פלואנס חשמלית בתחנת החלפה
בימים האחרונים הגיעו לאוזנינו שמועות על חידוש השיווק המכונית החשמלית של בטר פלייס ע"י סאנרייז (קבוצת הרכישה שקנתה את בטר-פלייס), מה שנראה לנו קצת מוזר (נסביר בהמשך). בדקנו את הנושא בשבילכם ותרשו לנו להתחיל מהסוף: נכון לרגעים אלה סאנרייז לא משווקת מכוניות חדשות
אלו העובדות
בתחילת חודש יולי אישר בית המשפט את רכישת פעילות בטר-פלייס בישראל ע"י קבוצת סאנרייז (שעל משקיעיה נמנים יוסף אברמוביץ והנרי שיינר) בסך של כ-18 מיליון שקלים. עוד הגישה החברה בקשה לרכוש את הקניין הרוחני של בטר-פלייס בכ-25-100 מיליון שקלים וחלק מהרווחים העתידיים של החברה. במסגרת ההצעה לרכישה התחייבה סאנרייז לשמור על מקום עבודתם של כ-50 עובדים מבטר-פלייס ולהפעיל את רשת תחנות החלפת הסוללות למשך כשנתיים לפחות, תוך פגיעה מינימאלית במי שרכש כבר את הפלואנס Z.E. החברה קיבלה את הבעלות על כול רכושה של בטר-פלייס בישראל – כולל כ-350 מכוניות שטרם נמסרו ללקוחות. בשלב זה החברה תיתן שרות לבעלי המכוניות החשמליות שלה אך בכוונתה להציע בעתיד שירות טעינה למכוניות חשמליות נוספות שיגיעו לישראל.
פלואנס חשמלית? לא כרגע
צילום: רונן טופלברג
חידוש השיווק? לא כרגע
האם סאנרייז יכולה לשווק מכוניות חדשות? לא כרגע. משרד התחבורה שלל מבטר-פלייס את רישיון הייבוא מיד עם תחילת תהליך כינוס הנכסים, כך שהיום הרוכשת (סאנרייז) אינה רשאית לשווק מכוניות בישראל ע"פ תקנות משרד התחבורה. כדי לחזור ולמכור מכוניות חדשות בישראל על סאנרייז לקבל אישור לייבוא רכב ממשרד התחבורה. אישור כזה כרוך במתן ערבויות גבוהות, אחזקת מערך תחזוקה (מוסכים וחלפים) יקר ויצרנית רכב שמוכנה לעבוד בשיתוף פעולה. סאנרייז לא מעוניינת להיכנס לתהליך הארוך והיקר הזה, כל שהיא מבקשת הוא לקבל חזרה את רישיון הייבוא כדי למכור את 350 המכוניות שברשותה בלבד – חלקן בארץ במחסני החברה וחלקן ממתינות בטורקיה למשלוח. מכירת הרכבים חיונית להזרמת המזומנים הנדרשת להשלמת הרכישה ולהמשך תפעול מערך החלפת הסוללות, תשלומי שכר לעובדים ותשלומי חובות לנושים.
ומה לגביי מכוניות שעברה שנה מיום ייצורן? כ-60 מכוניות מתוך 350 ממתינות במחסני החברה וגורלן אינו ידוע. תקנות משרד התחבורה (הנסמכות על תקנות אירופאיות) מחייבות למכור רכב חדש לא יאוחר משנה מיום ייצורו. רכב שלא יימכר בתום השנה יש לרשום אותו על שם היבואנית ולמכור אותו כרכב מיד שנייה עם 0 ק"מ. 60 המכוניות האלו ממתינות יותר משנה ללא רישום כלשהו ולכן, ע"פ החוק, אסורה מכירתן ללקוחות ישראלים ויש לייצא אותן חזרה לארץ מוצאן.
האם צפוי לנו אישור חריג ממשרד התחבורה? בדיון שנערך היום בבית המשפט המחוזי בלוד קבע השופט אילן ש' שילה, כי על משרד התחבורה לנפק לבטר-פלייס אישור ייבוא עד לתאריך 6.8 בכדי שהחברה תוכל לחזור ולמכור את המכוניות הנותרות. במידה ומשרד התחבורה לא יחזיר לה את הרישיון, יזומן דיון נוסף עם נציגי משרד התחבורה.
פלואנס חשמלית? לא כרגע
צילום: רונן טופלברג
סאנרייז לאן?
הקבוצה יצאה בהרגשה חיובית מהדיון בבית המשפט, היא בטוחה שתקבל את האישור בתוך כ-14 ימים. אם תקבל את האישור תוכל סאנרייז לשווק את המכוניות שברשותה כשהמחיר המיועד יעמוד על כ-70,000 שקלים, נמוך משמעותית מהמחיר של המכונית כשנמכרה תחת בטר-פלייס (123,000 שקלים) אך רחוק מהמחיר המגוחך שנשמע ברחבי הרשת. עושה רושם, שהדרך העומדת בפני בטר-פלייס וסאנרייז ארוכה וקשה - הקבוצה לקחה על עצמה חברה מפסידה ללא יכולת צמיחה בשנים הקרובות. בשלב הראשוני סאנרייז תפעיל את רשת החלפת הסוללות ומערך הטעינה. למרות שמדובר במתכונת מצומצמת (15 תחנות מתוך 37) הן יאפשרו עדיין למשתמשי בטר-פלייס להגיע לכל קצוות הארץ (גם אם יידרש לכך תכנון מוקדם). בשלב הבא הקבוצה מתכננת להציע את שירותיה לשאר כלי הרכב החשמליים שימכרו בארץ. היא תיאלץ לצמצם הוצאות כדי לשרוד ולהמתין לתפוצה רחבה יותר של מכוניות חשמליות כדי לעבור לרווחיות. חזון המכונית החשמלית? כמעט, אבל לא כרגע.
עוד בנושא: