סוזוקי ספלאש (מתיחת פנים)
סוזוקי ספלאש, המוכרת במחוזותינו כבר מספר שנים, מתמקמת בין האלטו הקטנה והבסיסית לסוויפט הגדולה והאיכותית יותר. כך למעשה, היא ממלאת את החלל שבין קטגוריית המיני לסופרמיני בקו הדגמים של היצרנית היפנית, ויוצרת מעין קבוצת ביניים עם מעט מאוד תחרות ישירה.
ביציאה מהסוכנות של סוזוקי, אני נזכר שבתחילת דרכה בארץ שווקה הספלאש רק עם תיבת הילוכים אוטומטית, כשהיא סובלת ממחיר קרוב מדי למכוניות הסופרמיני הגדולות ממנה. בהמשך, בשנת 2012, הצטרפה להיצע גרסה ידנית עם תג מחיר נמוך משמעותית (השומרת על יחידת כוח ורמת גימור הזהות לאלו שבגרסה האוטומטית), ובנוסף עברה היפנית הקטנה מתיחת פנים קלה. זו כוללת בעיקר נגיעות קוסמטיות למראה החיצוני, עם חזית מעודכנת ופגושים חדשים, שהוסיפו 6 ס"מ לאורך הכללי (377.5 ס"מ). אנו כאמור, יצאנו לבדוק את התמורה שמעניקה הגרסה הידנית והזולה יותר של הספלאש.
לספלאש עיצוב ייחודי יחסית בנוף המכוניות הקטנות, על סף מראה של מיקרוואן, שיוצרים גובהה הבולט (159 ס"מ) וחלק אחורי כמעט אנכי לגמרי. גם הגריל המגודל בחזית, המשתפל מטה, תורם לכך. כניסה לתא הנוסעים מגלה שפע של פלסטיק שחור, אך משטחי החלונות הגדולים יוצרים תחושה אוורירית למדי. הנדסת האנוש טובה ותפעול המתגים השונים קל ופשוט. גם המיקום הנוח של בורר ההילוכים, מצא חן בעינינו. איכות ההרכבה גבוהה, ומותירה רושם מוצק וחסון. רשימת האבזור טובה, אך לא יוצאת מגדר הרגיל. לזכותה נציין פריטים כמו מראות צד מחוממות ומערכת שמע הנשלטת מההגה, המצופה עור. לחובתה, נרשמת שליטה חשמלית על שני החלונות הקדמיים בלבד. תחום הבטיחות זוכה ל-6 כריות אוויר, ול-4 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק האירופאים (לפני החמרתם ב-2009).
סוזוקי ספלאש ידנית (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
מושב הנהג וקו החלונות הנמוך, מעניקים תנוחת ישיבה גבוהה וראות טובה מאוד החוצה. המושבים נוחים ותומכים בסה"כ, וגם מאחור שני נוסעים יישבו בנוחות יחסית (לשלישי יהיה כבר צפוף). מרווח הראש בולט כאן לטובה, עם גג גבוה שמאפשר גם לנוסעים מעל 1.80 להרגיש בנוח, בשתי שורות המושבים. מאחור, הטענה היחידה היא בנוגע למסילות המושבים הקדמיים, שפוגעות במעט במרחב לכפות הרגליים. תא המטען קטן יחסית (178 ליטר לפני קיפול המושבים) ולא עמוק, אך מפתחו רחב ותחת רצפתו חבוי מפלס אחסון נוסף. המושבים האחוריים מתפצלים ביחס 60/40, ויוצרים משטח הטענה שטוח ושימושי בעת קיפולם. יפה.
כבר לאחר הקילומטרים הראשונים קל להבין שלא מדובר במנוע דל סוסים המגיע ממכוניות המיני, אלא ביחידת כוח בשרנית יותר, כפי שמקובל למצוא בקטגוריית הסופרמיני. עם 94 כ"ס, וחמישה יחסי העברה שמחולקים היטב, מתקבלת זמינות כוח טובה, המתגברת מעל 4,000 סל"ד. עם זאת, ההילוך החמישי לא ארוך מספיק, ושיוט ב-100 קמ"ש מתבצע בכ-2,900 סל"ד לא נמוכים. עובדה שלא תורמת לצריכת הדלק וגם מעלה את רמת הרעש בתא הנוסעים. במהירויות שיוט מצטרפים גם רעשי רוח, בעוד שהמנוע נוכח ונשמע עסוק, אך לא בצורה מעיקה. רמת רעשי הכביש סבירה, ורעשים מבית הגלגלים נשמעים, כצפוי, בעיקר על שברים ומהמורות. המנוע החזק וחלוקת היחסים בתיבה, שומרים על רצועת כוח אפקטיבית, ומאפשרים יציאה טובה מהמקום ותאוצות ביניים נמרצות למדי.
סוזוקי ספלאש ידנית (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
גם בעיר, במהירויות נמוכות יותר, הספלאש מרגישה נמרצת וזריזה יחסית. קצב צבירת הסל"ד בהילוכים הראשונים טוב למדי, והמכונית מגיבה היטב ליציאה מהרמזור או כשנדרש להגביר את הקצב. במהלך הפרק העירוני של המבחן, שכלל חצייה של חלק גדול מגוש דן ופגישות תכופות עם כבישים ברמת סלילה נמוכה, נוחות הנסיעה בספלאש לא הרשימה במיוחד. כן מורגשת פעולת שיכוך של המתלים והיא לא מתרסקת על מהמורות, אך לא מעט שברים ובורות מועברים לתא הנוסעים, בצורת חבטות לא נעימות. המצב משתפר ככל שהמהירות מתגברת, שם הספלאש תרגיש רכה ונוחה יותר.
בכביש מהיר וגלי מורגש מעט מחסור בריסון, ורק במהירויות גבוהות ותחת עומס מורגשות זוויות גלגול. כמו כן, התגובה להרפיית דוושת התאוצה מרגישה קצת קהה, כשרוצים להדק את קו הפנייה. עם זאת, ברוב המוחלט של הזמן, הספלאש משרה בטחון על הנהג, ומגלה רמת אחיזה ויציבות טובה.
נציין שההגה מדויק, אולם הוא מעט קל מדי, ותחת עומס מורגשת פעולת התנגדות מלאכותית. הגלגל עצמו בגודל טוב ונעים למגע. בורר ההילוכים מדויק אף הוא, עם מהלך ופעולה נוחים לתפעול. המצמד נוח לשימוש, אך סבל במהלך הנסיעה מרעשים וחריקות, לצד מדרגה מורגשת באמצע מהלכו. יכול מאוד להיות שמדובר בתקלה (לנו זה הרגיש כמו כבל הקרוב לסוף חייו), אבל זה המקום לציין שרכב המבחן עבר כ-15,000 ק"מ לא קלים. הבלמים עבדו בצורה משכנעת במשך המבחן, הפגינו עוצמה טובה ופעולה הדרגתית, ולא הראו סימני דעיכה. בשליש הראשון של מהלך הדוושה מורגש קצת שטח מת, אך מעבר לזה פעולתה טובה וליניארית.
לאורך מבחן הדרכים, שכלל כמה מאות קילומטרים, רובם בנסיעה עירונית מאומצת ותחת עומס, צריכת הדלק עמדה על 13 ק"מ לליטר. לא רע, וסביר להניח שבשימוש יומיומי רגוע יותר, היא תשתפר.
סוזוקי ספלאש ידנית (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
סוזוקי ספלאש בגרסה הידנית מוצעת בתמורה ל-69,990 שקלים. מחיר זה מציב אותה, שוב, באמצע הטווח שבין מכונית מיני לסופרמיני (ידניות כמובן). בהשוואה לקבוצה הראשונה היא מציעה, עבור עלות רכישה דומה, יחידת כוח חזקה יותר, מרווח פנימי מצוין ותחושה כללית עדיפה. כך, שלא קשה להבין את ההיגיון שבהעדפתה על פני המתמודדות הידניות מסגמנט המיני. מול רכבי הסופרמיני, התמונה כבר מורכבת יותר. אלו מציעים ממדים גדולים יותר ולרוב גם איכות חיים גבוהה יותר, אך גרסאות הבסיס שלהם יקרות מהספלאש בכמה אלפי שקלים לא מבוטלים – כאן ההחלטה כבר טמונה ביכולתו ושיקולו האישי של כל רוכש. עם זאת, ניתן לומר שהספלאש הידנית, בהשוואה לזו האוטומטית, משתלמת יותר ומעניקה תמורה עדיפה משמעותית ביחס למחיר.