סקודה ראפיד
היום נדמה כי ההבדלים בין המותגים השונים מטשטשים. במטרה לחסוך בעלויות הפיתוח ולהישאר רווחיים יצרנים רבים משתפים כוחות ומפתחים רכבים במאמץ משותף. במקרים כמו זה המובא כאן, מדובר בשני מותגים הפועלים תחת חברת אם אחת. התוצאה היא רכבים דומים החולקים ביניהם רכיבים מרכזיים, האם שתי מכוניות המתבססות על מכלולים זהים יכולות להיות מכוניות שונות? האם יש הצדקה לפערי המחירים? במדור חדש זה נביא דוגמאות מעולם הרכב וננסה למצוא את ההבדלים. הפעם בחרנו להתמקד בסקודה ראפיד ובסיאט טולדו.
סקודה ראפיד וסיאט טולדו (נבחנה בהשקה בחו"ל) תוכננו יחדיו תחת כנפי פולקסווגן ומבוססות על פלטפורמה מוארכת של פולקסווגן פולו. שתיהן מיוצרות זו לצד זו במפעל סקודה בצ'כיה. שתיהן הוצגו רשמית לעולם בשנת 2012 ונחתו בארץ השנה, הסקודה במרץ והסיאט בתחילת חודש יולי.
מצא את ההבדלים: סקודה ראפיד מול סיאט טולדו
צילום: יצרן
ממדים, עיצוב ותא נוסעים
העיצוב של סקודה ראפיד סולידי ומזוהה מיד עם היצרנית הצ'כית. גם סיאט טולדו בעלת עיצוב שמרני ופשוט אך כזה שמזוהה כסיאט בזכות החזית המוכרת של היצרנית – שתיהן לא ידהימו אף אחד אך נראות עדכניות ומודרניות. נציין שגוף המכונית זהה לחלוטין והבדלי העיצוב היחידים נעוצים בחזית (פגוש, גריל ויחידות תאורה) ובאחוריים (פגוש ויחידות תאורה). המידות החיצוניות של סקודה ראפיד זהות לאלו של סיאט טולדו – אורך 448 ס"מ, רוחב 170.5 ס"מ, גובה 146 ס"מ ובסיס גלגלים באורך 260 ס"מ. תא המטען מציע נפח זהה – 550 ליטר מרשימים. למעט ממד האורך שאר המידות ממוצעות לקטגוריה אך למרות זאת הסקודה והסיאט מציעות מרווח טוב לנוסעים מלפנים ומאחור, כמו שאר המתחרות הן יתקשו להכיל שלושה מושבי בטיחות לילדים מאחור. תא הנוסעים של שתי המכוניות כמעט זהה לחלוטין, הוא נראה טוב ברגע הראשון אך בסופו של יום מותיר רושם פשוט בגלל החומרים ממנו הוא מורכב (אם כי איכות ההרכב טובה).
הבדלים בולטים: עיצוב שונה לחזית ולאחוריים.
מצא את ההבדלים: סקודה ראפיד מול סיאט טולדו
צילום: יצרן
מנוע-גיר, נוחות נסיעה והתנהגות
סיאט טולדו וסקודה ראפיד חולקות את אותן יחידות ה-TSI המוכרות של פולקסווגן: לבסיסית מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר (105 כ"ס) עם תיבת הילוכים ידנית, מי שיבקש לוותר על דוושת המצמד יבחר בגרסה הבכירה עם מנוע בנפח 1.4 ליטר (122 כ"ס) ותיבת DSG בעלת שבעה הילוכים. הביצועים של השתיים זהים (וטובים בהשוואה למתחרות) וכך גם נתוני צריכת הדלק. הראפיד מוצעת גם בגרסת דיזל ידנית למעוניינים בצריכת דלק נמוכה אך זו יקרה משמעותית מהבנזין. נוחות הנסיעה דומה למדי, עם יתרון קל לסיאט בעלת הכיול המוצלח יותר. לשתיהן התנהגות בטוחה וניטראלית מאוד, רמות האחיזה טובות והפתעות או הנאות, אין.
הבדלים בולטים: אין
מצא את ההבדלים: סקודה ראפיד מול סיאט טולדו
צילום: יצרן
בטיחות, אבזור ומחיר
סקודה ראפיד וסיאט טולדו נבדקו במבחן הריסוק של EuroNCAP וזכו שתיהן בחמישה כוכבי בטיחות עם ציונים זהים בהגנה על הנוסעים, ילדים והולכי רגל. שתיהן משווקת בארץ עם שש כריות אוויר כבר בגרסת הבסיס. הראפיד משווקת בשתי רמות גימור: 'אמבישן' (Ambition) הבסיסית הכוללת מערכת שמע מקורית עם שליטה מגלגל ההגה ומחשב דרך ו'אלגנס' (Elegance) המאובזרת שמוסיפה חישוקים קלים, בקרת אקלים ובקרת שיוט. לטולדו רמת גימור אחת: 'סטייל' (STYLE) הדומה לזו של הסקודה המאובזרת. מחיר המחירון לסקודה ראפיד אוטומטית מאובזרת עומד על 119,990 שקלים בעוד שמחיר המחירון לסיאט טולדו כמעט זהה ועומד על 116,900 שקלים, כ-3,000 שקלים פחות מהסקודה. בנוסף, לרגל השקת סיאט טולדו בארץ, היבואנית מציעה את הטולדו החדשה בגרסתה האוטומטית בהנחה משמעותית של כ-8,000 שקלים שתינתן על 1,000 המכוניות הראשונות שימכרו בארץ.
הבדלים בולטים: הסיאט זולה יותר
מצא את ההבדלים: סקודה ראפיד מול סיאט טולדו
צילום: יצרן
סיכום
על הנייר ועל הכביש מדובר בשתי מכוניות דומות, שלא לומר זהות. ההבדלים המינוריים בעיצוב לא באמת מכסים על מוצר שונה. היות והשתיים בנויות ומבצעות אותו הדבר ההבדלים היחידים ביניהן נעוצים בסמלים ובשמות הדגם. מכאן שהערך היחיד בהעדפת האחת על השנייה יהיה תלוי בתדמית שאותה משדר כל מותג. איננו מוצאים הצדקה להפרשי המחיר, ואיננו מוצאים שום סיבה שתצדיק תשלום גבוה יותר עבור הסקודה.