סיבוצ'י לעבוד לצד שמות מיתולוגיים כמו אנטוניו אסקרי ואנזו פרארי, על מנת לשפר את מעמדה של אלפא הצעירה בעולם המירוצים. למרות הציפיות, פגש סיבוצ'י את המקום השני (ומטה) בפודיום יותר מדי פעמים, עד כדי כך שדבק בו הכינוי "מקום שני נצחי". בתקווה לשיפור המצב, סיבוצ'י המתוסכל פנה אל אלת המזל: לקראת מירוץ "טארגה פלוריו" ב-1923, החליט סיבוצ'י לצייר סמל של תלתן ירוק בעל ארבעה עלים על רקע ריבוע לבן על שבכת מכונית המירוץ שבה התחרה (אלפא RL). התוצאה? החל מהמרוץ האמור, סיבוצ'י ניצח ברצף מרשים של מרוצים. עם הצלחה, כידוע, לא מתווכחים, וכך מצא את עצמו התלתן הירוק מעטר עוד ועוד רכבי מרוץ של אלפא.
 
עלה ירוק, עבר אדום
צילום: יצרן, אלדד אריה
יוגו סיבוצ'י הוא האחראי לסמל המזוהה ביותר עם אלפא רומיאו
 
אולם אלת המזל היא גברת בעלת חוש הומור אכזרי למדי – סיבוצ'י נהרג באותה השנה, במהלך מבחנים לאלפא P1 החדשה. ונחשו מה? על ה-P1 שאיתה התרסק, לא היה מצויר סמל התלתן... לזכרו של יוגו סיבוצ'י, החליטה אלפא רומיאו שכל דגמי מכוניות המירוץ של החברה יעוטרו בסמל התלתן – ולמזל טוב, כמובן. כך הפך תסכולו של נהג מרוץ לאחד הסמלים המזוהים ביותר בעולם הרכב. אמונות תפלות וקמעות מעולם לא נראו טוב יותר.
 
דור הולך ודור בא
חשבתם שמרצדס וב.מ.וו חידשו משהו עם תגי AMG ו-M לציון הסדרות הספורטיביות? תחשבו שוב - אלפא הייתה שם קודם. הרבה קודם – כבר לאחר מלחה"ע השנייה הסתנן סמל התלתן ממסלול המרוצים אל הגרסאות הבכירות של הדגמים השונים. אלפא ניצלה את המוניטין שהקנו לה הצלחותיה על המסלול לטובת דגמי הכביש שלה, ודגמים כמו ה'ג'וליה', ‘ג'ולייטה' ואפילו ה'סוד' העממית זכו לגרסאות "חמות" שענדו את עיטורי התלתן הירוק על הכנפיים הקדמיות.
 
עלה ירוק, עבר אדום
צילום: יצרן, אלדד אריה 
היום הסמל משמש לעיטור הגרסאות הספורטיביות של מכוניות אלפא
 
גרסאות מיוחדות אלו תפסו מקום של כבוד בקרב אספנים, ונחשבו לא פעם לאמת מידה דינאמית בתחום המכוניות הספורטיביות. בשנות השמונים, גרסאות תלתן כסוף וזהוב ראו אור לראשונה; דבר שוודאי תרם לגיבושו של קהל מעריצים פנאטיים שהלך וגדל עם הזמן. הקשר בין ביצועים והעלה הירוק באלפא היה חזק כל כך, שבגרסאות "חמות" מאוחרות יותר, כמו ה-GTA של ה-147 וה-156, צורף לא פעם סמל התלתן כיוזמה עצמית של הבעלים.
 
כיום, בהתאם לצו האופנה שמורה לנצל כל אלמנט מותגי עד תום, ובמציאות בה היכולת הדינאמית של המכוניות עולה בהרבה מקרים על זו של הנהג, התרחב השימוש בתלתן גם לגרסאות אבזור בלבד. וכך, אמונה תפלה שנועדה לעזור לנהג מעידן אחר להתגבר על ה"מנחוס" במרוצים, הפכה לסמל סטאטוס למי שרוצה שכולם ידעו שהיה לו כסף לאלפא מאובזרת...